Ο Πούτιν έθεσε ως ορόσημο τη σημερινή μέρα, 1η Απριλίου, για την πληρωμή του ρωσικού αερίου σε ρούβλια, ξεκαθαρίζοντας μάλιστα ότι σε διαφορετική περίπτωση οι συμβάσεις των χωρών που διαφωνούν με τον όρο του θα ακυρωθούν.

Οι ευρωπαϊκές χώρες τώρα βρίσκονται μπροστά σε ένα ορατό ενδεχόμενο που πριν από λίγο καιρό θα φάνταζε ασύλληπτο: καύσιμα με το δελτίο. Η διελκυστίνδα μεταξύ Μόσχας και Δύσης αναφορικά με τον τρόπο πληρωμής των ρωσικών εξαγωγών τεντώνει το σκοινί επικίνδυνα.

Εκπληξη πάντως, προκαλεί το γεγονός ότι οι ηγέτες της Γερμανίας και της Ιταλίας εμφανίζονται ατάραχοι μπροστά στη ρητορική του Πούτιν. Κι αυτό γιατί πιστεύουν, όπως σχολιάζει το CNBC, ότι οι Ευρωπαίοι πελάτες δεν θα επηρεαστούν από τον νέο μηχανισμό του Κρεμλίνου και ότι αντ’ αυτού, θα μπορούν να συνεχίσουν να πληρώνουν το ρωσικό αέριο σε ευρώ ή σε δολάρια και όχι σε ρούβλια.

Οι χώρες της Γηραιάς ηπείρου εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο, η εισβολή της Μόσχας όμως στην Ουκρανία, ώθησε ΕΕ και Ηνωμένο Bασίλειο να επιβάλλουν μια δέσμη κυρώσεων, μεταξύ αυτών και τη μείωση των εισαγωγών ενέργειας από τη Ρωσία.

Στις αρχές Μαρτίου, η ΕΕ δεσμεύτηκε να μειώσει κατά τα 2/3 τις ρωσικές εισαγωγές αερίου έως το τέλος του 2022. Η Βρετανία δήλωσε ότι ως τα τέλη του έτους θα καταργήσει σταδιακά τις ρωσικές εισαγωγές. Το κακό είναι ότι οι κυρώσεις αυτές θέτουν σε κίνδυνο μια ολόκληρη ήπειρο που ήδη διέρχεται μια ενεργειακή κρίση.

Οι περιορισμένες προμήθειες φυσικού αερίου ώθησαν σε νέα ιστορικά υψηλά τις τιμές του πέρυσι στην Ευρώπη, με τα νοικοκυριά στη Βρετανία να ετοιμάζονται να δουν αύξηση στους λογαριασμούς ρεύματος πάνω από 50% από 1ης Απριλίου, μεταδίδει το CNBC.

Για του λόγου το αληθές, σήμερα Παρασκευή, οι τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη αυξήθηκαν με φόντο την απόφαση της Ρωσίας να απαιτήσει πληρωμή σε ρούβλια, ενώ παράλληλα, οι κακές καιρικές συνθήκες αναμένεται να αυξήσουν τη ζήτηση από τους καταναλωτές, όπως μεταδίδει το Bloomberg.

Ο δείκτης αναφοράς του συμβολαίου μελλοντικής εκπλήρωσης του φυσικού αερίου σημείωσε άνοδο 5,6%.

Αν και η Ρωσία δήλωσε χθες Πέμπτη ότι θα συνεχίσουν οι ροές προς την Ευρώπη και η Gazprom επιβεβαίωσε με σημερινή της ανακοίνωση ότι οι ροές μέσω Ουκρανίας συνεχίζονται, η έλλειψη λεπτομερειών για τον νέο μηχανισμό έχει αφήσει με την απορία τους αγοραστές και είναι άγνωστες οι συνέπειες που θα υπάρξουν για τα συμβόλαια.

Πολλοί καταναλωτές ελπίζουν ακόμα ότι η απόφαση Πούτιν δεν πραγματοποιηθεί.

Η αγορά πάντως επηρεάζεται και από τις προβλέψεις για επιδείνωση του καιρού και θερμοκρασίες κάτω από το φυσιολογικό στο μεγαλύτερο μέρος της; Ευρώπης την ερχόμενη εβδομάδα. Σύμφωνα με την Maxar, υπάρχει κίνδυνος να υπάρξει σύσφιξη στην αγορά ενέργειας καθώς θα αυξάνεται η ζήτηση για θέρμανση.

Το ολλανδικό συμβόλαιο φυσικού αερίου λήξης Μαΐου ενισχύθηκε κατά 0,9% στα 127,05 ευρώ ανά μεγαβατώρα, στο χρηματιστήριο του Αμστερνταμ, ενώ οι τιμές τον Μάρτιο σημείωσαν τη μεγαλύτερη μηνιαία τους άνοδο από τον περασμένο Νοέμβριο.

Φυσικό αέριο με το δελτίο;

Η Γερμανία προειδοποίησε την Τετάρτη ότι μπορεί σύντομα να αντιμετωπίσει μια έκτακτη ανάγκη για φυσικό αέριο που θα μπορούσε να απαιτήσει τον περιορισμό των προμηθειών. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας , Ρόμπερτ Χάμπεκ , ανέφερε ότι το μέτρο έκτακτης ανάγκης δεν σημαίνει ακόμη ότι η χώρα θα έπρεπε να καταφύγει σε περιορισμό προμήθειας του φυσικού αερίου, αλλά κάλεσε τους καταναλωτές και τις εταιρείες να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας.

