Ενέργεια & Περιβάλλον

ΥΠΕΝ: Πόλεμος εταιρειών για την ανάπτυξη δικτύου φυσικού αερίου στην Πελοπόννησο

  • Μαριάννα Τζάννε


Μαίνεται η δικαστική διαμάχη ΔΕΔΑ –ΡΑΕ, ο ρόλος της Hengas και η νέα νομοθετική ρύθμιση από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας

Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο από την ΡΑΕ που θα επιτρέψει τροποποίηση των όρων επέκτασης του δικτύου φυσικού αερίου στην Πελοπόννησο αλλά και αλλαγές στον τρόπο χρηματοδότησης των επενδυτικών σχεδίων προανήγγειλε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας εν μέσω δικαστικής αντιπαράθεσης μεταξύ της ΔΕΔΑ και του Ρυθμιστή.

Η ΔΕΔΑ είναι ο διαχειριστής του δικτύου αερίου σε όλη την Ελλάδα πλην Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, η οποία έχει στραφεί στα διοικητικά δικαστήρια κατά της απόφασης της Αρχής να απεντάξει από το πενταετές πρόγραμμα ανάπτυξης της εταιρείας έξι πόλεις της Πελοποννήσου.

Πρόκειται για την Κόρινθο, την  Τρίπολη, την Καλαμάτα, την  Σπάρτη, το Άργος – Μυκηνών και το Ναύπλιο.

Μάλιστα η ΡΑΕ για να προχωρήσει η διείσδυση του αερίου στην περιοχή της Πελοποννήσου χορήγησε άδεια στην Ηengas, μια ιδιωτική εταιρεία, η οποία έχει αναλάβει την ανάπτυξη φυσικού αερίου σε Κόρινθο για 23,4 χιλιόμετρα δικτύου χαμηλής πίεσης και 4,8 χιλιόμετρα μέσης πίεσης και για την Τρίπολη για 8,5 χιλιόμετρα μέσης πίεσης και 26 χιλιόμετρα χαμηλής. Η ΡΑΕ έχει χορηγήσει αντίστοιχα άδεια και για το δήμο Μεγαλόπολης που θα υποκαταστήσει την υφιστάμενη τηλεθέρμανση.

Ωστόσο δεν έχει εγκριθεί ακόμη το πλάνο σχεδιασμού για τέσσερις πόλεις ( Άργος,  Ναύπλιο,  Καλαμάτα, Σπάρτη), με στόχο όπως είπε χθες στην βουλή ο κ. Σκρέκας να εκπονηθεί μια νέα μελέτη από τη ΡΑΕ.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ και του βουλευτή Μεσσηνίας κ. Αλέξη Χαρίτση, έκανε λόγο  για ένα νέο συνεκτικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει κατά τρόπο ολοκληρωμένο και οικονομικά βιώσιμο την τροφοδότηση των δικτύων.

Ο κ. Σκρέκας υποστήριξε ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο θα αναθεωρηθεί καθώς οι δήμοι αυτοί είναι δύσκολο να πάρουν αέριο από το εθνικό σύστημα και θα χρειαστεί να καλυφθούν από απομακρυσμένους σταθμούς (CNG, LNG) που έχουν αυξημένο κόστος επένδυσης και λειτουργίας. Η σχετική ρύθμιση προβλέπεται σύμφωνα με πληροφορίες να είναι έτοιμη με το αισιόδοξο σενάριο προς τα τέλη του χρόνου. Μάλιστα σχετικά αιτήματα εικονικών αγωγών έχουν υποβληθεί τόσο από την ΔΕΔΑ όσο και από την Hengas, τα οποία όμως κατά τις ίδιες πληροφορίες απορρίφθηκαν από την Αρχή γιατί  εμπίπτουν σε θέματα κρατικών ενισχύσεων.

Την ανάπτυξη του δικτύου στην Πελοπόννησο με βάση τον σχεδιασμό είχε αναλάβει η ΔΕΔΑ, η οποία όφειλε να προχωρήσει στις αναγκαίες επενδύσεις σε εύλογο χρονικό διάστημα.

Όπως σημείωσε χθες ο κ. Σκρέκας, όταν υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου άνω των 18 μηνών, η ΡΑΕ ζητά εξηγήσεις από τον κάτοχο της άδειας.

Η ΔΕΔΑ υπέβαλλε επικαιροποιημένο πρόγραμμα ανάπτυξης που επειδή όμως είχε τροποποιηθεί σε μεγάλο βαθμό, όπως δήλωσε ο υπουργός, η ΡΑΕ με βάση τα όσα ορίζει ο νόμος αποδέσμευσε τις επίμαχες περιοχές, τις οποίες στην συνέχεια ανέθεσε στην Hengas. Πρόκειται για την απόφαση που έχει προσβάλλει η ΔΕΔΑ.

Σήμερα η εταιρεία αναμένει την δικαστική έκβαση της υπόθεσης αλλά και την στάση που θα κρατήσει η Περιφέρεια Πελοποννήσου, η οποία έχει ταχθεί υπέρ της ΔΕΔΑ και έχει επίσης προσφύγει κατά της απόφασης της ΡΑΕ. Η Περιφέρεια έχει υποστηρίξει δημόσια ότι έχει υπολογίσει 20 εκ. ευρώ από την ένταξη του έργου στο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που προορίζει για την ΔΕΔΑ.

Ο κ. Σκρέκας σημείωσε χθες την σημασία που έχει για την κυβέρνηση η ανάπτυξη του φυσικού αερίου σε όλη την χώρα και ανέφερε ότι θα διατεθούν 500 εκατ. μέχρι το 2030 για την επέκταση των δικτύων.

«Θα δώσουμε σε δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριά τη δυνατότητα να μειώσουν το λογαριασμό ενέργειας και να έχουν χαμηλότερο ενεργειακό αποτύπωμα και παράλληλα να δημιουργηθούν πολλές θέσεις εργασίας» είπε. Πάνω από 300 εκατ. θα επενδυθούν από ΕΔΑ Αττικής και ΕΔΑ Θεσσαλονίκης.