Με δύο νέα προγράμματα συνολικού ύψους 120 εκατ. ευρώ σκοπεύει να διευρύνει την αγορά ηλεκτροκίνησης και να αυξήσει το στόλο οχημάτων στους ελληνικούς δρόμους το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η αύξηση των σημείων φόρτισης μέσα από δημόσια προσβάσιμους χώρους και η χορήγηση ελκυστικών κινήτρων για την αντικατάσταση του γηρασμένου στόλου των ΤΑΞΙ με «πράσινα» επαγγελματικά οχήματα, αποτελούν το επόμενο βήμα για να ανέβουν οι ρυθμοί της ηλεκτροκίνησης και να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι στόχοι.

Την περασμένη εβδομάδα, σε σύσκεψη που συγκάλεσε στο υπουργείο η Γενική Γραμματέας Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, παρουσία  εκπροσώπων του ΔΕΔΔΗΕ, της ΡΑΕ, του ΚΑΠΕ και της ΚΕΔΕ επιβεβαιώθηκε η κυβερνητική στόχευση για επιτάχυνση του σχεδιασμού που αποτελεί ένα από τα στρατηγικά σχέδια που υλοποιεί το ΥΠΕΝ για την επίτευξη των κλιματικών στόχων και της ενεργειακής μετάβασης.

Μέσα στον Δεκέμβριο προβλέπεται να «τρέξει» το «Φορτίζω παντού», το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με πόρους ύψους 80 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης με σκοπό την ανάπτυξη δημόσιων σημείων φόρτισης σε περιοχές, όπου δεν είναι ακόμη ελκυστικές για επενδύσεις. Η απουσία ενός πυκνού δικτύου φορτιστών, μαζί με το αυξημένο κόστος των αυτοκινήτων είναι οι δύο παράγοντες που βάζουν φρένο στην πώληση ηλεκτρικών οχημάτων και εμποδίζουν το άνοιγμα της αγοράς.

Μέχρι στιγμής έχουν χωροθετηθεί περίπου 10.500 σημεία φόρτισης που αντιστοιχούν σε ένα φορτιστή ανά 1000 κατοίκους, τα οποία μάλιστα έχουν περάσει σε ηλεκτρονικό χάρτη. Στόχος είναι μέχρι τα τέλη του έτους να βγουν οι προδιαγραφές και να καθοριστούν οι όροι για τους διαγωνισμούς που θα διενεργήσουν οι δήμοι για τα ΣΦΗΟ (Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων), οι οποίοι θα τρέξουν μέσα στο 2023.

Παράλληλα, το υπουργείο, μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου σκοπεύει να ξεκινήσει και το πρόγραμμα αντικατάστασης ταξί μέσα από την δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά», η οποία θα χρηματοδοτηθεί με 40 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με τον τρόπο αυτό θα δοθούν ισχυρά κίνητρα για να αυξηθεί το ποσό της απόσυρσης και της επιδότησης, το οποίο θα φτάσει συνολικά τα 22.500 ευρώ με στόχο να αλλάξουν περί τα 2.000 οχήματα. Το προηγούμενο πρόγραμμα του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» προσέφερε 10.500 ευρώ (8.000 ευρώ για επιδότηση και 2.500 ευρώ για απόσυρση), το οποίο όμως δεν προσέλκυσε τους οδηγούς ΤΑΞΙ. Σε αυτό εκτός από τα περιορισμένα οικονομικά κίνητρα εκτιμάται ότι συνέβαλλε η πολύμηνη καραντίνα και τα lockdowns.

Το πρόγραμμα προβλέπει την αντικατάσταση των οχημάτων που έχουν υπερβεί το όριο ηλικίας των 18, 21, 24 ετών σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα αντίστοιχα και πρόκειται να αποσυρθούν. Η επιδότηση θα συνδυαστεί με μια «επιχορήγηση θραύσης» για τη διάλυση και καταστροφή του παλαιού οχήματος, η οποία θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πρόσβαση στις διαθέσιμες επιδοτήσεις.

Στο ΥΠΕΝ εκτιμούν ότι η εικόνα στους δρόμους έστω και αργά, σταδιακά αλλάζει. Την αλλαγή αυτή πιστοποίησε πρόσφατα και η κ. Σδούκου, μιλώντας σε ειδική εκδήλωση για την πορεία της ηλεκτροκίνησης, η οποία ανέφερε ότι στο πεντάμηνο που ξεκίνησε ο δεύτερος κύκλος του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχουν ήδη υποβληθεί 10.000 αιτήσεις.

Αυτό όπως είπε, δείχνει την αποδοχή του προγράμματος για το οποίο στον α΄ κύκλο επιδοτήθηκαν 18.500 οδηγοί. Το ενδιαφέρον για αγορές ηλεκτρικών οχημάτων απέδωσε και στην ωρίμανση της αγοράς και την μεγάλη ποικιλία σε ηλεκτρικά οχήματα είτε μιλάμε για ΙΧ και ηλεκτρικά σκούτερ είτε για πιο μικρά οχήματα προσιτά στο κόστος αλλά ελκυστικά για τις αστικές μετακινήσεις (microcars). Σύμφωνα με την κ. Σδούκου τα μοντέλα ηλεκτρικών ΙΧ πριν δύο χρόνια ήταν 100 έως 120 αυτοκίνητα. Σήμερα φτάνουν τα 316 και τα ηλεκτρικά βαν που μετά βίας ήταν 30, ξεπερνούν πλέον τα 158.

Διαβάστε ακόμη:

Crypto: 200.000 Έλληνες «έπαιξαν» και… κάηκαν

Προϋπολογισμός 2023: Σήμα «προσδεθείτε λόγω αναταράξεων»

Η Κιβωτός και τα media, ο καυγάς των δυο εργολάβων, ο λευκός καπνός στην Atticabank και η ZeniΘ που… πέρασε τον Πάσχο για βιομηχανία!