Μέσα στο Φθινόπωρο προβλέπεται να ληφθούν οι κρίσιμες αποφάσεις για τα πωλητήρια των μεγάλων ενεργειακών επιχειρήσεων που παραμένουν εγκλωβισμένα για περισσότερα από τρία χρόνια, μετακινώντας συνεχώς ημερομηνίες και σχέδια.

Με εξαίρεση την ΔΕΠΑ Υποδομών, για την οποία ο διαγωνισμός έχει προχωρήσει αλλά τυπικά δεν έχει ολοκληρωθεί, καθώς εκκρεμεί το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, το ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταθέσει το χρονοδιάγραμμα για την τύχη της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της Υπόγειας Αποθήκης της Καβάλας για μετά το καλοκαίρι.

Σε ανάλογο σχεδιασμό βρίσκεται και η πώληση της ΛΑΡΚΟ, καθώς η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει μετατεθεί για τις 26 Αυγούστου που είναι εξίσου αμφίβολο αν και αυτή η προθεσμία, θα τηρηθεί.

Ειδικότερα, για την πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Ιταλική Italgas, η πιστοποίηση των τριών θυγατρικών της (ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ) έφερε μια μίνι κρίση με την ΡΑΕ τους προηγούμενους μήνες, με αποτέλεσμα το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής να έχει μεταφερθεί από τα μέσα του καλοκαιριού, για τον Σεπτέμβριο. Η συμφωνία με την Italgas για την απόκτηση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών έναντι 733 εκατ. ευρώ υπεγράφη αρχές Δεκεμβρίου 2021 και φαίνεται ότι παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις θα είναι και το μόνο ασφαλές τίμημα που θα εισπράξει εντός του έτους το Ταμείο από τα ενεργειακά assets.

Για την ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι σαφές ότι υπάρχει πλήρης ανασχεδιασμός της αξιοποίησης της εταιρείας μετά την κυβερνητική απόφαση να παγώσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης.

Η εκκρεμότητα της πώλησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας ανατράπηκε πλήρως μετά το ξέσπασμα της Ουκρανικής κρίσης που έθεσε νέα, εντελώς διαφορετικά δεδομένα στην αγορά του φυσικού αερίου. Πλέον η διοίκηση της ΔΕΠΑ και η κυβέρνηση φαίνεται να μελετούν ένα νέο σχεδιασμό για την εταιρεία, στον οποίο περιλαμβάνεται η ενδυνάμωση της Επιχείρησης στον τομέα της ενέργειας μέσα από την ανάπτυξη νέων στρατηγικών συμμαχιών, την επέκταση στις ΑΠΕ και το υδρογόνο ακόμη και την μερική ιδιωτικοποίηση ή την είσοδο στο χρηματιστήριο. Πρόσφατα, η εταιρεία προχώρησε στην υπογραφή AMOU με την εισηγμένη στο Nasdaq «Advent Technology», ένας σχεδιασμός στον οποίο περιλαμβάνεται και σύστημα συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής απόδοσης με δυνατότητα λειτουργίας πολλαπλών καυσίμων (υδρογόνο, φυσικό αέριο συνθετικά καύσιμα).

Σε δισεπίλυτο γρίφο με συνεχείς αναβολές εξελίσσεται και η αξιοποίηση της Υπόγειας Αποθήκης της Καβάλας. Οι δύο υποψήφιοι του διαγωνισμού, η Energean Oil & Gas και η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ, αντιδρούν στον Κανονισμό Τιμολόγησης της ΡΑΕ, ο οποίος προβλέπει η κοινωνικοποίηση του έργου (σ.σ η χρηματοδοτική συμβολή των χρηστών του συστήματος φυσικού αερίου μέσω των τελών) να μην ξεπεράσει το 50%.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έδωσε προ ημερών δίμηνη παράταση (μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου) στους δύο υποψηφίους ώστε να καταθέσουν απόψεις για τη σύμβαση παραχώρησης που έχει αναρτηθεί στο VDR του διαγωνισμού.

Οι δύο ενδιαφερόμενοι εκτιμούν πως το κατασκευαστικό κόστος και το κόστος του απαραίτητου για την λειτουργία της αποθήκης αερίου πλήρωσης (cushion gas) εκτινάσσουν τη δαπάνη του επενδυτή, με τις τρέχουσες τιμές, σε επίπεδα άνω των 700 – 800 εκατ. ευρώ. Η ΡΑΕ έχει βάλει πλαφόν ώστε το συνολικό ποσό κοινωνικοποίησης να μην ξεπερνά τα 160 εκατ. ευρώ.

Σε ότι αφορά την πώληση του 35,5% των ΕΛΠΕ την οποία είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, η πρόθεση είναι να ρευστοποιηθεί το ποσοστό του Δημοσίου, όμως η ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να εκτιμά ότι η συγκυρία παραμένει ακατάλληλη.

Διαβάστε ακόμη:

Σχέδιο για «έξυπνα» επιδόματα σε προπληρωμένη κάρτα – Τι θα γίνει με το «super market pass»

Μύλοι Αλλατίνη: Η δεύτερη ευκαιρία για το ιστορικό ακίνητο της Θεσσαλονίκης (pics)

Φυσικό αέριο: Η Σενεγάλη θέλει, αλλά αρκεί για να… σωθεί η Ευρώπη;