Αλήθεια, πόσο συχνά αγοράζουμε εσώρουχα; Πόσες φορές τα φοράμε; Πόσο στοιχίζουν τα εσώρουχα που επιλέγουμε; Από τι υλικό είναι κατασκευασμένα;

Γνωρίζουμε από έρευνες ότι ένα ρούχο φοριέται μόλις 10 φορές πριν καταλήξει στον κάδο και στη συνέχεια σε χώρους υγειονομικής ταφής. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τα εσώρουχα, γιατί μπορεί εσείς στο συρτάρι σας να έχετε όμορφα, πολύχρωμα, ή μίνιμαλ μαύρα και λευκά δαντελωτά κομμάτια, αλλά συνήθως επιλέγετε τα πιο ευκολοφόρετα. Ως αποτέλεσμα, φθείρονται και «ταξιδεύουν» ταχύτερα στον κάλαθο των αχρήστων, εντείνοντας το πρόβλημα της ρύπανσης, με τους επιστήμονες να εκτιμούν ότι οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα από τη βιομηχανία της γρήγορης μόδας θα αυξηθούν κατά 50% ως το 2030.

Τι θα συνέβαινε αν αποφασίζαμε να επενδύσουμε περισσότερο σε κομμάτια ρουχισμού υψηλότερης ποιότητας και με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής;

Αυτή η προσέγγιση σύμφωνα με τους ειδικούς μόδας και ψυχολογίας, όπως αναφέρει η Washington Post, θα μπορούσε να μεταμορφώσει τη σχέση μας με την ντουλάπα μας, αφού θα είναι λιγότερο πιθανό να δαπανήσουμε χρήματα για αγορές που εκείνη τη στιγμή μοιάζουν σωστές, αλλά αποδεικνύονται πέρα ως πέρα λανθασμένες.

Επιπλέον, όπως αναφέρει το δημοσίευμα ο καταναλωτής με αυτό τον τρόπο στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα στη βιομηχανία της μόδας: Θέλουμε ρούχα που να διαρκούν περισσότερο και είμαστε διατεθειμένοι να πληρώσουμε περισσότερα χρήματα για αυτά.

«Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μια αγοραστική εμπειρία με σκοπό και μεγαλύτερη ικανοποίηση, όπου οι αγορές βασίζονται σε γνήσιες ανάγκες και μακροπρόθεσμη χρησιμότητα και όχι σε παρορμήσεις ή την κοινωνική θέση», εξηγεί ο Τζέι Γιου, ερευνητής καταναλωτικής συμπεριφοράς και μόδας στο Πανεπιστήμιο Μπειλορ στο Τέξας.

Αρκεί να αναλογιστεί κανείς τις συνέπειες στο περιβάλλον από τη μαζική παραγωγή ενδυμάτων, συνήθως κακής ποιότητας και από υλικά που περιέχουν μικροπλαστικά. Από τα 100 δισ. ρούχα που παράγονται κάθε χρόνο, 92 εκατ. τόνοι καταλήγουν σε χωματερές. Εάν συνεχιστεί η τάση, ο αριθμός των απορριμμάτων γρήγορης μόδας αναμένεται να ανέλθει στους 134 εκατ. τόνους ετησίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας, όπως αναφέρει το περιβαλλοντικό think tank earth.org. Αν δεν ληφθούν μέτρα για τη μείωση των απορριμμάτων της γρήγορης μόδας οι εκπομπές αερίων από τη βιομηχανία γρήγορης μόδας πιθανότατα θα διπλασιαστούν μέχρι το 2030.

Ο μέσος Αμερικανός αγοράζει περισσότερα από ένα ρούχο την εβδομάδα, δηλαδή με ένα γρήγορο υπολογισμό σε διάστημα πέντε ετών έχει περισσότερα από 320 ρούχα. Αυτή η προσέγγιση, μέρος της υπερκαταναλωτικής συμπεριφοράς, ενθαρρύνει τη βιομηχανία ρούχων να συνεχίσει τη μαζική παραγωγή φτηνών ενδυμάτων «μιας χρήσης».

