Κάθε χρόνο παράγονται 92 εκατ. τόνοι απορριμμάτων κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, από τα 100 δισ. ενδύματα που κατασκευάζονται κάθε χρόνο 92 εκατ. τόνοι καταλήγουν σε χωματερές, χρειάζονται 2.700 λίτρα νερού για τη δημιουργία μίας μπλούζας, περίπου 10% των μικροπλαστικών που διοχετεύονται ετησίως στις θάλασσες προέρχονται από είδη ρουχισμού, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις οι εκπομπές αερίων από τη βιομηχανία ένδυσης θα αυξηθούν κατά 50% έως το 2030… Όλα τα παραπάνω στοιχεία αποκαλύπτουν τον επιβαρυντικό χαρακτήρα της γρήγορης μόδας και την επιτακτική ανάγκη αναζήτησης βιώσιμων και καινοτόμων εναλλακτικών που θα καλύπτουν από τη μία το αισθητικό και χρηστικό κομμάτι του ρούχου, αλλά από την άλλη θα έχουν φιλική προσέγγιση προς το περιβάλλον. Το ερώτημα που προκύπτει ωστόσο είναι αν ο καταναλωτής είναι διατεθειμένος να πληρώσει περισσότερο γνωρίζοντας, όμως, ότι η επιλογή του δεν επιβαρύνει τον πλανήτη.

Δέρμα φτιαγμένο από μανιτάρια

Photo: Instagram/Mycoworks

Η MycoWorks, εταιρεία βιοτεχνολογίας με έδρα το Έμερβιλ της Καλιφόρνια, παράγει προϊόντα που μοιάζουν με δέρμα, αλλά στην πραγματικότητα είναι… μανιτάρια. Αναλυτικότερα πρόκειται για το μυκήλιο, το φυτικό μέρος του μύκητα που αποτελείται από μάζα με νηματώδη υφή. Έπειτα από ειδική επεξεργασία το μυκήλιο μετατρέπεται σε υλικό, το οποίο θυμίζει σε υφή και όψη το δέρμα. Η ιστορία της εταιρίας ξεκίνησε από το γκαράζ του ιδρυτή, Φίλιπ Ρος. Από την πολύ μικρή αυτή διάσταση έφτασε να έχει δημιουργήσει ένα ολόκληρο δίκτυο παραγωγής στη Νότια Καρολίνα και έχει αναπτύξει συνεργασίες με σπουδαίους οίκους μόδας όπως η Hermès. «Ο συνδυασμός της επιστήμης και της δημιουργικότητας θα μας οδηγήσει στην επόμενη φάση της ανθρώπινης ύπαρξης», επισημαίνει ο Ματ Σκάλιν, επιστήμονας υλικών και διευθύνων σύμβουλος της MycoWorks, συμπληρώνοντας ότι αυτό που κατασκευάζεται στην εταιρία είναι «ξεχωριστό, ένα απίστευτα μοναδικό προϊόν». Πράγματι, είναι πολλές οι επιλογές με τη χρήση του υλικού αυτού: Από τσάντες, πανωφόρια, καπέλα, αξεσουάρ, κοσμήματα, έπιπλα μέχρι έργα τέχνης. Βέβαια, το κόστος πλησιάζει εκείνο πολλών προϊόντων διάσημων οίκων μόδας. Για παράδειγμα, μία σειρά καπέλων που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον δημοφιλή Αμερικανό σχεδιαστή και πιλοποιό Νικ Φουκέ στοιχίζει από 714 έως 1.540 ευρώ, ενώ τσάντες και πορτοφόλια της MycoWorks σε συνεργασία με την εταιρεία Allen St. κοστίζουν από 110 ως 450 ευρώ. Ανάλογες προσπάθειες ειδών από μανιτάρια είχε επιχειρήσει και μία άλλη εταιρία πάλι στην Καλιφόρνια. Η Bolt Threads ιδρύθηκε το 2009 και απέφερε περισσότερα από 300 εκατ. δολάρια κατασκευάζοντας προϊόντα από την εναλλακτική δέρματος Mylo προερχόμενο και αυτό από μυκήλιο. Συνεργάστηκε με εταιρίες όπως η Stella McCartney, η Kering και η Adidas, ενώ ο ιδρυτής της, Νταν Γουίντμαγιερ, σε ομιλία του στο TedX είχε παρουσιάσει δύο πορτοφόλια καλώντας το κοινό να μαντέψει ποιο από τα δύο ήταν από δέρμα. Παρά το φιλόδοξο ξεκίνημα, η εταιρία σταμάτησε -τουλάχιστον προς το παρόν- την παραγωγή του υλικού καθώς δεν διέθετε πλέον κεφάλαιο.

Υφάσματα από φύκια

Photo: Instagram/ Algaeing

Τα φύκια πέρα από την κατανάλωσή τους χρησιμεύουν και στην κατασκευή βιώσιμων υφασμάτων που δεν μολύνουν το περιβάλλον, έχουν μηδενικό αποτύπωμα, δεν περιέχουν επιβλαβείς χημικές ουσίες, είναι ενεργειακά αποδοτικά, χωρίς αλλεργιογόνα. Η ισραηλινή νεοφυής επιχείρηση Algaeing που ιδρύθηκε το 2016 από την Ρενάνα Κρεμπς χρησιμοποιεί φύκια -τα προμηθεύεται από τις κάθετες καλλιέργειες με ηλιακή ενέργεια της ισραηλινής Algatech- για τη δημιουργία ινών, οι οποίες στη συνέχεια συνθέτουν υφάσματα για την παραγωγή ενδυμάτων. Αρχικά η εταιρία είχε εστιάσει στη φυσική βαφή υφασμάτων από τα φύκια ως αντικατάσταση των χημικών που χρησιμοποιούνται για τον χρωματισμό των ρούχων. Στη συνέχεια, όμως, αναπτύχθηκε η ιδέα αξιοποίησης των φυκιών ως 100% βιοδιασπώμενες κλωστές ώστε η παραγωγή να μη συνδέεται σε καμία περίπτωση με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Τα προϊόντα της Algaeing δεν κάνουν καλό μόνο στο περιβάλλον: Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της αποδεικνύεται ότι τα ρούχα από φύκια βελτιώνουν και την υφή του ανθρώπινου δέρματος, καθώς το ύφασμα απελευθερώνει αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και άλλα φυσικά θρεπτικά συστατικά.

