Τον πρώτο κλιματικό νόμο της χώρας, την απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας για τις ΑΠΕ αλλά και τις νέες τεχνολογίες για τα υπεράκτια αιολικά και τα συστήματα αποθήκευσης, βάζει σε τροχιά υλοποίησης η κυβέρνηση.

Πρόκειται για ένα ντεμαράζ νομοθετικών ρυθμίσεων που δουλεύει εντατικά τους τελευταίους μήνες το ΥΠΕΝ και το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο.

Λίγες μέρες μετά την ομιλία του Πρωθυπουργού στην Γλασκώβη στην σύνοδο Κορυφής για το κλίμα και την βεβαιότητα ότι η Ελλάδα βαδίζει προς το σωστό δρόμο της απανθρακοποίησης και της κλιματικής ουδετερότητας την σκυτάλη παίρνει σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ο κ. Κώστας Σκρέκας θα παρουσιάσει τον οδικό χάρτη πάνω στον οποίο θα χαραχθεί το νέο ενεργειακό τοπίο της χώρας και οι γιγαντιαίες επενδύσεις άνω των 14 δις. στις ΑΠΕ στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης.

Η Ελλάδα είναι ένα ακόμη από τα πολλά μέλη της ΕΕ που αποκτά το δικό της κλιματικό νόμο, ο οποίος αναμένεται σύντομα να τεθεί σε διαβούλευση, πατώντας πάνω στις βασικές αρχές και τους  στόχους για μείωση κατά 55% των εθνικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030, όσο και για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Θα προβλέπονται και ενδιάμεσοι στόχοι με στόχο την μείωση κατά 80% των ρύπων έως το 2040 και κατά 100% έως το 2050. Στο νέο νομοθετικό πλαίσιο η κυβέρνηση αναμένεται να  ξεκαθαρίσει και τους φιλόδοξους στόχους της απολιγνιτοποίησης.

Εάν δηλαδή το 2025 θα αποτελέσει όντως έτος ορόσημο για το τέλος του λιγνίτη με την μετατροπή της Πτολεμαίδας 5 σε μονάδα φυσικού αερίου και όχι το 2028 όπως αρχικά είχε εξαγγελθεί.

Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα διαπερνούν στο εξής και την περιβαλλοντική αδειοδότης, καθώς όλα τα έργα και οι υποδομές που θα υπόκεινται σε ΜΠΕ θα πρέπει να συνυπολογίζουν την παράμετρο αυτή.

 Ο κλιματικός νόμος θα «ξεβολέψει» και σημαντικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας όπως οι μεταφορές,  η ηλεκτροπαραγωγή και ο κτιριακός τομέας. Μεταξύ άλλων παρεμβάσεων προβλέπεται να θεσμοθετηθεί η αλλαγή των ταξί μέχρι το 2030 ώστε όλα τα νέα οχήματα, τουλάχιστον στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά. Σε ότι αφορά τα κτίρια οι διατάξεις του νόμου θα φέρουν προ των ευθυνών τους και τους δήμους, οι οποίοι θα χρειαστεί να μεριμνήσουν για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των κτιρίων ενώ θα υπάρχουν προβλέψεις για ασφάλιση κατοικιών και επιχειρήσεων προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι δυσμενείς επιπτώσεις σε ευάλωτες γεωγραφικά περιοχές.

Πέραν του κλιματικού νόμου, στο υπουργικό συμβούλιο θα συζητηθούν και οι ρυθμίσεις για το αδειοδοτικό πλαίσιο των ΑΠΕ, με απώτερο σκοπό την επιτάχυνση των διαδικασιών και την έκδοση των σχετικών αδειών σε δύο χρόνια.

Σήμερα, οι επενδυτές ταλαιπωρούνται με πολύχρονες διαδικασίες που σε ό,τι αφορά τα αιολικά μπορεί να χρειαστούν έως και 10 έτη. Το νομοθετικό πλαίσιο θα «ξεκλειδώσει» και τα συστήματα αποθήκευσης για τα οποία έχει προβλεφθεί, μεταξύ άλλων  χρηματοδότηση 400 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πρόκειται για έργα που κινητοποιούν μεγάλους Έλληνες και ξένους επενδυτές τόσο στην τεχνολογία της  αντλησιοταμίευσης όσο και στους συσσωρευτές με ρυθμίσεις που θα παρουσιαστούν σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο. Σε ό,τι αφορά τα υπεράκτια αιολικά, ο στόχος είναι η δημιουργία έργων 2 GW τα επόμενα χρόνια, τα οποία λόγω και των μεγάλων επενδύσεων που θα απαιτήσουν αναμένεται να προσελκύσουν ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον.

Για την νέα αγορά ένα νέο παράθυρο για είσοδο μεγάλων διεθνών παικτών έχει ανοίξει η ΕΔΕΥ μέσα από την πρωτοβουλία της να δώσει περισσότερα κίνητρα σε πολυεθνικούς κολοσσούς ορυκτών καυσίμων που έχουν ενδιαφέρον για τον τομέα των εξορύξεων. Τέλος στο υπουργικό συμβούλιο αναμένεται να παρουσιαστεί και το σχέδιο μετασχηματισμού της Ελληνικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων.

Διαβάστε ακόμη

Ο φιλόζωος Νίκος, ο γαλάζιος καριερίστας με τα δεκαχίλιαρα, ο Πρόεδρος από την αλλοδαπή και η μανία για τη ΔΕΗ

«ΑΣΤΥ Α.Ε.»: Στο σφυρί τα «ιμάτια» της οικογένειας Παρασκευαΐδη στην Ελλάδα (pics)

Έρχεται διπλή δέσμη με κίνητρα για να ζητάμε e-αποδείξεις