Την ώρα που η Τesla αυξάνει θεαματικά τις πωλήσεις του δημοφιλούς Model 3 στην ελληνική αγορά και η κυβέρνηση ετοιμάζεται να δώσει περισσότερα κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, το δίκτυο φόρτισης αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη του εξηλεκτρισμού στις μετακινήσεις.

Τελευταία, οι λάτρεις της ηλεκτροκίνησης αφηγούνται περιστατικά με οχήματα που μένουν στον δρόμο. Είτε γιατί βρίσκονταν πολύ μακριά από το πλησιέστερο σημείο φόρτισης, είτε γιατί δεν είχαν την προνοητικότητα να αναζητήσουν εφαρμογές που να τους επιτρέπουν να εντοπίσουν το πιο κοντινό σημείο φόρτισης.

Δύο νεαροί απόφοιτοι του Πολυτεχνείου και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Χρήστος Στεφανάτος και ο Αλέξανδρος Στάικος αντίστοιχα, σε συνεργασία με τον Βασίλη Ράλλη, έμπειρο στέλεχος από τον ενεργειακό κλάδο, κάνουν ένα αποφασιστικό βήμα στην αγορά της φόρτισης με τη δημιουργία της εφαρμογής ΕV Loader.

Πρόκειται για ένα εύχρηστο application που δείχνει τα διαθέσιμα σημεία φόρτισης επιτρέποντας στον χρήστη να διαλέξει εκείνο που τον εξυπηρετεί καλύτερα. Μέσω της εφαρμογής μπορεί κανείς να κάνει κράτηση, δίχως να χρειαστεί να περιμένει στην ουρά για να φορτίσει το αυτοκίνητό του, να πληρώσει όταν φτάσει στον προορισμό του και όσο φορτίζει, να κάνει τα ψώνια του ή να απολαύσει το γεύμα ή τον καφέ του. Ηδη στο δίκτυο της EV loader υπάρχουν 40 σημεία φόρτισης σε ξενοδοχεία, πάρκινγκ, βενζινάδικα και καταστήματα από τα συνολικά 400, τα οποία θα πολλαπλασιάζονται όσο αναπτύσσονται οι υποδομές.

Πώς δουλεύει όμως στην πράξη η εφαρμογή και ποιο είναι το συνεργαζόμενο δίκτυο; «Επιχειρήσεις και ιδιώτες που διαθέτουν σταθμό φόρτισης μπορούν να το κοινοποιήσουν στο evloader.com, να προσελκύσουν οδηγούς και να αυξήσουν τα έσοδά τους από τις φορτίσεις», εξηγεί στο «business stories» ο κ. Στεφανάτος. Το κόστος φορτίσεων καθορίζεται από τον ιδιοκτήτη του σταθμού φόρτισης και συνήθως κυμαίνεται σε 0,30 για κάθε kWh για τους σταθμούς στο EV Loader.

Πώς μπήκε στην πρίζα η EV Loader

Η ιδέα της EV Loader βασίστηκε στην πλατφόρμα Parity Platform, μια εταιρεία λογισμικού που εξελίσσεται συνεχώς στον τομέα των καθαρών μορφών ενέργειας. Με αρχικό κεφάλαιο 200.000 ευρώ που προήλθε από φορείς όπως το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας, ο ελληνικός κόμβος του Climate KIC και το People’s Trust, ο κ. Στεφανάτος και η ομάδα του ξεκίνησαν για να δώσουν λύσεις στις προκλήσεις της ηλεκτροκίνησης.

«Ξεκινήσαμε όταν συζητώντας με έναν οδηγό ηλεκτρικού αυτοκινήτου από το εξωτερικό διαπιστώσαμε πόσο δύσκολο ήταν να βρει σημεία για να φορτίσει το αυτοκίνητό του στην Ελλάδα».

Με εντατική δουλειά ολοκληρώθηκε η εφαρμογή EV Loader, η οποία είναι διαθέσιμη δωρεάν για Αndroid & iOS. Σήμερα για την εταιρεία εργάζονται τρεις προγραμματιστές, ένας από τους οποίους είναι μεταγραφή από την Amazon Robotics στην οποία έκανε την πρακτική του.

«Πρόκειται για μια αμιγώς ελληνική εφαρμογή, όπου το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι ότι αποτελεί ανοιχτό σύστημα. Η τοποθέτησή μας είναι ανάμεσα στον ιδιοκτήτη του ηλεκτρικού/plug in υβριδικού οχήματος και τον φορτιστή», προσθέτει ο κ. Ράλλης, λέγοντας ότι η ανοιχτή αρχιτεκτονική επιτρέπει και σε άλλες εφαρμογές να χρησιμοποιούν σταθμούς του δικού της δικτύου, αυξάνοντας έτσι τις επιλογές των χρηστών.

