Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επιβολή εισφοράς στις εισαγωγές ορισμένων προϊόντων με υψηλή ένταση εκπομπών μπορεί να προσφέρει περιορισμένη μόνο προστασία έναντι της τάσης μετεγκατάστασης ευρωπαϊκών εταιρειών σε χώρες με χαλαρές κλιματικές πολιτικές.

Ο προτεινόμενος μηχανισμός για τα πιστοποιητικά συνοριακής προσαρμογής άνθρακα (CBAM-Carbon Border Adjustment Mechanism) που επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αποτελεί μέρος της στρατηγικής για να καταστεί η Ευρώπη η πρώτη ουδέτερη για το κλίμα ήπειρος στον κόσμο, θα απαιτήσει, ακόμη, εκτεταμένες διαβουλεύσεις με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, σύμφωνα με ερευνητές του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου.

Ο CBAM «δεν θα είναι η γρήγορη λύση που πολλοί ελπίζουν», ανέφεραν οι Jos Delbeke, Piotr Dombrowicki και Peter Vis σε μια σύντομη ενημέρωση την Παρασκευή, σύμφωνα με το Bloomberg. «Μπορεί να υλοποιηθεί αργότερα αυτήν τη δεκαετία, παρά νωρίτερα όπως ελπίζαμε μέχρι τώρα. Ο CBAM απαιτεί μια συνεχή διπλωματική προσπάθεια και χρειάζεται χρόνος για αυτό».

Ο μηχανισμός, κατά το σχέδιο της Κομισιόν, θα απαιτεί από τους εισαγωγείς προϊόντων όπως αλουμίνιο, λιπάσματα και ηλεκτρισμός να αγοράζουν ειδικά πιστοποιητικά για την κάλυψη των ενσωματωμένων εκπομπών, σε τιμή που συνδέεται με την αγορά άνθρακα της ΕΕ. Για να διασφαλιστεί η συμβατότητα με τους κανόνες του ΠΟΕ, ο CBAM θα ήταν μια εναλλακτική λύση έναντι των υφιστάμενων πολιτικών κατά του άνθρακα, όπως η χορήγηση δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων.

Απέναντι στην προοπτική κατάργησης των δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών τάχθηκαν οι βιομηχανίες έντασης ενέργειας, συμπεριλαμβανομένου του χάλυβα και του αλουμινίου. Το Ευρωπαϊκό λόμπι αλουμινίου δήλωσε την Παρασκευή ότι ανησυχεί για τα σχέδια της Κομισιόν και δεν μπορεί να δει πώς ο CBAM θα ήταν δυνατό να μειώσει αποτελεσματικά τις εκπομπές άνθρακα χωρίς άδειες εκπομπών.

Η έλλειψη υποστήριξης από τη βιομηχανία ενδέχεται να περιπλέξει τις πολιτικές διαπραγματεύσεις που θα ακολουθήσουν μόλις ο ρυθμιστικός βραχίονας της ΕΕ υποβάλει τη νομοθετική του πρόταση στις 14 Ιουλίου. Για να τεθεί σε ισχύ ο μηχανισμός θα χρειαστεί έγκριση από τα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πριν ξεκινήσουν οι συνομιλίες, η ΕΕ θα πρέπει ουσιαστικά να συνεργαστεί με τον ΠΟΕ, ανέφεραν οι Delbeke, Dombrowicki και Vis.

Επισήμαναν ακόμη ότι η προστασία που μπορεί να προσφέρει ο CBAM έναντι της μετεγκατάστασης των ευρωπαϊκών μονάδων θα είναι περιορισμένη, ενώ η χαμένη αξία των δωρεάν εκπομπών για τους παραγωγούς της ΕΕ μπορεί να είναι υψηλή.

«Η καλύτερη επιλογή θα ήταν να κατευθύνουμε το σύστημα δωρεάν κατανομής υπέρ καινοτόμων τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη μιας net-zero οικονομίας σε επαρκή κλίμακα, αντί να συνεχίσουμε με τα τρέχοντα σημεία αναφοράς που βασίζονται στις υφιστάμενες τεχνολογικές λύσεις», όπως τόνισαν.

Διαβάστε ακόμη 

Εννιακόσιοι νέοι ελεγκτές της Εφορίας «ξεσκονίζουν» τα νέα Ε9

Τάσος και Μηνάς Μερτζανίδης – Almi Foods: Καρποί της ελληνικής γης στα πέρατα του κόσμου