Πορτοκάλια «Made in Italy»

Photo: Instagram/Orangefiberbrand

Η πιστοποίηση του σήματος «Made in Italy» είναι συνώνυμο της εξαιρετικής ποιότητας, της άριστης δημιουργικότητας και της δεξιοτεχνίας που χαρακτηρίζει τους Ιταλούς σχεδιαστές και εγγυάται την ιταλική προέλευση και το υψηλό επίπεδο υλικών και κατασκευής. Τα πορτοκάλια μπορεί με την πρώτη ανάγνωση να μην συνδέονται άμεσα με το σήμα «Made in Italy», ωστόσο αποτελούν ιδιαίτερη και βιώσιμη εναλλακτική της βιομηχανίας ένδυσης. Το 2014 στη Σικελία ιδρύθηκε η startup Orange Fiber από την Αντριάνα Σαντανοτσίτο και την Ενρίκα Αρένα, οι οποίες όπως αναφέρει η ιταλική εφημερίδα Repubblica δημιούργησαν και κατοχύρωσαν βιώσιμα υφάσματα υψηλής ποιότητας από την πούλπα πορτοκαλιών, τα οποία αποτελούν σύμβολο του ιταλικού νησιού. Ύστερα από ειδική επεξεργασία ο φλοιός και τα υπολείμματα του πορτοκαλιού μετατρέπονται σε ίνες, οι οποίες στη συνέχεια σε συνδυασμό με φυσικά υφάσματα, όπως μετάξι και βαμβάκι, δημιουργούν απαλά στην υφή υφάσματα που επιλέγονται από σχεδιαστές και εταιρίες ρουχισμού για την κατασκευή ενδυμάτων. Ανάμεσα σε αυτές η Salvatore Ferragamo και η Marinella, συνεργασίες από τις οποίες προέκυψαν ρούχα, φουλάρια και γραβάτες (oι τελευταίες που δημιουργούνται από  μετάξι και Orange Fiber κοστίζουν 170 ευρώ). Η Αρένα μιλώντας για το επιτυχημένο εγχείρημα εξήγησε πως περισσότεροι από 700.000 τόνοι υποπροϊόντων εσπεριδοειδών που θα κατέληγαν ως απόβλητα επαναχρησιμοποιούνται και μετατρέπονται σε πολυτελές ύφασμα σαν το μετάξι.

Παπούτσια από σταφύλια

Photo: Facebook/Vegea

Υποδήματα, τσάντες, ρούχα, εσωτερικά αυτοκινήτου, έπιπλα… όλα κατασκευασμένα από στέμφυλα σταφυλιών. Αυτό είναι το καινοτόμο φυτικό προϊόν με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα που προέκυψε από το όραμα και τις προσπάθειες της ιταλικής εταιρίας Vegea με έδρα το Τρεντίνο, η οποία ιδρύθηκε το 2016 και έκτοτε συνεργάζεται με γνωστά ονόματα της ιταλικής μόδας, ανάμεσα σε αυτά και η Superga με τα θρυλικά παπούτσια, τα οποία στοιχίζουν περίπου 100 ευρώ. Όπως αναφέρει η Vegea τα υλικά της ανταποκρίνονται στις υψηλές απαιτήσεις για βιώσιμα προϊόντα, με τα υποδήματα να είναι ανθεκτικά, ελαφριά και αδιάβροχα. Την ίδια ώρα η ευελιξία του υλικού επιτρέπει τη δημιουργία μεγάλης γκάμας ειδών από τσάντες, σακίδια, πορτοφόλια, ζώνες, σημειωματάρια, γραφική ύλη, συσκευασίες και διάφορα αξεσουάρ. Τη στιγμή που η Ιταλία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη παραγωγός κρασιού στον κόσμο, μετά τη Γαλλία, η χρήση των υπολειμμάτων από το πάτημα των σταφυλιών μετά την αφαίρεση του μούστου αποτελεί μονόδρομο. Η επιτυχημένη πορεία της εταιρίας αποτυπώνεται και από συνεργασίες όπως με την Στέλλα Μακάρτνεϊ και με την αυτοκινητοβιομηχανία Bentley, η οποία επέλεξε να χρησιμοποιήσει το φιλικό προς το περιβάλλον ύφασμα για το εσωτερικό ορισμένων αυτοκινήτων της.

Διαβάστε ακόμη

Morgan Stanley: Γιατί «βλέπει» μεγάλα περιθώρια ανόδου στις ευρωπαϊκές μετοχές (γραφήματα)

Σωκράτης Κόκκαλης: Θα διεκδικήσουμε νέα συμβόλαια, στόχος η ανάπτυξη της INTRALOT (pics)

Μέρες του 2021 θυμίζει το Bitcoin – Ράλι 39% τον Φεβρουάριο (γραφήματα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