Της Μαριάννας Τζάννε

Η πλήρης διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου και της Κρήτης με το Ελληνικό και Ευρωπαϊκό δίκτυο, θα φέρουν μόνιμη μείωση στην τιμή του ρεύματος. «Κάθε χρόνο, οι καταναλωτές ρεύματος πληρώνουν περίπου 700 εκατ. ευρώ σε Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), δηλαδή το κόστος του μαζούτ για την ρευματοδότηση των νησιών, τα οποία γίνονται καπνός και ρύποι. Με ένα κόστος που αντιστοιχεί σε αυτό μιας τετραετίας (ΥΚΩ), θα μπορούσαν να έχουν διασυνδεθεί τα νησιά με τις μεγαλύτερες καταναλώσεις» δήλωσε χθες από το βήμα του 1o συνεδρίου για τις “Υποδομές και τις Μεταφορές”, ο επικεφαλής του ομίλου της ΓΕΚ-Τέρνα Γιώργος Περιστέρης. Όπως σημείωσε, η ηλεκτρική διασύνδεση θα δημιουργούσε τις δυνατότητες για την εκμετάλλευση του πολύ μεγάλου δυναμικού ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ στο νησιωτικό χώρο του Αιγαίου (χερσαίο & υπεράκτιο), που ξεπερνά τα 10.000 MW και το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει το πεδίο για την επόμενη γενιά μεγάλων επενδύσεων στη χώρα.

Τόνισε μάλιστα ότι η ΓΕΚ Τέρνα επεκτείνεται και σε άλλους τομείς όπως είναι οι επενδύσεις σε αντλησιοταμιεύσεις, στην Αιτωλοακαρνανία και την Κρήτη. «Πρόκειται για ευρωπαϊκή προτεραιότητα, καθώς η αποθήκευση ενέργειας επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση της ενεργειακής επανάστασης που συντελείται παγκοσμίως από την ραγδαία άνοδο των ΑΠΕ. Θα ήταν παρανοϊκό να μην επενδύσουμε σε αυτά τα έργα και να προχωρήσουμε σε εισαγωγές μπαταριών από διάφορες χώρες του εξωτερικού. Όπως και η διέλευση των αγωγών, έτσι και η αποθήκευση ενέργειας, δεν έχει μόνο οικονομική αλλά και γεωστρατηγική σημασία».

Αναφερόμενος στα έργα υποδομών, ο κ. Περιστέρης, υποστήριξε ότι είναι καθοριστικής σημασίας για την ανάταση της ελληνικής οικονομίας και επισήμανε ότι πρωταγωνιστές στον τομέα αυτών στην χώρα μας είναι οι ελληνικές εταιρείες.

«Όσες είναι σήμερα ζωντανές έχουν άλλωστε επιδείξει απίστευτη αντοχή. Άντεξαν στην μακρότερη και πιο βίαιη ύφεση σε οικονομία της Δύσης μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Άντεξαν capital controls, ραγδαία αύξηση της φορολογίας, πανάκριβα επιτόκια.

Τι ζητούν; Κάτι πολύ απλό. Ισότιμη μεταχείριση. Ισότιμη μεταχείριση τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την φορολογία και την πληρωμή των υποχρεώσεων του κράτους, όπως π.χ. επιστροφές ΦΠΑ».

Επικαλέστηκε μάλιστα πρόσφατη μελέτη της PWC, σύμφωνα με την οποία, 69 έργα υποδομών που βρίσκονται σε εξέλιξη ή σχεδιασμό και αφορούν επενδυτική δαπάνη 21 δισ. ευρώ θα προχωρήσουν κυρίως με ιδιωτική χρηματοδότηση.

«Οι επενδύσεις στις υποδομές είναι ρεαλιστικά μιλώντας ο μόνος τρόπος για να μπει άμεσα φρέσκο χρήμα στην ελληνική οικονομία», δήλωσε.

Αναφερόμενος στην ΓΕΚ-Τέρνα, τόνισε ότι η εταιρεία έμπρακτα απέδειξε την συμμετοχή της στις μεγάλες επενδύσεις, με την υποβολή προσφοράς για το Καστέλι και υπογράμμισε ότι πρωταγωνιστές στις νέες μεγάλες επενδύσεις υποδομών είναι οι μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις. « Έχουν βαθιά γνώση των συγκεκριμένων επενδύσεων σε υποδομές και γνωρίζουν πώς να πλοηγήσουν τις επενδύσεις τους στους μαιάνδρους της δύσκολης και βαλτωμένης ελληνικής γραφειοκρατίας».

Ο όμιλος της ΓΕΚ-Τέρνα μέχρι τα τέλη του 2017 θα φτάσει τα 1.000 MW εγκατεστημένης ισχύος, και έχει αναλάβει ή πρόκειται να αναλάβει μεγάλα έργα και παραχωρήσεις στην ενέργεια (Πτολεμαΐδα), στους αυτοκινητοδρόμους, στα αεροδρόμια (Καστέλι), στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ διαθέτει παρουσία σε 15 χώρες στο εξωτερικό. Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει σημαντικές συμμαχίες τόσο στη μετοχική της σύνθεση (York Capital Management), όσο κι από πλευράς στρατηγικών εταίρων (ENGIE και Qatar Petroleum στα θερμοηλεκτρικά, αλλά και η ινδική GMR, στο αεροδρόμιο του Καστελίου).

«Ο επενδυτικός πατριωτισμός, για τον οποίο μίλησα έχει δύο όψεις. Η μια είναι να δείχνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές της. Η άλλη, εξ ίσου σημαντική, είναι να δείχνει και το ελληνικό κράτος εμπιστοσύνη στις ελληνικές επιχειρήσεις».