Ενέργεια

Μotor Oil – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η ισχυρή συμμαχία στο φυσικό αέριο ανοίγει πεδίο νέων συνεργασιών 

  • Μαριάννα Τζάννε


Τι αλλαγές φέρνει στην αγορά το deal των δύο ομίλων για την μονάδα της Κομοτηνής ύψους 375 εκ. ευρώ - Ο σχεδιασμός για τα άλλα επενδυτικά σχέδια από ΔΕΗ, Κοπελούζο, ΕLPEDISON

Τη δεύτερη μονάδα φυσικού αερίου που αναμένεται να ξεκινήσει να κατασκευάζεται εντός του 2021 πρόκειται να αποκτήσει το ενεργειακό σύστημα της χώρας μετά την συμφωνία μεταξύ της Motor Oil και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. H από κοινού επένδυση ύψους 375 εκ. ευρώ αφορά το νέο σταθμού συνδυασμένου κύκλου ισχύος 877 MW στην ΒΙΠΕ Κομοτηνής που όπως ανακοινώθηκε την Παρασκευή οι δύο πλευρές θα συμμετέχουν από 50% με στόχο την εμπορική της λειτουργία το 2024.

Η σύμπραξη μεταξύ των δύο ομίλων, η οποία ξεκίνησε από τον τραπεζικό τομέα στις αρχές του έτους με την συμμετοχή του κ. Γιώργου Περιστέρη και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Οptima Bank συμφερόντων ομίλου Βαρδινογιάννη, ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας και προσθέτει ένα ακόμη ισχυρό εταίρο στο πλέγμα των συνεργασιών που έχει αναπτύξει ο όμιλος Περιστέρη τους τελευταίους μήνες με μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας.

Οι συζητήσεις συνεργασίας με την ΜΟΤΟR OIL φαίνεται ότι έχουν ξεκινήσει από καιρό αφού πέρσι υπήρξαν πληροφορίες περί ένταξης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην κοινοπραξία ΔΕΗ –MOTOR OIL για από κοινού διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας ενώ σενάρια για συμμετοχή της ΜΟΙ στο μετοχικό κεφάλαιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διακινήθηκαν στην αγορά και μετά το διαζύγιο με τους Ολλανδούς, τα οποία όμως δεν επιβεβαιώθηκαν.

Εκείνο όμως που επιβεβαιώθηκε πανηγυρικά είναι ότι η  αποχώρηση της Reggeborgh Invest από το μετοχικό κεφάλαιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ άνοιξε το δρόμο για νέες συνεργασίες και  λειτούργησε ως μαγνήτης για την αγορά μετοχών της εταιρείας προσελκύοντας τρανταχτά ονόματα της επιχειρηματικής σκηνής. Η πρώτη συμφωνία έγινε  με την οικογένεια της κ. Μαριάννας Λάτση, η οποία μέσω της Latsco Hellenic Holding απέκτησε το 7,6% των μετοχών της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η δεύτερη με τον κ. Βαγγέλη Μαρινάκη που έχει τοποθετηθεί στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή εξαγοράζοντας το 6%.

Το deal με την Motor Oil προσθέτει στους συμμάχους της μια εταιρεία με συναφή επενδυτική στόχευση που εκτιμάται ότι ανοίγει ένα παράθυρο συνεργασιών και σε άλλους τομείς αμοιβαίου ενδιαφέροντος. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι leader στον κλάδο  των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ένας τομέας που η Motor Οil έχει αυξήσει τον βηματισμό της το τελευταίο διάστημα ενώ αμφότερες διαθέτουν  πολύ ισχυρή παρουσία στον τομέα του retail γεγονός που η κοινή επένδυση τους δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στην διάθεση της παραγόμενης ισχύος.

Το σήμα ότι η επένδυση της Κομοτηνής θα προχωρήσει είχε δώσει πριν από το Πάσχα στους αναλυτές ο κ. Περιστέρης και επιβεβαιώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με το αίτημα της εταιρείας στη ΡΑΕ για τροποποίηση της αδειοδοτούμενης ισχύος από 665 MW σε 876,6 MW.

Οι κινήσεις των άλλων ομίλων

Με την μονάδα της Κομοτηνής και την αντίστοιχη της Μυτιληναίος δυναμικότητας 826 MW η ολοκλήρωση της οποίας προβλέπεται ως τα τέλη του έτους,  το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας τροφοδοτείτε με ισχύ άνω από 1,7 GW, όσα δηλαδή έχει προβλέψει και το Εθνικό Σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα που βρίσκεται υπό αναθεώρηση. Γεννάται εύλογα επομένως το ερώτημα πόσες και ποιες από τις σχεδιαζόμενες μονάδες φυσικού αερίου, θα υλοποιηθούν και που θα διοχετεύσουν την παραγόμενη ενέργεια.

