Σε μία από τις κορυφαίες θέσεις παγκοσμίως με βάση τον δείκτη αποδοτικότητας των λιμανιών βρίσκεται ο Πειραιάς.

Σύμφωνα με την έκθεση που δημοσίευσε πρόσφατα η Παγκόσμια Τράπεζα σε συνεργασία με την HISMarkit -Container Port Performance Index (CPPI), το λιμάνι του Πειραιά κατέχει την 93η θέση. Η θέση αυτή είναι σημαντική, καθώς βρίσκεται μεταξύ των κορυφαίων λιμανιών στην Ευρώπη, πάνω και από του Ρότερνταμ (116η θέση) και παγκοσμίως πάνω από το λιμάνι της Βοστώνης (113η θέση).

Ο δείκτης απόδοσης λιμένων εμπορευματοκιβωτίων βασίζεται στο σύνολο του χρόνου που απαιτείται ανά στάση πλοίου σε λιμένα, οριζόμενος ως ο χρόνος που μεσολαβεί από τον κατάπλου του πλοίου στο λιμάνι μέχρι τον απόπλου του έχοντας ολοκληρώσει τη μεταφόρτωση φορτίου.

Η έκθεση επιβεβαιώνει ότι τα λιμάνια της Ανατολικής Ασίας κυριαρχούν. Στην πρώτη θέση της κατάταξης βρίσκεται ο λιμένας του Yokohama στην Ιαπωνία, μπροστά από το λιμάνι King Abdullah στη Σαουδική Αραβία και το Qingdao στην Κίνα. Το Algeciras στην Ισπανία είναι το υψηλότερο ευρωπαϊκό λιμάνι, στη 10η θέση.

Περισσότερο από τα 4/5 του παγκοσμίου εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης και περίπου το 60% με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Το λιμάνι Colombo στη Σρι Λάνκα είναι το κορυφαίο στη Νότια Ασία και βρίσκεται στην 17η θέση. Από τα αμερικανικά λιμάνια το μεξικάνικο Lazaro Cardenas ηγείται και βρίσκεται στην 25η θέση.

Το λιμάνια Χάλιφαξ στον Καναδά είναι το μόνο της Βορείου Αμερικής που βρίσκεται στα 50 πρώτα παγκοσμίως. Το κορυφαίο λιμάνι της Αφρικής είναι το Djibouti, το οποίο βρίσκεται στην 61η θέση.

Όσο αφορά τον δείκτη εξυπηρέτησης ενός εμπορευματοκιβωτίου βάση χρόνου, στο λιμάνι της Yokohama που βρίσκεται στην 1η θέση της κατάταξης αρκεί κατά μέσο όρο μόλις 1,1 λεπτό για να φορτώσει ή να ξεφορτώσει ένα εμπορευματοκιβώτιο ενώ στην Αφρική είναι τριπλάσιος ο χρόνος φθάνοντας κατά μέσο όρο τα 3,6 λεπτά.

Το νέο σύστημα αξιολόγησης στοχεύει να εντοπίσει κενά και ευκαιρίες για να συμβάλει στην εξέλιξη των λιμανιών προς όφελος των μετόχων και των χρηστών του αλλά και των κυβερνήσεων.

«Η υψηλής ποιότητας και αποτελεσματικής υποδομής εμπορικά λιμάνια αποτελούν βασικό παράγοντα για επιτυχημένες στρατηγικές ανάπτυξης τόσο στις αναπτυσσόμενες όσο και στις αναπτυγμένες χώρες», δήλωσε ο Martin Humphreys, Lead Economist και Global Lead for Transport Connectivity and Regional Integration της Παγκόσμιας Τράπεζας:

  • «Οι αποτελεσματικοί λιμένες διασφαλίζουν επίσης τη συνέχεια των επιχειρήσεων και βελτιώνουν την ανθεκτικότητα των θαλάσσιων πυλών ως κρίσιμων κόμβων στο παγκόσμιο σύστημα εφοδιαστικής».

Ο Turloch Mooney, Αναπληρωτής Διευθυντής, Ναυτιλιακός και Εμπόριο στην IHS Markit προσέθεσε:

  • «Οι αναποτελεσματικές λιμενικές επιχειρήσεις έχουν πολύ άμεσο αντίκτυπο στις προμήθειες σε ολόκληρη τη χώρα και τους πληθυσμούς τους. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 είδαμε καθυστερήσεις στα λιμάνια που προκαλούν ελλείψεις βασικών αγαθών και υψηλότερες τιμές. Μακροπρόθεσμα, αυτά τα σημεία συμφόρησης μπορεί να σημαίνουν βραδύτερη οικονομική ανάπτυξη, υψηλότερο κόστος για τους εισαγωγείς και τους εξαγωγείς και ακόμη και να οδηγήσουν σε λιγότερη απασχόληση.»

Πλοία με λιγότερα από 1.500 TEUς περνούν περισσότερο χρόνο αναμονής από τα μεγαλύτερης χωρητικότητας containers vessels. Η ανισότητα υπάρχει επειδή τα μεγαλύτερα πλοία γενικά έχουν υψηλότερη προτεραιότητα για τον ελλιμενισμό τους. Θα μπορούσε επίσης να εξηγηθεί εν μέρει λόγω της πρακτικής των τροφοδοτικών πλοίων-feeders, που καιροφυλακτούν να διαθέσουν εμπορεύματα κοντά σε περιοχή σημείο που αναμένεται να αυξηθεί η ζήτηση.

Στην κατηγορία αυτή ο Πειραιάς βρίσκεται στην 10η θέση με χρόνο αναμονής για τα κάτω των 1.500 teus πλοία τις 6,2 ώρες και για τα μεγαλύτερα των 1.500 “κουτιών” πλοία τις 3,2 ώρες.

Διαβάστε ακόμη

Γυρίζει σελίδα: Στη φάση της ανάπτυξης περνά η Alpha Bank

Τάσος και Μηνάς Μερτζανίδης – Almi Foods: Καρποί της ελληνικής γης στα πέρατα του κόσμου

Top 10: Αυτοί είναι οι Έλληνες εφοπλιστές με μικτό στόλο