Σε μια εντυπωσιακή τελετή το Σάββατο, «Ημέρα της Δημοκρατίας» στη γείτονα, ο Πρόεδρος Ερντογάν παρουσίασε το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο «made in Turkey», στο πλαίσιο της προσπάθειας να πείσει για την οικονομία της χώρας του.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, το κυβερνών κόμμα θέλει να επιδείξει μεγάλα έργα ενόψει των εκλογών που έχουν προγραμματιστεί για τον Ιούνιο του 2023, σε αντίθεση με τα ολοένα και βαθύτερα οικονομικά δεινά της χώρας εν μέσω διογκούμενου πληθωρισμού, που οδηγείται από τις ανορθόδοξες μειώσεις των επιτοκίων της κεντρικής τράπεζας.

Το τουρκικό Automobile Joint Venture Group ή Togg, μια κοινοπραξία τοπικών εταιρειών, σχεδιάζει να επενδύσει 22 δισ. λίρες (1,2 δισ. δολάρια) στο έργο και να παράγει 175.000 αυτοκίνητα ετησίως.

Το κράτος υποστήριξε το έργο με φορολογικές περικοπές, δωρεάν γη, χαμηλό κόστος δανεισμού και κρατική εγγύηση αγοράς 30.000 οχημάτων ετησίως μέχρι το τέλος του 2035. Σημειώνεται ότι οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν εκτοξευθεί στα ύψη φέτος λόγω του πληθωρισμού, αλλά η τιμή του Togg δεν
έχει αποκαλυφθεί ακόμα.

Οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 8,2% τους πρώτους εννέα μήνες του 2022 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με την ένωση βιομηχανίας ODD. Η πτώση οφείλεται στην πτώση της λίρας κατά 28% έναντι του δολαρίου μέχρι στιγμής φέτος.

Την ίδια ώρα όμως, η πτώση της λίρας βοήθησε στην τόνωση των εξαγωγών. Η Τουρκία είναι σημαντικός κόμβος παραγωγής αυτοκινήτων και σημαντικός εξαγωγέας στην Ευρώπη. Μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford, η Toyota και η Mercedes Benz έχουν εργοστάσια στη χώρα.

Τον Σεπτέμβριο, η παραγωγή αυτοκινήτων της Τουρκίας αυξήθηκε κατά 20,5%, καθώς οι εξαγωγές αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 11,3% ετησίως σε όρους δολαρίου.

«Πολιτικό» έργο

Το Togg δεν είναι το πρώτο αυτοκίνητο εγχώριας παραγωγής της Τουρκίας. Η Anadol ήταν η πρώτη εγχώρια εταιρεία επιβατικών οχημάτων της Τουρκίας. Το πρώτο της μοντέλο, Anadol A1 (1966 – 1975), ήταν το δεύτερο τουρκικό αυτοκίνητο μετά το άτυχο σεντάν Devrim του 1961. Τα αυτοκίνητα και τα pick-up της Anadol κατασκευάστηκαν από την Otosan Otomobil Sanayii στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ 1966 και 1991.

Το Devrim ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε ποτέ στην Τουρκία. Την ημέρα που παρουσιάστηκαν τα πρώτα πρωτότυπα, ο τότε Πρόεδρος Cemal Gürsel μπήκε στο αυτοκίνητο για μια τελετουργική βόλτα. Αφού προχώρησε περίπου εκατό μέτρα, το όχημα ακινητοποιήθηκε. Έτσι, έγινε αντικείμενο δημόσιας γελοιοποίησης για χρόνια και δεν παρήχθη
ποτέ μαζικά…

Το νέο ηλεκτρικό όχημα βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2018. Η Anadolu Grubu, η BMC, η Turkcell και η Vestel Elektronik κατέχουν το 23% της κοινής κοινοπραξίας, ενώ το υπόλοιπο ανήκει σε ένα επιχειρηματικό λόμπι. Το πρώτο αυτοκίνητο που θα βγει τη γραμμή παραγωγής θα είναι ένα μικρό
SUV, ενώ άλλα τέσσερα μοντέλα που θα ακολουθήσουν στο μέλλον.

Το Togg, το οποίο σχεδιάστηκε από την ιταλική Pininfarina SpA, θα κατασκευαστεί από 65% τοπικά κατασκευασμένα μέρη μέχρι το 2025. Η εταιρεία δήλωσε ότι σχεδιάζει να παράγει 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα μέχρι το 2030 και ότι το έργο θα συνεισφέρει 50 δις δολάρια στην τουρκική οικονομία
τα επόμενα 15 χρόνια.

Ωστόσο, τα κόμματα της αντιπολίτευσης επέκριναν την απροκάλυπτα πολιτική φύση του έργου. Ηγέτες όπως ο Kemal Kilicdaroglu του CHP και η Meral Aksener του IYI Party αρνήθηκαν να παραστούν στην τελετή. «Το Togg Project έχει γίνει πολιτική παράσταση», δήλωσε ο εκπρόσωπος του CHP Faik Oztrak.

Το εργοστάσιο έχει κατασκευαστεί σε έκταση 1,2 εκατ. τετραγωνικών μέτρων στο βιομηχανικό κέντρο Gemlik στην περιοχή της Προύσας. Η Προύσα έχει χαρακτηριστεί ως η πρωτεύουσα της αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας, καθώς φιλοξενεί εγκαταστάσεις παραγωγής πολλών ξένων εμπορικών σημάτων, συμπεριλαμβανομένης της τουρκο-γαλλικής Oyak Renault και Tofas, μιας κοινοπραξίας της τουρκικής Koç Holding και της αυτοκινητοβιομηχανίας Fiat Chrysler.

Το αυτοκίνητο της Togg φέρεται ότι μπορεί να φορτίζει σε λιγότερο από 30 λεπτά με εμβέλεια περί τα 500 χλμ. Η Togg συνεργάστηκε μάλιστα με την εταιρεία προηγμένης τεχνολογίας μπαταριών λιθίου Farasis για την παραγωγή της μπαταρίας του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Μένει να το δούμε στον δρόμο…

Διαβάστε ακόμη:

JP Morgan: Ξεκινά η ανάκαμψη για τις μετοχές – Κοντά στο τέλος τα «κακά» νέα για πληθωρισμό, επιτόκια και ομόλογα (πίνακας)

«Σπίτι μου»: 10+1 ερωταπαντήσεις για τη φθηνή στέγη για νέους – Πού υπάρχουν σπίτια έως €150.000

Καλάθι του νοικοκυριού: Ενεργοποιείται την Τετάρτη 2/11 – Υπεγράφη η Υπουργική Απόφαση