Με εξαίρεση της Μυτιληναίος που αποφάσισε πρώτη και από διετίας να επενδύσει στο  φυσικό αέριο,  οι υπόλοιποι επενδυτές εξαρτούσαν μέχρι σήμερα τον σχεδιασμό τους από το μηχανισμό αποζημιώσεων ισχύος (CRM), o oποίος όμως δεν έχει υποβληθεί ακόμη από το ΥΠΕΝ στην Κομισιόν.

Η ανακοίνωση της συμφωνίας μεταξύ MOTOR OIL και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενδέχεται να επιταχύνει τις εξελίξεις καθώς όσοι μέχρι σήμερα το σκέφτονταν, εκτιμάται ότι θα κινητοποιηθούν και  θα χρειαστεί να λάβουν γρήγορα αποφάσεις. Στο ερώτημα δε που μπορεί να διοχετευτεί η παραγόμενη ενέργεια, αρμόδιες πηγές υποστηρίζουν ότι οι συνθήκες είναι πλέον ώριμες ώστε να υπάρξουν εξαγωγές στο εξωτερικό και τις αγορές των Βαλκανίων.

Η ΔΕΗ που είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ενέργειας έχει ανακοινώσει ότι σκοπεύει από το 2025 να μετατρέψει την νέα λιγνιτική μονάδα Πτολεμαίδα 5 σε μονάδα φυσικού αερίου, μια «συνταγή» που θεωρείται μονόδρομος για μια επένδυση που έχει χαρακτηριστεί ένα μεγάλο βαρίδι για την Επιχείρηση.  

Πρόσφατα μάλιστα η εταιρεία έλαβε και άδεια από την ΡΑΕ για νέα μονάδα ισχύος 665 MW επίσης στην περιοχή της Κομοτηνής με τις πληροφορίες να  αναφέρουν ότι η ΔΕΗ έχει δεχτεί κρούσεις συνεργασίας από ιδιώτες επενδυτές για από κοινού ανάπτυξη.

Το σινιάλο ότι σκοπεύει να επενδύσει στο φυσικό αέριο έχει δώσει τελευταία και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος έχει συνάψει συμφωνία για την πώληση του 25% του νέου σταθμού στη Αλεξανδρούπολη δυναμικότητας 662 MW με την ΑD ΕSM στην Βόρεια Μακεδονία. Την τελική επενδυτική απόφαση για την νέα επένδυση ισχύος 826 MW στην Θεσσαλονίκη είχε συνδέσει η διοίκηση  τη Elpedison με το μηχανισμό CRM.  Μένει να φανεί αν οι δύο ισχυροί μέτοχοι (ΕΛΠΕ και EDISON) θα προχωρήσουν στο επόμενο βήμα.

Προ λίγων μηνών ο επικεφαλής της Elpedison κ. Νίκος Ζαχαριάδης είχε εκτιμήσει ότι ο αριθμός των μονάδων  φυσικού αερίου θα είναι συνάρτηση του βαθμού διείσδυσης των ΑΠΕ αλλά και των συστημάτων αποθήκευσης.

Είχε μάλιστα επικαλεστεί μελέτες που δείχνουν ότι υπάρχει χώρος και για άλλες 2 μονάδες, πέραν αυτής που ήδη κατασκευάζεται (Μυτιληναίου) και επιπλέον θερμοηλεκτρικό παραγωγικό δυναμικό αν υπάρξουν καθυστερήσεις στην ωρίμανση των έργων αποθήκευσης.

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ κ. Γιώργος Στάσσης σε δηλώσεις του έχει αναφέρει ότι με εξαίρεση τις υπό κατασκευή μονάδες (Μυτιληναίος που θα μπει στο σύστημα το 2022 και την Πτολεμαίδα 5 που θα μετατραπεί σε αέριο έως το 2025), το σύστημα μπορεί να χωρέσει επιπλέον έως 1,5 μονάδες.

Ενδιαφέρον στην αγορά φυσικού αερίου έχει εκδηλώσει και η Elvalchalcor,  για την κατασκευή μονάδας σε έκταση εντός του ευρύτερου συγκροτήματος στη Θίσβη Βοιωτίας. Η διοίκηση του ομίλου δεν έχει λάβει ακόμη την τελική επενδυτική απόφαση, ωστόσο το περασμένο φθινόπωρο αιτήθηκε στη ΡΑΕ και πέτυχε την αύξηση ισχύος του σταθμού από 566 MW  σε 651 MW. Οι τελευταίες πληροφορίες ήθελαν την εταιρεία να επανεξετάζει την στρατηγική της για το έργο, για το οποίο φαίνεται να έχει ανοίξει διαύλους επαφών και συζητήσεων για πιθανές συμμαχίες.

Σε ότι αφορά τον όμιλο Καράτζη, η άδεια που έχει λάβει από την ΡΑΕ προβλέπει τη δημιουργία σταθμού συνδυασμένου κύκλου ισχύος 660MW στη Λάρισα, με εκτιμώμενο κόστος επένδυσης που προσεγγίζει τα 370 εκατ ευρώ.