Μπορεί μερίδα καταναλωτών πλέον να υιοθετεί τη φιλοσοφία του «less is more» αγοράζοντας μόνο όσα είναι απολύτως απαραίτητα και έπειτα από ενδελεχή έρευνα γύρω από τη σύνθεση του ρούχου, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο για το μεγαλύτερο ποσοστό των πολιτών που βλέπουν τη γρήγορη μόδα ως λύση στο πρόβλημα της ένδυσης και της ικανοποίησης της στιγμής.

«Αν και ορισμένοι στη βιομηχανία της μόδας εστιάζουν σε πιο ανθεκτικά, λιγότερο ρυπογόνα προϊόντα, αυτή που πρέπει να αλλάξει είναι και η νοοτροπία των καταναλωτών», δήλωσε ο Ντέβον Ρουλ, συνιδρυτής της Indyx, μιας εφαρμογής που βοηθά τον καταναλωτή να καταλάβει πώς να αξιοποιήσει ό,τι έχει στη ντουλάπα του.

Η εξίσωση είναι απλή, υποστηρίζει η Washington Post: Διαιρέστε την τιμή του ρούχου που θέλετε να αγοράσετε με τις φορές που πιστεύετε ότι μπορείτε να το φορέσετε πριν διαλυθεί ή το βαρεθείτε.

Αν, λοιπόν, αγοράσετε ένα πουλόβερ φτιαγμένο από χαμηλής ποιότητας υλικό που στοιχίζει 50 δολάρια, μπορεί να διαρκέσει 10 φορές πριν εμφανίσει φθορές. Επομένως, η πραγματική τιμή του ρούχου είναι 5 δολάρια. Αν, ωστόσο, αγοράσετε ένα πουλόβερ των 100 δολαρίων με καλύτερα και μεγαλύτερης διάρκειας υλικά και το φορέσετε 30 φορές πριν αρχίσει να φθείρεται τότε η τιμή του για κάθε φορά που το φοράτε φτάνει τα 3,30 δολάρια.

Η καλύτερη ποιότητα συχνά είναι συνώνυμο μεγαλύτερης διάρκειας ζωής, επομένως το κόστος μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, αναφέρει η Κατρίνα Κάσπελιτς, επικεφαλής μάρκετινγκ της Remake, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που στηρίζει τη βιώσιμη και ηθική μόδα. «Στην πραγματικότητα, μακροπρόθεσμα είναι πιο ακριβό να αγοράζετε κάτι φτηνό. Δαπανάς πολύ χρόνο, χρήμα και ενέργεια όταν πρέπει συνεχώς να αντικαθιστάς αντικείμενα που διαλύονται έπειτα από λίγες φορές», προσθέτει.

Το ίδιο ισχύει και για τα εσώρουχα που είναι φιλικά προς το περιβάλλον και δεν επιδρούν αρνητικά στην υγεία αφού δεν περιέχουν επιβλαβή στοιχεία. Είναι συνήθως πιο ανθεκτικά και κατασκευάζονται με σεβασμό στον πλανήτη και τον άνθρωπο. Αντέχουν στις πλύσεις και τη φθορά, με αποτέλεσμα να μη χρειάζεται να αντικατασταθούν συχνά.

Επιπλέον, αν αντισταθούμε στις «σειρήνες» των τάσεων τότε εξοικονομούμε χρήματα για ένα ή περισσότερα είδη ρουχισμού που θα μας ικανοποιήσουν περισσότερο.

Photo: Pixabay

Διαβάστε ακόμη

Ευρύ sell off στις διεθνείς αγορές εν αναμονή των αντιποίνων του Ισραήλ (γραφήματα)

Επιτόκια: Γιατί Deutsche Bank και Morgan Stanley «ρίχνουν» τις προβλέψεις

Μελίνα Τραυλού: Η Ναυτιλία των Ελλήνων αποτελεί φάρο της βιώσιμης ανάπτυξης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