Θα μπορούσε να έχει ακόμη και ιστορικά χαρακτηριστικά η χθεσινή ημέρα, όχι μόνο για τη Γερμανία, αλλά και για την Ευρώπη γενικότερα. Και τούτο γιατί με τα εγκαίνια στη λειτουργία του πρώτου ναυλωμένου FSRU η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα προς τη Μόσχα όσον αφορά την υπερ-εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο, κάτι που εργαλειοποιήθηκε στο έπακρο από πλευράς του Πούτιν στο δύσκολο γεωενεργειακό σκηνικό μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Με δεδομένη την οριστική παύση στον αγωγό Nord Stream και στον «ενταφιασμό» του Nord Stream 2 για το άμεσο μέλλον, η αναζήτηση εναλλακτικών πηγών τροφοδοσίας έχει αναδειχθεί σε απόλυτη προτεραιότητα τόσο για το Βερολίνο, όσο και για όλες τις χώρες της Ε.Ε. εν μέσω ενεργειακής κρίσης και χαμηλών θερμοκρασιών.

Τα χθεσινά εγκαίνια προβλήθηκαν από τα διεθνή ΜΜΕ με τίτλους του στυλ «η Γερμανία αντεπιτίθεται στον «εκβιασμό» του Πούτιν με το τερματικό φυσικού αερίου».

«Από σήμερα, η Γερμανία και η Ε.Ε. θα γίνουν πολύ πιο ασφαλείς και ανεξάρτητες», δήλωσε, όπως αναφέρει το Bloomberg, ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς σε μια σύντομη ομιλία το Σάββατο στο χιονισμένο Wilhelmshaven στην ακτή της Βόρειας Θάλασσας, εγκαινιάζοντας τον τερματικό σταθμό LNG Uniper SE Wilhelmshaven.

Η λειτουργία του τερματικού σταθμού εισαγωγής θα σηματοδοτήσει ένα σημαντικό βήμα για τη Γερμανία, η οποία εξαρτάται από το ρωσικό φυσικό αέριο αγωγών για δεκαετίες και έχει υποφέρει σοβαρά από τότε που σταμάτησαν οι αποστολές αυτή την χρονιά.

«Δεν εκβιαζόμαστε»

Ο Σολτς είπε ότι ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν, επιδιώκοντας την εισβολή στην Ουκρανία, υπολόγισε ότι θα μπορούσε να πιέσει τη Γερμανία και την υπόλοιπη Ευρώπη κάνοντας την ενέργεια πολιτικό όπλο και διακόπτοντας τις προμήθειες φυσικού αερίου.
«Έκανε λάθος. Δεν θα εκβιαζόμαστε», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά.

Το πλοίο Hoegh Esperanza

Σε κάθε περίπτωση, το άνοιγμα του τερματικού σταθμού αποτελεί ένα ορόσημο στις προσπάθειες της Γερμανίας να γίνει πιο ενεργειακά ανεξάρτητη από τη Ρωσία. Το έργο επιταχύνθηκε με τη βοήθεια ειδικού νόμου και υλοποιήθηκε σε λιγότερο από 200 ημέρες. Αυτό ήταν εξαιρετικά γρήγορο για τα γερμανικά πρότυπα. Τα έργα υποδομής χρειάζονται συχνά χρόνια, αν όχι δεκαετίες, για να ολοκληρωθούν λόγω μακρών διαδικασιών έγκρισης και συχνών τοπικών αντιδράσεων.

«Αυτός είναι τώρα ο νέος ρυθμός στη Γερμανία με τον οποίο προωθούμε τις υποδομές», είπε ο Σόλτς.

Το λανσάρισμα δείχνει επίσης ότι η Γερμανία σχεδιάζει να παραμείνει ανταγωνιστική στη διεθνή αγορά LNG, ενώ εξακολουθεί να διατηρεί επιφυλάξεις για το πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου που επιδιώκεται στην Ε.Ε. Και τούτο γιατί το Βερολίνο ανησυχεί ότι τα πλοία LNG θα μπορούσαν απλώς να στοχεύουν στην υψηλότερη προσφορά, αφήνοντας την Ευρώπη με λιγότερες προμήθειες.
Τη Δευτέρα, οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ αναμένεται να ολοκληρώσουν πολύμηνες συνομιλίες για το ανώτατο όριο, συμφωνώντας σε ένα ακριβές επίπεδο.

Ο Σολτς τόνισε πάντως ότι άλλα κράτη μέλη της ΕΕ θα πρέπει επίσης να επωφεληθούν από την στροφή της Γερμανίας στο LNG. Το Βερολίνο είναι έτοιμο να βοηθήσει τους «ευρωπαίους γείτονές του που δεν έχουν ακτές, αλλά οι οικονομίες τους είναι πολύ στενά συνδεδεμένες» με τη Γερμανία, όπως είπε.

Το πλοίο Hoegh Esperanza, μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU), έχει αρκετό LNG για να τροφοδοτήσει 50.000 γερμανικά νοικοκυριά. Αυτό από μόνο του είναι πολύ μικρό. Ωστόσο, με ένα δεύτερο πλοίο που θα ξεκινήσει τη λειτουργία του αυτό το χειμώνα στο Brunsbuettel, μαζί με τρεις ακόμη κρατικές ναυλωμένες εγκαταστάσεις και ένα ιδιωτικό στο Lubmin, περίπου το ένα τρίτο της ζήτησης αερίου της Γερμανίας θα μπορούσε να καλυφθεί.

Σε ένα χρόνο στα 30 δισ. κ.μ. LNG

«Θα ακολουθήσουν περισσότεροι τερματικοί σταθμοί στις γερμανικές ακτές της Βόρειας Θάλασσας και της Βαλτικής Θάλασσας τις επόμενες εβδομάδες και μήνες, στο Lubmin, το Brunsbuettel και το Stade. Μέχρι το τέλος του επόμενου έτους πιθανότατα θα έχουμε δυναμικότητα εισαγωγής άνω των 30 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου. Αυτό από μόνο του αντιστοιχεί σε πολύ πάνω από το ήμισυ της συνολικής ποσότητας φυσικού αερίου που ήρθε μέσω των αγωγών από τη Ρωσία στη Γερμανία πέρυσι», δήλωσε ο Σόλτς.

Στο φόντο αυτών των εξελίξεων υπάρχουν και ενστάσεις. Οι περιβαλλοντολόγοι επέκριναν την στροφή της Γερμανίας για το LNG, το οποίο λένε ότι θα κλειδώσει μόνο τη μελλοντική χρήση ορυκτών καυσίμων. Συγκεκριμένα, ο νέος τερματικός σταθμός σηματοδοτεί την «αιχμή της άγνοιας», καθώς η εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων ουσιαστικά ακυρώθηκε κατά τη διάρκεια της ταχείας διαδικασίας αδειοδότησης, δήλωσε η Environmental Action Germany.

Η ομάδα προειδοποίησε ότι το σκάφος ενδέχεται να εκπέμπει βιοκτόνα στη Θάλασσα Wadden, έναν φυσικό βιότοπο που έχει καταχωριστεί ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco.

Όλα αυτά όμως περνούν σε δεύτερο πλάνο

Διαβάστε ακόμη

Μηνιαίο Food pass: 22 – 100 ευρώ για αγορές από επιχειρήσεις τροφίμων και σούπερ μάρκετ 

Προϋπολογισμός 2023: Υπερψηφίστηκε με 156 θετικές ψήφους 

Γκέιτς – Μπέζος: Γιατί θέλουν να βάλουν τσιπ στον εγκέφαλο ανθρώπων (tweets + vid)