Η κυβέρνηση της Αυστρίας ανακοίνωσε ότι ενεργοποίησε το πρώτο βήμα από το σχέδιο έκτακτης ανάγκης τριών σταδίων που θα παρακολουθεί πιο στενά την αγορά φυσικού αερίου της χώρας.

Σύμφωνα με αναλυτές, Γερμανία και Αυστρία ίσως να μην είναι οι μόνες που θα πρέπει να εφαρμόσουν έκτακτα μέτρα αν οι χώρες της Δύσης συνεχίσουν να είναι σε διαμάχη με τη Ρωσία. Και προσθέτουν ότι, αν και σε λίγο έρχεται καλοκαίρι, η Ευρώπη εξακολουθεί να χρειάζεται φυσικό αέριο για να γεμίσει τις αποθήκες της για τον ερχόμενο χειμώνα. Αν σταματήσουν οι ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία, όλες οι ευρωπαϊκές χώρες και η Βρετανία, θα πρέπει να ενεργοποιήσουν έκτακτα μέτρα, όπως καμπάνιες για να θέσουν τους πολίτες σε ετοιμότητα για μείωση της κατανάλωσης ενέργειες τους χειμερινούς μήνες.

Και ντίζελ με το δελτίο;

Σύμφωνα με τον Τζιμ Γουάτσον, καθηγητή ενεργειακής πολιτικής στο UCL, είναι πολύ πιθανό το Ηνωμένο Βασίλειο να επιβάλει τη διανομή καυσίμων με το δελτίο για τα οχήματα.

Η Βρετανία είναι μια χώρα που μπορεί πιο δύσκολα να απεμπλακεί από το ρωσικό πετρέλαιο σε σχέση με το ρωσικό φυσικό αέριο γιατί βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές πετρελαίου.

Σύμφωνα με φορείς της αγοράς, το ντίζελ αναμένεται να δίνεται με το δελτίο στη Γερμανία ως το τέλος του μήνα και σύντομα μπορεί να το δούμε αυτό και στο ΗΒ.

Και ο CEO της Vitol, «η Ευρώπη εισάγει περίπου τη μισή ποσότητα ντίζελ από τη Ρωσία και την άλλη μισή από τη Μέση Ανατολή. Άρα θα υπάρξει μεγάλο έλλειμμα σε ντίζελ. Και η παροχή του με δελτίο είναι πιθανή», πρόσθεσε σύμφωνα με τους Times..

Πού πήγαν οι ρωσικές εξαγωγές ενέργειας το 2021

Υπολογίζεται ότι η Ρωσία εξήγαγε 4,7 εκατ. βαρέλια αργού τη μέρα το 2021, το μισό περίπου πήγε σε ευρωπαϊκές χώρες του ΟΟΣΑ. Ολλανδία, Γερμανία και Πολωνία έκαναν τις περισσότερες εισαγωγές.

Στο μεταξύ, το 74% του ρωσικού φυσικού αερίου πήγε σε ευρωπαϊκές χώρες του ΟΟΣΑ το 2021.

Για τη Βρετανία, ο Γουάτσον είπε ότι υπάρχουν τρόποι μείωσης της εξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο, όπως η ευρύτερη χρήση των ΜΜΜ. Πέρυσι, οι αγορές πανικού που έκαναν στη βενζίνη οι Βρετανοί καταναλωτές οδήγησαν σε τεράστιες ελλείψεις και πολλά πρατήρια κυριολεκτικά «στέγνωσαν».

Σύμφωνα με τον Γουάτσον, «η πρόκληση είναι να ληφθούν μέτρα και οι πολίτες να οδηγούν πιο αργά, να οδηγούν λιγότερο, να πετούν λιγότερο και να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς».

Ένα «αληθινό και αποτελεσματικό όπλο κατά του Πούτιν»

Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας δημοσίευσε μια έκθεση που καθόριζε τις 10 πολιτικές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη γρήγορη μείωση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου κατά 2,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Οι πολιτικές, που προορίζονταν να εφαρμοστούν σε «προηγμένες οικονομίες και όχι μόνο», περιλάμβαναν μείωση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους κατά 10 χιλιόμετρα (6,2 μίλια) την ώρα, φθηνότερες δημόσιες συγκοινωνίες, καθιέρωση Κυριακών χωρίς αυτοκίνητα και εναλλαγή της χρήσης ιδιωτικών αυτοκινήτων στις μεγάλες πόλεις.

Σύμφωνα με τον Τσι Κονγκ Τσιόνγκ του πανεπιστημίου του Κέμπριτζ, το πλήγμα που μπορεί να δεχθεί η Ρωσία είναι η εφαρμογή πολιτικών που θα εστιάσουν στη μείωση της ζήτησης.

«Μια εκθετική αρνητική σχέση μεταξύ ζήτησης και τιμών [υπάρχει] επειδή αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε ένα παγκοσμίως πολύ, πολύ σφιχτό ενεργειακό σύστημα και κάθε επιπλέον μονάδα ζήτησης θα προκαλέσει δυσανάλογα υψηλή άνοδο των τιμών. Η άλλη πλευρά του νομίσματος είναι ότι η μείωση της ζήτησης θα έχει δυσανάλογα υψηλό οριακό όφελος – μειώνοντας δραστικά τις τιμές».

Διαβάστε ακόμη:

Goldman Sachs: Νέες τιμές – στόχοι για τις ελληνικές τράπεζες, πότε «βλέπει» μέρισμα   

Ελληνική ναυτιλιακή καλείται να πληρώσει επιπλέον $500.000 την εβδομάδα για πλοίο της που είναι εγκλωβισμένο στην Ουκρανία

Πετρέλαιο: Υποχωρεί κάτω από τα $100 – Προς εβδομαδιαίο χαμηλό 2 ετών