Tης Στεφανίας Σούκη

«Το 2017 είναι για την Aegean μία χρονιά εξορθολογισμού μετά από τρία χρόνια σημαντικής ανάπτυξης. Δυστυχώς, η κρίση στην Ελλάδα έχει κρατήσει περισσότερο από ό,τι ελπίζαμε εμείς και άλλες αεροπορικές εταιρείες που έχουν επενδύσει στον προορισμό και για το λόγο αυτό η αύξηση στο Ελ. Βενιζέλος φέτος έχει έρθει βασικά σε δρομολόγια μακρινών αποστάσεων, όπως από τις ΗΠΑ, με την Emirates ή τη Σιγκαπούρη».

Αυτό επεσήμανε χθες κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών για τα αποτελέσματα της περασμένης χρονιάς ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης, αντιπρόεδρος της Aegean Airlines, η οποία διατηρεί για φέτος στα ίδια επίπεδα τη δυναμικότητά της στο βασικό κόμβο της Αθήνας, ενώ μειώνει ελαφρώς, σε ποσοστό 5% τις διαθέσιμες θέσεις στην περιφέρεια, θέτοντας ως στόχο τις αυξημένες πληρότητες.

«Οι αεροπορικές αύξησαν σημαντικά τη θέση τους την προηγούμενη τριετία τόσο στην Αθήνα όσο και στους λοιπούς προορισμούς, εξ’ ού και η πιο συντηρητική πολιτική που ακολουθούν φέτος», ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, παραπέμποντας ουσιαστικά και στην πολιτική που έχει ακολουθήσει φέτος και ο έτερος ανταγωνιστής, η Ryanair. Σημειωτέον ότι πέρυσι, ειδικά μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους, οι πληρότητες των αεροπλάνων ήταν χαμηλές σε σχέση με την προσφορά των διαθέσιμων θέσεων από πλευράς των αεροπορικών, μεταξύ των οποίων και η Aegean. Το θετικό είναι ότι τα μέχρι στιγμής στοιχεία για το φετινό καλοκαίρι παραπέμπουν σε αυξημένες πληρότητες, λόγω και των ανοδικών προκρατήσεων για τους ελληνικούς προορισμούς, αν και, όπως εκτίμησε ο κ. Βασιλάκης, οι πιο «σίγουρες» εκτιμήσεις για το πώς θα κινηθεί η φετινή χρονιά θα έρθουν τους επόμενους μήνες, λόγω και της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού.

«Βλέπουμε μία δυσκολία, η οποία μάλιστα …επιμένει, στο να εξασφαλίσουμε καλύτερες αποδόσεις από τα δρομολόγια του εσωτερικού δικτύου, γεγονός το οποίο οφείλεται στην πτώση της ζήτησης, αλλά και στην υψηλή φορολογία, πολύ μεγαλύτερη από άλλες χώρες, που επηρεάζει τις τιμές των εισιτηρίων- εξ’ ου και προσπαθούμε να βρούμε μία ισορροπία», σχολίασε περαιτέρω ο επικεφαλής του ομίλου.

Οσον αφορά τον στόλο των αεροπλάνων και με δεδομένες τις σταδιακές λήξεις μισθώσεων, η διοίκηση βρίσκεται σε αρχικό στάδιο συζητήσεων (σ.σ. οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν στο τέλος του 2017) για την ενίσχυση με νέα αεροσκάφη κυρίως από το τέλος του 2019- αρχές 2020.

Ο κ. Βασιλάκης αναφέρθηκε και στις προοπτικές από την ανάληψη της διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από τo σχήμα της Fraport, επισημαίνοντας ότι τα κέρδη για την τελευταία δε θα έρθουν τόσο από την αύξηση των χρεώσεων για τις αεροπορικές- η οποία ούτως ή άλλως θα έρθει μετά το πέρας των επενδύσεων- αλλά από την καλύτερη αξιοποίηση των εγκαταστάσεων. Σημειωτέον ότι τα μή αεροπορικά έσοδα ανά επιβάτη στο Ελ. Βενιζέλος κυμαίνονται από 7 έως 11 ευρώ, όταν το αντίστοιχο ποσό στα περιφερειακά αεροδρόμια είναι κοντά στο 1 ευρώ.

