Τα μεγάλα έργα και οι αστικές αναπλάσεις θέτουν τις βάσεις για την επόμενη μέρα σε όλη την Ελλάδα, δημιουργώντας και τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με την αξιοποίηση παράλληλα των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μόνο στην αθηναϊκή ακτογραμμή είναι σε εξέλιξη ή δρομολογούνται σημαντικές επενδύσεις για την ερχόμενη πενταετία- εξαετία, περί τα 2- 2,5 δισ. ευρώ σε μια διαδρομή γύρω στα 22 χλμ. από τον Πειραιά μέχρι τη Βουλιαγμένη, χονδρικά δηλαδή …100 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Τα στοιχεία αναφέρθηκαν χθές στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, στην ενότητα για τις τουριστικές υποδομές και το πώς αυτές μπορούν να συμβάλλουν στην προσέλκυση τουριστών με μεγαλύτερη δαπάνη. Στην παρούσα φάση παρουσιάζεται μπροστά μια ιστορική ευκαιρία για την Ελλάδα, αλλά ταυτόχρονα και μια μεγάλη πρόκληση σε ό,τι έχει να κάνει με τα έργα τουριστικών υποδομών.

Κι αυτό γιατί αφενός, υπάρχουν σημαντικά έργα, διεθνούς εμβέλειας, τα οποία είναι ήδη σε εξέλιξη και αφετέρου, υπάρχει αξιοσημείωτος αριθμός νέων έργων και δράσεων που περιλαμβάνονονται ήδη, στο Εθνικό Σχέδιο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης [Ελλάδα 2.0] και αφορούν άμεσα ή έμμεσα τον τουρισμό. Ενδεικτικά πάνω από 4 δισ. αντιστοιχούν σε κονδύλια για δράσεις που αφορούν άμεσα ή έμεσα τις τουριστικές υποδομές και μπορούν να μεταμορφώσουν την χώρα, π.χ. τα κονδύλια για την τουριστική ανάπτυξη, για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των νοσοκομείων, την ηλεκτρική διασύνδεση νησιών και Πελοποννήσου, οπτικές ίνες σε νησιά, αναβάθμιση δικτύων ύδρευσης/αποχέτευσης, διαχείρισης απορριμάτων, τις Στρατηγικές Αναπλάσεις, κ.λ.π..

Αεροδρόμια

Ξεκινώντας από την πρώτη πύλη εισόδου δεδομένου ότι 7 στους 10 ξένους επισκέπτες έρχονται στη χώρα μας αεροπορικώς «η Ελλάδα πλέον έχει νέα αεροδρόμια ασφαλή που παρέχουν όλο το φάσμα των υπηρεσιών και έχουν τη δυνατότητα να υποδεχτούν περισσότερα δρομολόγια», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Εμπορικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Fraport Greece, που έχει υπό τη διαχείρισή της τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια με ολοκληρωμένες τις επενδύσεις των 440 εκατ. ευρώ ήδη από τον Ιανουάριο του 2021. Ο ίδιος πάντως πρόσθεσε ότι χρειάζονται περαιτέρω επενδύσεις σε υποδομές υγείας αλλά και στους οδικούς άξονες, στα ηλεκτρικά δίκτυα κ.τ.λ., ενώ αναγκαία είναι και τα έργα με περιβαλλοντικό αποτύπωμα με ορίζοντα τον αειφόρο τουρισμό.

Πέραν της επένδυσης της Fraport Greece, η επόμενη μεγάλη επένδυση σε αεροδρόμιο είναι το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ηρακλείου της Κρήτης στο Καστέλι «που θα μπορεί να εξυπηρετεί πάνω από 10 εκατ. επιβάτες ανά έτος, ενώ η χρηματοδότησή του από την ΕτΕΠ είναι συνδεδεμένη και με τον προγραμματισμό για την ανάπλαση-αξιοποίησης της έκτασης του υφιστάμενου αεροδρομίου Καζαντζάκης, μια έκταση άνω των 3.000 στρεμμάτων στο Ηράκλειο», όπως ανέφερε ο κ. Μανώλης Σιγάλας, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Νότιας Ευρώπης της Hill International (Hellas). Επιπλέον στις αεροδρομιακές υποδομές περιλαμβάνονται ακόμη ο προγραμματισμός αξιοποίησης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ μεγάλο έργο υποδομής για τον ελληνικό τουρισμό στο μέλλον είναι η προβλεπόμενη μεγάλη επέκταση του Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος της Αθήνας.

Τα έργα στην Αττική

Ειδικά για την Αττική, ο κ. Σιγάλας αναφέρθηκε στα έργα της αθηναϊκής ακτογραμμής, όπου είναι σε εξέλιξη ή δρομολογούνται σημαντικές επενδύσεις για την ερχόμενη 5ετία-6ετία:

  • Στον Πειραιά, όπου ο ΟΛΠ έχει ξεκινήσει την κατασκευή της επέκτασης της Προβλήτας της Κρουαζιέρας, που όταν ολοκληρωθεί θα μπορεί να φιλοξενεί mega κρουαζιερόπλοια, άνω των 300 μέτρων
  • H προγραμματιζόμενη επένδυση από τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ στη Μαρίνα του Αλίμου.
  • Tο μεγάλο έργο του Ελληνικού, όπου κορυφώνεται η προετοιμασία από την Lamda Development για την δημοπράτηση και έναρξη των κύριως εργασιών των έργων Υποδομής, βεβαίως μετά το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής,
  • Τα Αστέρια της Γλυφάδας
  • Στην χερσόνησο του Αστέρα, όπου συνεχίζεται το επενδυτικό πλάνο της AGC Equity Partners και της Αστηρ Παλάς. Μετά την ανακαίνιση και αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων ξεκίνησαν πλέον και οι κατασκευαστικές εργασίες για την επέκταση και αναβάθμιση της μαρίνας της Βουλιαγμένης.

«Μόνο με αυτά και με το πλάνο για το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με Καζίνο από την κοινοπραξία των Mohegan – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τον Πύργο του Πειραιά έχουμε περί τα 2- 2,5 δισ. ευρώ που επενδύονται σε μια διαδρομή γύρω στα 22 χιλιόμετρα από τον Πειραιά μέχρι την Βουλιαγμένη, χονδρικά δηλαδή…100 εκατ. ανά χιλιόμετρο», ανέφερε ο κ. Σιγάλας

«Tα επόμενα χρόνια με τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, οι τουρίστες από 7 εκατ. που είναι σήμερα μπορούν να διπλασιαστούν ή ακόμα και να τριπλασιαστουν», επεσήμανε από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Χρυσικός, διευθύνων σύμβουλος της Grivalia Hospitality, με ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο ξενοδοχειακών και όχι μόνο ακινήτων, μεταξύ των οποίων και τα Αστέρια Γλυφάδας.

Όπως είπε ο κ. Χρυσικός, «πρόκειται για ένα ιδιαίτερα απαιτητικό project και θα προσπαθήσουμε να είναι έτοιμο του χρόνου το καλοκαίρι». Tα Αστέρια Γλυφάδας, μία επένδυση ύψους 110 εκατ. ευρώ, θα λειτουργήσουν υπό την διαχείριση της διεθνούς αλυσίδας One & Only δημιουργώντας  το πρώτο υπερπολυτελές υβριδικό city resort της Αθήνας.

H Grivalia προχωρά συνολικά σε ένα μπαράζ τουριστικών επενδύσεων τα τελευταία έξι χρόνια αναπτύσσοντας μια πλειάδα έργων, μεταξύ των οποίων το «Ολυμπος Νάουσα» στη Θεσσαλονίκη που θα είναι έτοιμο προς το τέλος της χρονιάς, αλλά και τη νέα επένδυση 5 αστέρων στο Καλό Λιβάδι της Μυκόνου όπου ακολουθείται η οδός των στρατηγικών επενδύσεων και αναμένεται το Προεδρικό Διάταγμα. Πρόσθεσε  τέλος, πως «στη νέα γενιά των ξενοδοχείων δίνουμε μεγάλη βαρύτητα όσον αφορά στην αειφορία, στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος αλλά και στα ενεργειακά κτίρια».

«Αυτονόητο πλέον» χαρακτήρισε και αυτός από την πλευρά του, το θέμα της αειφορίας ο κ. Δημήτρης Ανδριόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Dimand, η οποία έχει θέσει στις προτεραιότητές της στρατηγικά το κομμάτι των αναπλάσεων.

«Αποτελεί μοναδική ιστορική ευκαιρία για την Ελλάδα να προχωρήσει σε δραστικές αλλαγές και να εκμεταλλευτεί τα κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης, με τις αστικές αναπλάσεις, τις επενδύσεις από τον ιδιωτικό τομέα  έτσι ώστε να εμπλουτίσει το τουριστικό της προϊόν».

Πέραν του μεγάλου έργου του Ελληνικού στα νότια, είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι στα νέα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης έχει περιληφθεί η ανάπλαση του ΟΑΚΑ, ενώ ιδιαίτερης σημασίας είναι και το μεγάλο project στα 42.000 στρέμματα του Τατοϊου στην Πάρνηθα, δημιουργώντας ένα νέο τοπόσημο για τους επισκέπτες και τους κατοίκους της πόλης.

Ο ίδιος πρόσθεσε πώς πολλές περιοχές της Αττικής αλλάζουν, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στο λιμάνι και στο πολύ σημαντικό έργο του Πύργου του Πειραιά το οποίο υλοποιεί η εταιρεία σε κοινοπραξία με την Prodea Investments ΑΕΕΑΠ και την EBRD και σε δυο χρόνια που θα ολοκληρωθεί, θα είναι το δεύτερο ψηλότερο κτίριο μετά τους πύργους του Ελληνικού. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά «το αστικό παραλιακό μέτωπο θα δημιουργήσει κάτι μοναδικό στην Ελλάδα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο». Επιπλέον, όπως ανέφερε, συνολικά η χώρα πέραν του ποιοτικού τουρισμού, θα πρέπει να στοχεύσει μεθοδικά σε τομείς του τουρισμού που έχουν μείνει ανεκμετάλλευτοι, όπως ο αθλητικός τουρισμός, ο τουρισμός υγείας, ο θρησκευτικός κ.α..

Ο Αθανάσιος Καραγιάννης, Επικεφαλής Επενδύσεων της PRODEA Investments έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο ζήτημα της εκπαίδευσης τονίζοντας πως «είναι πολύ βασικό θέμα η εκπαίδευση της ελληνικής κοινωνίας στον τουρισμό, ακόμα και από το σχολείο».

Τόνισε πώς στην Ελλάδα ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι κυρίως «οικογενειοκρατούμενος»  και δεν υπάρχει η σωστή εκπαίδευση, γεγονός που πολλές φορές αποτελεί «αγκάθι» για την προσέλκυση επενδύσεων. Πολύ σημαντικό πρόβλημα όπως ανέφερε είναι το αδειοδοτικό, καθώς πολλές φορές δεν μπορεί να προχωρήσει μια συναλλαγή καθώς λόγω πολεοδομικών αλλαγών και γραφειοκρατίας τα ξενοδοχεία, είναι  μη μεταβιβάσιμα.

Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη είναι πολύ βασικό η κουλτούρα του ξενοδόχου από το οικογενειακό κομμάτι να περάσει στο επαγγελματικό, ενώ πολύ σημαντικό ρόλο σε ένα καλύτερο τουριστικό προϊόν διαδραματίζει η εκπαίδευση  του ανθρώπινου δυναμικού.

Διαβάστε ακόμη:

Λ. Αθηνών: Ανησυχητική πτώση -εν αναμονή του χρησμού της MSCI- με το βλέμμα στη Wall Street

Εστίαση: Το ελληνικό πρόγραμμα επανεκκίνησης εγκρίθηκε από την Κομισιόν

Φρανς Τίμερμανς (Αντιπρόεδρος ΕΕ): Η Ελλάδα μπορεί να γίνει hub υδρογόνου