Παρά το γεγονός ότι η ηλεκτροκίνηση κάνει ακόμη τα πρώτα βήματα στη χώρα μας και το κόστος των οχημάτων εξακολουθεί να είναι ανασταλτικό, τα στελέχη της εταιρείας μιλούν με ενθουσιασμό για τη νέα αγορά. Ηδη, σύμφωνα με τα στοιχεία του προγράμματος επιδοτήσεων «Κινούμαι Ηλεκτρικά», μέχρι σήμερα έχουν γίνει 11.000 αιτήσεις για επιδότηση ηλεκτρικών ποδηλάτων, δικύκλων, επιβατηγών και επαγγελματικών οχημάτων. Παράλληλα, 252 δήμοι, από τους συνολικά 270, προχωρούν στην εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων.

«Το ξεκίνημα έχει γίνει και αποκτά ορμή που δύσκολα θα αντιστραφεί», λέει ο κ. Στεφανάτος. Oι υποδομές φόρτισης, τα υπεράκτια αιολικά και τα συστήματα αποθήκευσης αποτελούν μονόδρομο για την ανάπτυξη της χώρας. «Αρκεί να κοιτάξουμε τι γίνεται στην Ε.Ε. με τη φορολόγηση του ντίζελ, ενώ η Αγγλία έχει απαγορεύσει από καιρό την πρόσβαση στο κέντρο της πόλης με ρυπογόνα αυτοκίνητα χωρίς την επιβολή τελών. Αν κάποιος λάβει υπόψη την απομένουσα αξία σε οκτώ χρόνια, ακόμα και με τις υψηλές τιμές αγοράς, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι καλύτερη επιλογή από την αγορά ενός νέου συμβατικού».

Συγκρίνοντας τα στοιχεία μεταξύ 2019 και 2020, η αγορά έχει διπλασιαστεί. «Το ταξίδι Αθήνα – Γιάννενα», αναφέρει ο κ. Στεφανάτος, «μπορεί πλέον να γίνει με άνεση, καθώς υπάρχει ταχυφορτιστής ανά 80 χιλιόμετρα. Σύντομα, θα φτάνει κανείς μέχρι τη Θεσσαλονίκη και μέχρι το καλοκαίρι θα μπορεί να διασχίσει με ηλεκτρικό όχημα όλη την ηπειρωτική χώρα».

Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 η αμερικανική υπερδύναμη των ηλεκτρικών κινητήρων εκκίνησε δυναμικά τις παραδόσεις στην Ελλάδα, αφού το model 3 της Tesla πούλησε πάνω από 100 Ι.Χ. και θα είναι μεταξύ των πρώτων ηλεκτρικών μοντέλων σε νέες ταξινομήσεις στην Ελλάδα.

Στα μεγάλα νησιά, το βάρος για την ανάπτυξη δικτύου πέφτει στα ξενοδοχεία και τους δήμους. Η EV Loader αναπτύσσει συνεργασίες με ξενοδοχεία και ιδιώτες, αναλαμβάνοντας και την προμήθεια και εγκατάσταση του εξοπλισμού. Οι τουριστικές εγκαταστάσεις επιδεικνύουν μεγάλο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη σταθμών, καθώς αποτελούν ένα ακόμη εργαλείο προσέλκυσης πελατών. Δεν είναι τυχαίο ότι η EV Loader υποστηρίχθηκε από τον επιταχυντή καινοτομίας Capsule T του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και συνεργάζεται μαζί του προκειμένου να εγκαταστήσει σταθμούς και να βοηθήσει τους ξενοδόχους να επωφεληθούν από την ηλεκτροκίνηση.

Ο ρόλος του leasing

Η νέα πρόκληση, σύμφωνα με τον κ. Ράλλη, είναι η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης μέσω των εταιρειών leasing. Στο εξής, όπως λέει, «οι εταιρείες μίσθωσης δεν θα πουλούν μόνο την υπηρεσία μετακίνησης, αλλά θα προσφέρουν και τη λύση φόρτισης σε ένα ενιαίο πακέτο υπηρεσιών μέσα από συνεργαζόμενα δίκτυα». Ηδη διακρίνονται τα πρώτα σημάδια από τη συμφωνία της ΔΕΗ με τη Leaseplan και η αγορά προβλέπεται να κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση και από άλλες εταιρείες.

Το επόμενο βήμα της EV Loader είναι η εξασφάλιση πρόσθετης χρηματοδότησης για την επέκταση των δραστηριοτήτων στη ΝΑ Ευρώπη (Κύπρος, Ουγγαρία, Βόρεια Μακεδονία), ενώ σταδιακά πάνω στην πλατφόρμα θα μπορούν να ακουμπήσουν και άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας.

Να σημειωθεί ότι η Parity Platform χρηματοδοτήθηκε τον Μάιο του 2020 από το EIT Climate-KIC και αναδείχθηκε στις επτά καλύτερες φοιτητικές εταιρείες απ’ όλο τον κόσμο από τον Entrepreneurs’ Organization σε έναν διαγωνισμό όπου συμμετείχαν πάνω από 1.500 εταιρείες από περισσότερες από 50 χώρες. Από τον Ιανουάριο του 2021 η EV Loader συνεργάζεται με το Εργαστήριο Υποστήριξης Αποφάσεων της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Πρόγραμμα I-NERGY), όπου αναπτύσσουν από κοινού αλγορίθμους πρόβλεψης της διαθεσιμότητας σε σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.