Η Ελλάδα, έστω και με σχετική χρονοκαθυστέρηση σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, πορεύεται στο δρόμο της ηλεκτροκίνησης. Με βάση τα τελευταία στοιχεία, τα ηλεκτρικά οχήματα που ταξινομήθηκαν στη χώρα μας κατά το 2020, έφτασαν τα 2.150, αντιπροσωπεύοντας το 2,6% του συνόλου των ταξινομήσεων, έναντι αρχικού στόχου για 1.300 ταξινομήσεις.

Τα νούμερα είναι ενθαρρυντικά δεδομένης της πανδημίας, ενώ οι πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν κατακόρυφα το επόμενο διάστημα λόγω και των οικονομικών κινήτρων που έχει θεσμοθετήσει η κυβέρνηση προκειμένου ακριβώς να ωθήσει τους Έλληνες οδηγούς προς τη μεγάλη «στροφή» στην ηλεκτροκίνηση.

Παρόλα αυτά, τα προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν και εντοπίζονται τόσο στο χαμηλό αριθμό σημείων φόρτισης, όσο και στην αυτονομία. Όσον αφορά το πρώτο, η Ελλάδα διαθέτει μόλις 150 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης και κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις της Ε.Ε. Εικόνα που θα αλλάξει σύντομα καθώς έχουν αρχίσει ήδη να υλοποιούνται μεγάλα επενδυτικά προγράμματα ανάπτυξης σταθμών φόρτισης.

Επέκταση του ρόλου της ΡΑΕ και στην ηλεκτροκίνηση

Σε κάθε περίπτωση, δημιουργείται πλέον ένα νέο τοπίο και μια ραγδαία αναπτυσσόμενη νέα αγορά, όπου η ΡΑΕ ετοιμάζεται να συμβάλει με το δικό της ρόλο. Για αυτό και άρχισε ήδη να «σκιαγραφεί» ένα σύγχρονο και ασφαλές πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα.

Το σκεπτικό εδράζεται στο ότι η αναγκαιότητα σχεδιασμού και υλοποίησης εκτεταμένων υποδομών φόρτισης για την ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτροκίνησης είναι δεδομένη και αναμένεται να ενταθεί με την μεγάλη αύξηση των νεοεισερχόμενων ηλεκτρικών οχημάτων.

Η ΡΑΕ εκτιμά ότι θα κληθεί, με βάση διεθνώς αναγνωρισμένες καλές πρακτικές στον τομέα, να ανταπεξέλθει στις νέες συνθήκες και πιθανώς να επεκτείνει το ρόλο της σε τομείς της ηλεκτροκίνησης, προκειμένου να εξασφαλίσει τη σωστή και νόμιμη λειτουργία της αγοράς ενέργειας και την ύπαρξη συνθηκών ίσων ευκαιριών και υγιούς ανταγωνισμού.

Τα βασικά στοιχεία του νέου «οικοσυστήματος»

Υπό αυτό το πρίσμα, η συγκρότηση ενός σύγχρονου “οικοσυστήματος” ηλεκτροκίνησης στη χώρα είναι πιθανό να αποτελέσει σημαντική πρόκληση για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και τη ΡΑΕ, καθώς θα προκύψει ανάγκη για νέες κανονιστικές αποφάσεις.

Η ενσωμάτωση των απαραίτητων υποδομών φόρτισης και η δημιουργία νέων ενεργειακών υπηρεσιών για τους καταναλωτές αναμένεται να οδηγήσει σε ανάγκη για νέα πλαίσια αδειοδότησης ενεργειακών δραστηριοτήτων (παραγωγής-μεταφοράς-αποθήκευσης-διανομής), όπου απαιτείται να εξετασθούν θέματα σχετικά με τα κλειστά δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και τους παρόχους υπηρεσιών στους σταθμούς φόρτισης.

Σύμφωνα με την Ρυθμιστική Αρχή, οι αυξημένες ανάγκες αλλά και ο εκσυγχρονισμός των διαδικασιών φόρτισης (“έξυπνα” δίκτυα, δυνατότητες αποθήκευσης ενέργειας, συνδυασμός με ΑΠΕ) θα απαιτήσουν εκτεταμένα προγράμματα πρόσθετων υποδομών από τους Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ/ΔΕΔΔΗΕ), νέα λειτουργία της αγοράς με εισαγωγή της έννοιας της αποθήκευσης ενέργειας στα ηλεκτρικά οχήματα αλλά και δυνατότητες για νέες ενεργειακές οντότητες και υπηρεσίες. Ένα παράδειγμα, που περιγράφεται είναι να δοθεί η δυνατότητα στις εταιρείες επινοικίασης και χρονομίσθωσης οχημάτων να αναλάβουν τον ρόλο των μεταπωλητών-διαχειριστών αποθηκευμένης ηλεκτρικής ενέργειας.

Έτσι, αυτό το νέο “οικοσύστημα” θα απαιτήσει την ανάπτυξη νέων τιμολογίων και επιμερισμό ανά κατηγορία καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας για οχήματα. Επίσης καθώς θα αυξάνεται ο αριθμός των σημείων φόρτισης θα ανακύψουν και θέματα διαχωρισμού νέων δικτύων και αρμοδιοτήτων, αλλά και επάρκειας υποδομών του συστήματος, ιδίως σε τοπικό επίπεδο.

Η ΡΑΕ, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, αποφάσισε την εκπόνηση μελέτης από εξειδικευμένο εξωτερικό σύμβουλο με θέμα «Δημιουργία ενός σύγχρονου και ασφαλούς πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα». Προς αυτό το σκοπό ενέκρινε ήδη δαπάνη ύψους 24.800 ευρώ και θα ακολουθήσει άμεσα η σχετική διαγωνιστική διαδικασία.

Παράλληλα, το ΥΠΕΝ ολοκλήρωσε συνοπτικό διαγωνισμό με αντικείμενο το σχεδιασμό και την ανάπτυξη Γεωπληροφοριακού συστήματος για τη Διαχείριση και προβολή των σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Ανάδοχος αναδείχθηκε η εταιρεία «Ερατοσθένης Μελετητική» με τιμή προσφοράς 59.400 ευρώ, πλέον ΦΠΑ.