Ενέργεια & Περιβάλλον

H “G7” των ενεργειακών κολοσσών θέλει γρήγορη μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα

  • newsroom


Τι «βλέπουν» EDF, Statkraft, Fortum Oyj, Uniper SE, Enel SpA, ESB και Vattenfall- Εισηγούνται μέτρα και ειδικό μηχανισμό ελέγχου της υπερπροσφοράς στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών

Επτά από τους κορυφαίους παραγωγούς ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης κάλεσαν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να συμφωνήσουν σε μια φιλόδοξη και γρήγορη μεταρρύθμιση της μεγαλύτερης παγκόσμιας αγοράς άνθρακα σε μια προσπάθεια να βοηθήσουν τους επενδυτές για τη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα.

Εταιρείες όπως η Electricite de France SA, η Statkraft AS και η Fortum Oyj, – που διαθέτουν μεγάλα projects πυρηνικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας-, ζητούν, έναν ειδικό μηχανισμό που ελέγχει την υπερπροσφορά στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ για να διατηρήσει αυστηρότερες παραμέτρους μετά το 2023, σύμφωνα με κοινή δήλωση τους που επικαλείται το Bloomberg. Καλούν επίσης τους αρμόδιους της ΕΕ να συμφωνήσουν σε ένα ταχύτερο ρυθμό μείωσης των εκπομπών στην αγορά άνθρακα από το 2023.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 14 Ιουλίου αναμένεται να παρουσιάσει τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση του ETS έως σήμερα, προκειμένου να ευθυγραμμίσει τα κοινοτικά προγράμματα με τους αυστηρότερους κλιματικούς στόχους για το 2030. Στο πλαίσιο του EU Green Deal η ΕΕ σκοπεύει να μειώσει τα αέρια του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το τέλος αυτής της δεκαετίας από τα επίπεδα του 1990.

«Εφαρμόζοντας τις μεταρρυθμίσεις του ETS νωρίς, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορούν να παρέχουν περισσότερη βεβαιότητα στην αγορά και να αποφύγουν να επιβαρύνουν δυσανάλογα τα τελευταία χρόνια της δεκαετίας», ανέφεραν οι μεγάλοι όμιλοι. Η δήλωση υπογράφηκε από τους διευθύνοντες συμβούλους των εταιρειών, στις οποίες περιλαμβάνονται επίσης οι Uniper SE, Enel SpA, ESB και Vattenfall AB.

Η αγορά άνθρακα της ΕΕ, που ξεκίνησε το 2005, καλύπτει σήμερα περίπου 12.000 εγκαταστάσεις που ανήκουν σε παραγωγούς, κατασκευαστές και αεροπορικές εταιρείες επιβάλλοντας ανώτατα όρια ρύπανσης που συρρικνώνονται κάθε χρόνο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει να επεκτείνει το σύστημα στη ναυτιλία και να δημιουργήσει ένα αντίστοιχο πρόγραμμα εμπορίας εκπομπών για τα καύσιμα θέρμανσης και οδικών μεταφορών στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης.

Αυτό το σχέδιο έχει ήδη προκαλέσει κριτική από πολλές εθνικές κυβερνήσεις, επιχειρηματικές οργανώσεις και περιβαλλοντικά λόμπι που ανησυχούν για τον κίνδυνο αύξησης των τιμών.

Οι 7 όμιλοι ανέφεραν ότι η ενεργειακή μετάβαση θα απαιτήσει κοινωνική αποδοχή και μια πιο ομοιόμορφη διασπορά άνθρακα σε όλες τις περιοχές. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει την εισαγωγή της τιμολόγησης του άνθρακα «βήμα προς βήμα σε όλους τους τομείς» και αργότερα σύνδεση με το υπάρχον Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών. Η ΕΕ θα πρέπει να επικεντρωθεί στην οικονομική αποδοτικότητα, μειώνοντας παράλληλα τις κοινωνικές επιπτώσεις σε ευάλωτες ομάδες, ανέφεραν.

Ανάμεσα στα ζητήματα που θέτουν οι «7» περιλαμβάνονται και τα ακόλουθα:

-Ο ρυθμός με τον οποίο συρρικνώνεται το ανώτατο όριο ETS κάθε χρόνο, γνωστός ως παράγοντας γραμμικής μείωσης, θα πρέπει να αυξηθεί από το 2023 ή το αργότερο έως το 2024.

-Το ποσοστό 24% με το οποίο το αποθεματικό σταθερότητας της αγοράς απορροφά τις υπερβολικές άδειες από την αγορά άνθρακα θα πρέπει να διατηρηθεί μετά το 2023.

-Ο αριθμός των δικαιωμάτων που διατηρούνται στο MSR πρέπει να περιορίζεται στο αντίστοιχο των αδειών που πωλήθηκαν σε πλειστηριασμούς το προηγούμενο έτος και τα πλεονάζοντα δικαιώματα πρέπει να ακυρωθούν.