Ενέργεια

Διώρυγα Gas: «Κλείδωσε» η υλοποίηση του FSRU της ΜΟΗ – «Στην πρίζα» μέχρι τέλος του 2023

  • Σταύρος Γριμάνης


Τι φέρνει η συμφωνία με τον ΔΕΣΦΑ - Σε εξέλιξη οι αναλυτικές μελέτες για το project - Μέχρι την άνοιξη του 2022 η τελική επενδυτική απόφαση

Η υπογραφή με τον ΔΕΣΦΑ της Πρότυπης Σύμβασης Δέσμευσης Μελλοντικής Δυναμικότητας (Advanced Reservation of Capacity Agreement – ARCA) για το μεγάλο project της διώρυγα Gas στους Αγίους Θεοδώρους αποτελεί το ξεπέρασμα του τελευταίου εμποδίου και ταυτόχρονα το «σήμα» για την επιτάχυνση όλων των διαδικασιών, ώστε το FSRU της Motor Oil να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2023.

Και τούτο καθώς η σύμβαση ξεκλειδώνει την κατασκευή των απαιτούμενων διασυνδέσεων μεταξύ της πλωτής μονάδας και του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ενώ δίνει το λάκτισμα ώστε ο ΔΕΣΦΑ να ξεκινήσει την εκπόνηση μελετών για την κατασκευή Μετρητικού και Ρυθμιστικού Σταθμού δυναμικότητας 490.000 Nm3/h (11,76 εκ. Nm3/day).

Τόσο το ίδιο το project του FSRU, όσο και ο νέος Μ/Ρ Σταθμός που θα το διασυνδέσει με το ΕΣΜΦΑ περιλαμβάνονται πλέον στην τριετή περίοδο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2021-2030.

Ταυτόχρονα, η Διώρυγα Gas επιταχύνει τις αναλυτικές μελέτες για την υλοποίηση του project, παράλληλα με την αδειοδοτική ωρίμανση, κάτι που εξελιχθεί τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή την περίοδο είναι υπό επεξεργασία η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, καθώς και ο λεπτομερής σχεδιασμός των απαραίτητων χερσαίων και υποθαλάσσιων υποδομών, ενώ όλο το σύστημα μεταφοράς (αγωγοί) θα είναι “hydrogen ready” ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις μελλοντικές ανάγκες.

Με βάση το χρονοδιάγραμμα προβλέπεται η διενέργεια Market Test το τρίτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, η ολοκλήρωση των μελετών (FEED-Front-End-Engineering Design) μέχρι τέλος του έτους και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης περί την άνοιξη του 2022.

Σε παράλληλο χρόνο θα τρέχουν και οι διερευνητικές επαφές με δυνητικούς προμηθευτές για τα τεχνικά σκέλη του έργου (πλωτή μονάδα, αγωγοί διασύνδεσης κλπ), ώστε μόλις δοθεί το «πράσινο φως» να ξεκινήσουν οι σχετικοί διαγωνισμοί.

Η πλωτή μονάδα αεριοποίησης και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), θα αγκυροβοληθεί σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου του Ομίλου της Motor Oil στην Κόρινθο και θα διαθέτει δυναμικότητα 2-3 bcm/έτος.

Η στρατηγική σημασία της μεγάλης επένδυσης

Η στρατηγική σημασία της επένδυσης, -το ύψος της οποίας θα ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ-, είναι μεγάλη όπως και πολλαπλά τα οφέλη για την αγορά φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Ν.Α. Ευρώπης, καθώς το FSRU της Διώρυγα Gas:

  • θα αποτελέσει μια νέα πύλη εισόδου Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) στο ΕΣΦΑ προσφέροντας ευελιξία στις εισαγωγές ανταγωνιστικού LNG, μειώνοντας το βαθμό συμφόρησης της Ρεβυθούσας και καθιστώντας ανταγωνιστικότερη την τιμή του καυσίμου εντός συνόρων.
  •  θα δίνει τη δυνατότητα εισαγωγής ποσοτήτων φυσικού αερίου στο κέντρο της κατανάλωσης του ΕΣΦΑ λόγω της χωροθέτησής του στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, δηλαδή στο Νότο πλησίον των μεγαλύτερων σημείων κατανάλωσης και των σχεδιαζόμενων μελλοντικών επεκτάσεων του ΕΣΦΑ στην Πελοπόννησο,
  • θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου με επαύξηση της συνολικής δυναμικότητας αποθήκευσης ΥΦΑ κατά 80%.
  • θα διαφοροποιήσει στρατηγικά τις πηγές προμήθειας, δεδομένου ότι τώρα και στο ορατό μέλλον το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού αερίου που εισάγεται στην Ελλάδα διοχετεύεται μέσω Τουρκίας (Turkstream, Κήποι, TAP). Συνεπώς, θα ενισχύσει την ύπαρξη εναλλακτικών πηγών προμήθειας με τη μορφή ΥΦΑ, που θα εισάγονται χωρίς γεωπολιτικά ρίσκα και περιορισμούς, αφού θα προέρχονται από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου,
  • σε συνέργεια με τις υποδομές Small Scale LNG που κατασκευάζονται από τον ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα (Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG & Νέα Προβλήτα Small Scale LNG), οι σχεδιαζόμενες εγκαταστάσεις LNG barge reloading και φόρτωσης βυτιοφόρων LNG του FSRU της Διώρυγα Gas, θα διευκολύνουν την περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου στον τομέα της ναυτιλίας, καθώς και σε περιοχές που βρίσκονται μακριά από το δίκτυο.
  • θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό με προφανή οφέλη για τους τελικούς καταναλωτές λόγω του πλήθους των προσφορών αλλά και της άμεσης σύγκρισης των τιμών αγωγού και ΥΦΑ.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο αδειοδοτήθηκε ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου («ΑΣΦΑ Διώρυγα Gas») από την ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του 2018 και εγγράφηκε ως Χρήστης ΕΣΦΑ στο Μητρώο του Διαχειριστή ΕΣΦΑ τον Μάιο του 2019.

Τον Μάρτιο του 2020 ο ΔΕΣΦΑ αποδέχτηκε για πρώτη φορά την ανωτέρω αίτηση υπό προϋποθέσεις, ενώ τον Αύγουστο του ίδιου έτους ο ΔΕΣΦΑ ενέκρινε εκ νέου και υπό προϋποθέσεις την αίτηση μελλοντικής δυναμικότητας, ύστερα από παρέμβαση της ΡΑΕ,  εκδίδοντας ταυτόχρονα τη μελέτη αξιολόγησης για τη σύνδεση της εγκατάστασης του έργου με το ΕΣΜΦΑ.

Τον Απρίλιο του 2021 το project της Διώρυγα Gas εντάχθηκε στο επικαιροποιημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ.