Στον αστερισμό του υψηλού ανεκτέλεστου που αγγίζει τα 15 δισ. ευρώ, αλλά και των μεγάλων μετοχικών ανακατατάξεων που επεκτείνονται και στις μικρότερες εταιρείες και δημιουργούν νέες ευκαιρίες και μεγαλύτερες προοπτικές πορεύεται ο κλάδος των κατασκευών, ενισχύοντας σε ιστορικά υψηλά επίπεδα τις κεφαλαιοποιήσεις των τεχνικών εταιρειών.

Μέσα σε έναν χρόνο οι αποτιμήσεις έχουν απογειωθεί και οι αποδόσεις για τις μετοχές του κλάδου ζαλίζουν, με τις κατασκευές να συμπληρώνουν το success story της ελληνικής οικονομίας, που περνά και μέσα από τα μεγάλα έργα υποδομών, τα οποία εισέρχονται στο στάδιο της υλοποίησης του μεγαλύτερου προγράμματος δημόσιων και ιδιωτικών έργων των τελευταίων δεκαετιών.

Η ανάγκη για ισχυρούς ομίλους, επαρκώς κεφαλαιοποιημένους, οι μέχρι πρόσφατα χαμηλές αποτιμήσεις των εταιρειών στο Χρηματιστήριο και ο πακτωλός των πόρων από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης έχουν φέρει στο προσκήνιο τις εξαγορές και τις συγχωνεύσεις προκειμένου να δημιουργηθούν νέα σχήματα και έχουν δημιουργήσει ένα πάρτυ γύρω από τις αποτιμήσεις.

Μοιραία οι εξελίξεις επηρεάζουν και τις μικρότερες εταιρείες της ΣΤ’ Τάξης, κάποιες από τις οποίες επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν την κατασκευαστική αναγέννηση και είτε να πουληθούν με υψηλά τιμήματα είτε να ενταχθούν σε μεγαλύτερους ομίλους που αντιμετωπίζουν τις αρρυθμίες που φέρνει ο αυξημένος όγκος των έργων συνεισφέροντας με προσωπικό, εξοπλισμό και τεχνογνωσία. Αυτός είναι και ο λόγος που η Δομική Κρήτης, η ΤΕΚΑΛ, ακόμη και η ΕΚΤΕΡ, στην πλειονότητά τους εταιρείες της ΣΤ’ Τάξης, έχουν βρεθεί στο επίκεντρο των σχετικών συζητήσεων, με την πρώτη να πρωταγωνιστεί το τελευταίο δίμηνο και στο χρηματιστηριακό ταμπλό. Αιτία είναι η είσοδος στο μετοχικό κεφάλαιο του έμπειρου εργολάβου Δημήτρη Κούτρα ως στρατηγικού επενδυτή και η εξαγορά του 29,31% της εταιρείας μετά από πολύμηνες διεργασίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο τον προηγούμενο μήνα ο τίτλος της εισηγμένης ενισχύθηκε πάνω από 162%, επίδοση που έφερε τη Δομική Κρήτης στην πρώτη θέση σε όλο το Χρηματιστήριο, ενώ σε επίπεδο διμήνου, όταν και επισημοποιήθηκε το deal, εμφανίζει άνοδο 226%. Η Δομική Κρήτης στο τέλος του 2022 είχε ανεκτέλεστο 34,5 εκατ. ευρώ και στόχος πλέον είναι η γεωγραφική επέκταση και η διεύρυνση του συμβάσεων με νέες δουλειές και εκτός Κρήτης.

Η μεγάλη κούρσα

Με τις συνθήκες στο επιχειρηματικό αλλά και το μακροοικονομικό περιβάλλον να είναι ιδιαίτερα θετικές, οι τιμές των μετοχών έχουν εκτοξευτεί και εμφανίζονται αυξημένες από 58% στην περίπτωση της Ελλάκτωρ έως και 305% για τη Δομική Κρήτης τον τελευταίο χρόνο. Δυόμισι φορές πάνω βρίσκεται και η μετοχή της Intrakat, η οποία από τα 1,96 ευρώ σήμερα διαπραγματεύεται στα επίπεδα των 3,1 ευρώ, με την κεφαλαιοποίηση από τα 147,4 εκατ. ευρώ να υπερβαίνει πλέον τα 490 εκατ., ενισχυμένη από τις επιθετικές κινήσεις της διοίκησης του κ. Αλέξανδρου Εξάρχου τόσο στις κατασκευές και τις παραχωρήσεις όσο και στον κλάδο της ενέργειας. Η απόφαση για την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ είναι το μεγάλο σκαλοπάτι όπου θα ανέβει η εταιρεία στην πίστα των κατασκευών, πλησιάζοντας από πλευράς ανεκτέλεστου την κορυφή του τεχνικού κλάδου με 4,9 δισ. ευρώ, και αποκτώντας όλο τον μηχανισμό που απαιτείται σε εξοπλισμό και ανθρώπινους πόρους για την κατασκευή των έργων.

Πέρα από τη συμμετοχή της σε μεγάλα έργα ΣΔΙΤ (Καλαμάτα – Πύλος προϋπολογισμού 239,2 εκατ. και το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης ύψους 188,6 εκατ. ευρώ), η Ιntrakat διεκδικεί με αξιώσεις την Αττική Οδό συμμετέχοντας με 49% στην κοινοπραξία που έχουν συγκροτήσει οι Πορτογάλοι της Brisa, ενώ επιδιώκει να εισχωρήσει και στη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο).

Την αύξηση της χρηματιστηριακής της αξίας κατά 76,5% τον τελευταίο χρόνο είδε και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το βαρύ πυροβολικό των υποδομών ανέβασε την κεφαλαιοποίησή της σχεδόν στο 1,43 δισ. ευρώ, με τους αναλυτές να δίνουν για το επόμενο διάστημα νέα τιμή-στόχο στα 20,7 ευρώ ανά μετοχή από 14,2 ευρώ που ήταν την προηγούμενη εβδομάδα. Η εταιρεία προχωρεί σε επενδύσεις ύψους 3,5 δισ. ευρώ, ενώ, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Πειραιώς Χρηματιστηριακής, είναι κατάλληλα τοποθετημένη για να αξιοποιήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα παραχωρήσεων στην Ευρώπη με έργα 10 δισ. ευρώ την επόμενη περίοδο και επιπλέον 20 δισ. σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

Η έκθεση αποτιμά το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στο 1 δισ. ευρώ, στο οποίο δεν περιλαμβάνεται η Εγνατία Οδός που έπεται, και αναφέρει ότι η λειτουργία των νέων έργων μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια, μαζί με την αύξηση του μερίσματος από τις ώριμες παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων (περίπου 40 εκατ. σήμερα) εγγυώνται πάνω από 160 εκατ. ευρώ μερίσματα ετησίως από το 2027 έως το 2056. Μόνο για την περίοδο 2024-2029 η μητρική υπολογίζεται να λάβει συνολικά 1,5 δισ. ευρώ από μερίσματα και επιστροφές κεφαλαίου, κάτι που εκτιμάται θα της δώσει μεγάλη άνεση για την κάλυψη των υποχρεώσεών της προσφέροντας και αρκετό χώρο για αύξηση μερισμάτων και νέες επενδύσεις.

Διπλάσιες αποτιμήσεις

Αύξηση της κεφαλαιοποίησής της τους τελευταίους 12 μήνες (σχεδόν κατά 60%) παρουσιάζει και η Ελλάκτωρ. Η εταιρεία που αλλάζει στρατηγική μετά την απόφαση αποχώρησης από τις κατασκευές έχει επιλέξει συντηρητική και επιλεκτική κάθοδο στα έργα, απέχοντας από διαγωνισμούς με λειτουργικό περιθώριο κάτω από 5%. Η μεγάλη αναδιάρθρωση δραστηριοτήτων του ομίλου θα ολοκληρωθεί με την πώληση της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ τους επόμενους μήνες, ενώ σειρά παίρνει το 25% της ΑΝΕΜΟΣ, για την οποία η εισηγμένη δήλωσε πρόσφατα ότι έχει αναθέσει σε εξειδικευμένο χρηματοοικονομικό σύμβουλο τη διερεύνηση των στρατηγικών επιλογών για τη συμμετοχή της στην εταιρεία, με επικρατέστερο σενάριο την πώληση. Από την έκβαση του διαγωνισμού της Αττικής Οδού εκτιμάται ότι θα καθοριστεί ο ρόλος της και στον τομέα των παραχωρήσεων.

Ενισχυμένη κατά 100% εμφανίζεται και η μετοχή της ΑΒΑΞ, η οποία από τα χαμηλά των 0,76 λεπτών ανά μετοχή τον Αύγουστο του 2022 σήμερα έχει φτάσει στο 1,5 ευρώ, έχοντας υπό κατασκευή εμβληματικά έργα όπως η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, τo Fly Over στη Θεσσαλονίκη, εργολαβίες του Ελληνικού κ.ά. Δυναμική παρουσία στις κατασκευές με νέες συμβάσεις σε δημόσια έργα και ΣΔΙΤ έχει να επιδείξει και η Μυτιληναίος. Ωστόσο η εντυπωσιακή της εικόνα στο Χρηματιστήριο επισκιάζεται από το μεγάλο εκτόπισμα του ομίλου στη μεταλλουργία και την ενέργεια.

Αναβαθμισμένο ρόλο στις κατασκευές διεκδικεί με τη σειρά της και η ΕΚΤΕΡ, η οποία διερευνά την επανάκριση του εργοληπτικού πτυχίου της πιθανώς μέσω εξαγορών από την ΣΤ’ Τάξη στη Ζ’, με στόχο τη διεκδίκηση και ανάληψη μεγάλων έργων. Στην πρόσφατη γενική συνέλευση των μετόχων της η διοίκηση του κ. Αθανάσιου Σίψα επιβεβαίωσε αυτό το ενδιαφέρον, λέγοντας πως ό,τι γίνει θα πρέπει να γίνει μέχρι τα τέλη του έτους για να επωφεληθεί από τη θετική συγκυρία των έργων και των χρηματοδοτήσεων. Φέτος το ανεκτέλεστο της εταιρείας υπολογίζεται να φτάσει στα 174 εκατ. ευρώ. Πέρυσι ο κύκλος εργασιών του ομίλου έφτασε στα 45 εκατ. ευρώ και της εταιρείας στα 27 εκατ., με τα κέρδη προ φόρων να διαμορφώνονται σε 4,6 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε ακόμη

Ρωσικός… εμφύλιος για το ρούβλι: Εκνευρισμός στο Κρεμλίνο – Έκτακτη συνεδρίαση για την Κεντρική Τράπεζα

Κίνα: Αθέτηση πληρωμών από τον κολοσσό Zhongzhi Enterprise

Ναυτιλία: Σε ποιον δείκτη η Κίνα ξεπέρασε την Ελλάδα για πρώτη φορά από το 2013

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