Με πληθυσμό που ξεπερνά τα 1,41 δισ., με συνολική έκταση 9.596.961 τ.χλμ. και ακτογραμμή που εκτείνεται στα περίπου 14.500 χλμ, η Κίνα είναι η μεγαλύτερη χώρα στην ανατολική Ασία και η τέταρτη μεγαλύτερη στον κόσμο. Το μαζικό κύμα αστικοποίησής της, όμως, σε μία προσπάθεια να καλυφθούν οι ανάγκες στέγασης του πληθυσμού της απειλεί την Κίνα, η οποία… βυθίζεται.

Σύμφωνα με διεθνή έρευνα που διεξήχθη από περισσότερους από 50 επιστήμονες και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science από τις 82 μεγάλες πόλεις της χώρας, σχεδόν οι μισές παρουσιάζουν ενδείξεις καθίζησης προκαλώντας ανησυχία στους ειδικούς, αφού κινδυνεύει σχεδόν το 1/3 του πληθυσμού τη Κίνας.

Αναλυτικότερα, διαπιστώθηκε ότι το 45% των αστικών περιοχών βυθίζονται, με το 16% να καταγράφει ρυθμό της τάξης των 10 χιλιοστών ετησίως ή περισσότερο. Ανάμεσα στις πόλεις αυτές περιλαμβάνονται το Πεκίνο και το Τιαντζίν με συνολικό πληθυσμό περίπου 36 εκατ. κατοίκους.

Με τη χρήση δορυφορικών δεδομένων η ερευνητική ομάδα αξιολόγησε την καθίζηση στο έδαφος στις σημαντικότερες πόλεις της χώρας από το 2015 ως το 2022, από όπου προέκυψε ότι το 45% του αστικού εδάφους υποχωρεί ταχύτερα από 3 χιλιοστά ετησίως και το 16% υποχωρεί ταχύτερα από 10 χιλιοστά ετησίως, επηρεάζοντας το 29% και το 7% του αστικού πληθυσμού, αντίστοιχα.

Αυτό σημαίνει ότι δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι βρίσκονται ήδη σε κίνδυνο με τον αριθμό να αυξάνεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια εάν οι πόλεις της Κίνας συνεχίσουν να αυξάνονται σε πληθυσμό και αν η στάθμη των υδάτων συνεχίσει να ανεβαίνει, όπως παρατηρείται εξαιτίας των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Οι ειδικοί συνδέουν το φαινόμενο της καθίζησης με μία σειρά παραγόντων, όπως η απόληψη υπόγειων υδάτων και το βάρος των κτιρίων και εκτιμούν ότι περίπου το 1/4 της παράκτιας Κίνας θα βρεθεί κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας τα επόμενα εκατό χρόνια, καλώντας τους αρμοδίους να δράσουν λαμβάνοντας μέτρα προστασίας για τον περιορισμό πιθανών ζημιών από την καθίζηση.

Σύμφωνα με τον καθηγητή Ρόμπερτ Νίκολς ειδικός σε θέματα καθίζησης από το Κέντρο Έρευνας για την Κλιματική Αλλαγή Tyndall στο Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Αγγλίας «αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα», το οποίο, μάλιστα, παύει να είναι πλέον τοπικό, αλλά αποκτά εθνικό αλλά και διεθνή χαρακτήρα.

Όπως αναφέρει ο Νίκολς αποτελεί «μια μικρογραφία αυτού που συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο». Εξάλλου, αυτό που συμβαίνει στην Τιαντζίν, παρατηρήθηκε στη Νέα Ορλεάνη το 2005 όταν η περιοχή επλήγη σφοδρά από τον φονικό τυφώνα Κατρίνα.

Την ίδια στιγμή, η Σαγκάη, τον περασμένο αιώνα υποχώρησε κατά 3 μέτρα, με την καθίζηση να συνεχίζει έως σήμερα και με τους επιστήμονες να υπολογίζουν ότι αν το φαινόμενο συνδυαστεί με την άνοδο της στάθμης της θάλασσας η έκταση που θα βρεθεί κάτω από το επίπεδο της θάλασσας θα μπορούσε να τριπλασιαστεί σε μέγεθος μέχρι το 2120, επηρεάζοντας 55 έως 128 εκατομμύρια κατοίκους με καταστροφικές συνέπειες.

Η καθίζηση θέτει σε κίνδυνο τη στατική επάρκεια και ακεραιότητα των κτιρίων και των υποδομών, ενώ επιδεινώνει τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής αφού εκδηλώνονται περισσότερες πλημμύρες, ιδίως στις παράκτιες πόλεις, προσθέτει ο Νίκολς, ο οποίος δε συμμετείχε στη μελέτη, αλλά σε δική του έρευνα έχει εστιάσει στην άνοδο της στάθμης των ωκεανών, τη διάβρωση των ακτών και τις πλημμύρες, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο οι κοινότητες μπορούν να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές.

«Ο τόπος που συναντάται πραγματικά υψηλό επίπεδο καθίζησης είναι η Ασία», λέει ο Νίκολς, επειδή πολλές πόλεις είναι χτισμένες πάνω στο δέλτα των ποταμών, σημεία επιρρεπή σε βύθιση τη στιγμή που χτίζονται πάνω σε αυτά βαριά κτίρια και πραγματοποιείται άντληση υδάτων.

Η καθίζηση προκαλείται κυρίως από την ανθρώπινη παρέμβαση στις πόλεις, με την άντληση υπόγειων υδάτων που μειώνει τον υδροφόρο ορίζοντα να θεωρείται ο σημαντικότερος παράγοντας καθίζησης, σε συνδυασμό με τη γεωλογία και το βάρος των κτιρίων.

Δεν είναι τυχαίο ότι στην Οσάκα και το Τόκιο όταν η άντληση υπόγειων υδάτων σταμάτησε τη δεκαετία του 1970, μειώθηκε ή ακόμα και έπαψε να καταγράφεται καθίζηση. Έχοντας αυτό ως δεδομένο, μπορεί να λειτουργήσει σαν πυξίδα για την αποτροπή μελλοντικών επιβλαβών ενεργειών, όπως συνέβη στην ιαπωνική πρωτεύουσα όπου επιβλήθηκαν σχετικοί αυστηροί κανονισμοί.

«Πολλές πόλεις και περιοχές παγκοσμίως αναπτύσσουν στρατηγικές για τη διαχείριση των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής και της ανόδου της στάθμης της θάλασσας», εξηγεί ο καθηγητής Νίκολς, σύμφωνα με το Eurekalert, συμπληρώνοντας ότι πρέπει να μάθουμε από αυτή την εμπειρία και να αντιμετωπίσουμε την απειλή της καθίζησης, η οποία είναι πιο συχνή σήμερα.

Photo: Pexels
Διαβάστε ακόμη

ΜΕΤΑΛΟΥΜΙΝ: Από το Ντουμπάι μέχρι τα βουνά της Χιλής, αλλά και τον νέο πράσινο Πύργο του Πειραιά

Εκ βαθέων: Η Μαρία Αγγελικούση μιλά για τον πατέρα της, τον πρωτοπόρο Γιάννη Αγγελικούση

Έρχονται έλεγχοι σε 700.000 «κλειστά» ακίνητα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