Μπορεί ο ΔΕΔΔΗΕ να ανακοίνωσε χθες τον μηδενισμό των τελών χρήσης του δικτύου και επιτάχυνση των αποζημιώσεων για βλάβες σε ηλεκτρικές συσκευές, ωστόσο στην κυβέρνηση μελετούν το επόμενο βήμα στο νομοθετικό πλαίσιο μετά τα απανωτά μπλακάουτ που θα ικανοποιεί το αίσθημα της ταλαιπωρίας που αντιμετωπίζουν χιλιάδες νοικοκυριά σε περιόδους ακραίων καιρικών φαινομένων.

Πέρσι με την Μήδεια, το καλοκαίρι με τους καύσωνες και τις φωτιές και την περασμένη εβδομάδα με την Ελπίδα, οι πολίτες αγανακτούν από τις συνεχείς και μεγάλης έντασης διακοπές ηλεκτροδότησης με αποτέλεσμα να γενικεύονται οι αντιδράσεις και να αναζητούνται μέτρα απόδοσης ευθυνών.

Είτε αυτές αφορούν την ολιγωρία των δήμων που στην τελευταία κακοκαιρία  –πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- ήταν απόντες είτε στο απαρχαιωμένο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ που προδίδεται κάθε φορά που αναμετράται με τη φύση.

Την αναζήτηση ευθυνών προέταξε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός τις προηγούμενες μέρες με τη στάση του στο θέμα της Αττικής Οδού, δείχνοντας το δρόμο των αποζημιώσεων σε όσους επηρεάζονται από τις παραλείψεις, τις αδυναμίες  και το έλλειμμα συντονισμού μεταξύ κρατικών υπηρεσιών και ιδιωτών.

Στο πλαίσιο αυτό ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ και το Μέγαρο Μαξίμου βρίσκονται σε πλήρη συντονισμό και μελετούν νομοθετική ρύθμιση που θα δίνει το δικαίωμα της καταβολής των αποζημιώσεων ανάλογα με την διάρκεια των διακοπών τόσο σε νοικοκυριά όσο και σε επαγγελματίες.

Η σχετική ρύθμιση εστάλη προχθές στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και μελετώνται όλες οι πτυχές της για να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις το αμέσως προσεχές διάστημα.

Παρά το γεγονός ότι η ΡΑΕ έχει θεσπίσει πλαίσιο αποζημιώσεων για την μέση τάση λόγω βλαβών, εντούτοις η συχνότητα των διακοπών και η μεγάλη διάρκειά τους σε ορισμένες περιπτώσεις επιτάσσουν τον επαναπροσδιορισμό τους με στόχο την οικονομική ανακούφιση των καταναλωτών αλλά και την βελτίωση των υπηρεσιών από την πλευρά των διαχειριστών.

Για την λήψη των πρόσθετων μέτρων και την χορήγηση αποζημιώσεων συνυπολογίζονται μια σειρά από κριτήρια όπως ο χρόνος αποκατάστασης βλαβών, τα αίτια και οι συνθήκες των διακοπών εάν δηλαδή προκλήθηκαν υπό κανονικές συνθήκες ή υπό την πίεση έκτακτων συνθηκών και ακραίων καιρικών φαινομένων (χιόνια, καύσωνα, πλημμύρες, φωτιές κ.α), η διάρκεια κ.α.

Το ύψος της αποζημίωσης σχετίζεται με την μορφή της διακοπής (προγραμματισμένη ή μη), το πλήθος των καταναλωτών που επηρεάζει, τις συνθήκες που συντελέστηκε, την χρήση ενέργειας (βιομηχανική, εμπορική, αγροτική κ.α).

Τα μέτρα προτείνονται να έχουν αναδρομικό χαρακτήρα κάτι που εφόσον υλοποιηθεί θα συμπεριλάβει τις διακοπές ρεύματος και της πρόσφατης κακοκαιρίας και θα ανοίξει το δρόμο για νέες αποζημιώσεις πέραν των μέτρων που ανακοινώθηκαν χθες.

Με βάση την πρόταση του ρυθμιστή, ο διαχειριστής οφείλει να αποζημιώνει τους καταναλωτές εφόσον δεν αποκαταστήσει την ηλεκτροδότηση εντός 12 ωρών.

Το αντάλλαγμα μετά τις 12 ώρες ορίζεται σε 50 ευρώ για τους οικιακούς καταναλωτές και σε 100 ευρώ για τους επαγγελματίες το οποίο κλιμακώνεται με βάση την διάρκεια. Έτσι, για άνω από 24 ώρες έως και 36 ώρες φτάνει τα 100 ευρώ (200 για τους επαγγελματίες), τα 200 ευρώ για άνω από 48 ώρες έως 60 ώρες (400 ευρώ για τους επαγγελματικούς πελάτες) και φτάνει τα 500 ευρώ και 1000 ευρώ αντίστοιχα για πάνω από 120 μέρες. Να σημειωθεί ότι κατά την πρόσφατη χιονοθύελλα υπήρξαν  νοικοκυριά που έμειναν χωρίς ρεύμα  4 έως και 5 μέρες!

Για την  χορήγηση της αποζημίωσης προβλέπεται ότι θα υποβάλλεται αίτημα στο διαχειριστή εντός ενός μήνα από την διακοπή και χωρίς ο καταναλωτής να πρέπει να αποδείξει την διακοπή ηλεκτροδότησης, όπως γίνεται σήμερα με τις αποζημιώσεις για τις βλάβες σε ηλεκτρικές συσκευές.  Ο ΔΕΔΔΗΕ οφείλει να διερευνήσει το αίτημα και να αποφασίσει μέσα σε ένα εύλογο διάστημα τριών μηνών.

Παράλληλα εξετάζεται νομοθετικό πλαίσιο που θα δίνει την δυνατότητα στον διαχειριστή σε περίπτωση αδυναμίας ανταπόκρισης των ΟΤΑ να προσεγγίζει με δικά του μέσα την υποδομή του δικτύου και να προβαίνει στις απαραίτητες εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης του δικτύου. Κάτι που φάνηκε να ταλαιπωρεί το ΔΕΔΔΗΕ και στην πρόσφατη κακοκαιρία αφού η αδυναμία πρόσβασης στα πάγια του δικτύου του προκάλεσε καθυστερήσεις και παρέτεινε το χρόνο που οι οικιακοί αλλά και εμπορικοί καταναλωτές έμειναν στο σκοτάδι.

Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η δημιουργία Μητρώου Φορέων Υπηρεσιών από το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας για έκτακτα φαινόμενα στο οποίο θα εντάσσονται φορείς της αυτοδιοίκησης ή επαγγελματίες που θα αναλαμβάνουν εργασίες εκχιονισμού, ρίψης άλατος, κλάδεμα δέντρων, άντλησης υδάτων, καθαρισμού δασών κ.α.

Διαβάστε ακόμη:

Aυτά είναι τα 10 επαγγέλματα με τη μεγαλύτερη ζήτηση το 2022

Πλειστηριασμοί: Μήνας της Μυκόνου ο Φεβρουάριος με «βαριά σφυριά» άνω των 25 εκατ. ευρώ (pics)

myAADE: Νέος τρόπος πληρωμής οφειλών μέσω IRIS – Αναλυτικά η διαδικασία