Οι προκλήσεις του 2017

Ως προς το γενικότερο σκηνικό στην ελληνική οικονομία και τις προκλήσεις του 2017, τα αποτελέσματα από την λήψη των νέων μέτρων του προγράμματος στις ασφαλιστικές εισφορές και τους έμμεσους φόρους έχουν μόλις αρχίσει να γίνονται εμφανή, χωρίς να μπορεί ακόμη να αξιολογηθεί το συνολικό τους αποτέλεσμα στους καταναλωτικούς δείκτες μέχρι το τέλος της χρήσης.

Οπως επισημαίνεται στην έκθεση της διοίκησης προς τους μετόχους, επιπλέον, μια σειρά θεμάτων γύρω από την δεύτερη αξιολόγηση πρέπει να λυθούν προτού αυτή να ολοκληρωθεί και ακόμα δεν μπορεί να εκτιμηθεί ποια επιπλέον μέτρα δημοσιοοικονομικής προσαρμογής πρόκειται να νομοθετηθούν και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις τους.

«Μπορούμε να υποθέσουμε πως, οι όποιες εξελίξεις θα έχουν κατά πάσα πιθανότητα ένα αρνητικό αποτέλεσμα στο διαθέσιμο εισόδημα του Έλληνα καταναλωτή. Οι αρνητικές αυτές επιπτώσεις θα μπορούσαν να εξισορροπηθούν από τη βελτίωση της εμπιστοσύνης και την άρση της αβεβαιότητας για το μέλλον του προγράμματος που θα έφερνε το κλείσιμο της αξιολόγησης, ιδιαίτερα αν συνοδευόταν από μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις, αλλά και η διευθέτηση του θέματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις συνθήκες πιστωτικής ασφυξίας όπως και η απορρόφηση επιπλέον ευρωπαϊκών κονδυλίων για έργα υποδομής. Η επαναφορά της εμπιστοσύνης, θα μπορούσε να βελτιώσει παράλληλα τους δείκτες καταθέσεων / χορηγήσεων αν συνοδευόταν από επαναπατρισμό κεφαλαίων», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

«Πέρα από τις εξελίξεις στο μέτωπο της ελληνικής οικονομίας, μια σειρά πολιτικών εξελίξεων σε ολόκληρη την Ευρώπη και στην Τουρκία αναμένεται να επιδράσουν σημαντικά όχι μόνο στο μέλλον του προγράμματος αλλά ενδεχόμενα και της ίδιας της Ευρωζώνης.

Επίσης, δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί πως η πρόσφατη αλλαγή εξουσίας στις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση μπορούν να επηρεάσουν συνολικά την ισορροπία δυνάμεων στην ευρύτερη περιοχή μας.

Αυξημένη παραμένει και η ανησυχία για τη μελλοντική πορεία των προσφυγικών ροών προς την χώρα μας.

Αρκετά σημαντική θα είναι και η εξέλιξη της τιμής του πετρελαίου κατά το 2017, η οποία φαίνεται πως αναζητά κατεύθυνση μετά τη συμφωνία των μελών του OPEC και τη σημαντική αύξηση στα τέλη του 2016. Παρ’ ότι η εταιρία συνάπτει συμβόλαια αντιστάθμισης, μια σημαντική και απότομη αύξηση των τιμών, εκτός από την αύξηση του κόστους του αεροπορικού καυσίμου θα έχει και αρνητικές συνέπειες για το διαθέσιμο εισόδημα των επιβατών της», αναφέρει η διοίκηση προς τους μετόχους της.

Θετικό είναι ωστόσο ότι οι προκρατήσεις για την καλοκαιρινή περίοδο δείχνουν ενθαρρυντικές και αναμένεται να έχουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του ετήσιου αποτελέσματος του ομίλου. Παράλληλα, σύμφωνα με τα ως τώρα δεδομένα φαίνεται πως σε αρκετές βασικές αγορές η επιπλέον προσφορά χωρητικότητας από τον ανταγωνισμό θα είναι περιορισμένη. Ιδιαίτερης σημασίας για την εταιρία παραμένει η λειτουργική ποιότητα και ανταγωνιστικότητα των Ελληνικών Αεροδρομίων. Η καθυστέρηση της παράδοσης των 14 αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport – Slentel δυστυχώς επιβραδύνει και τις απαραίτητες επενδύσεις προκειμένου να επιτευχθεί η σημαντική ποιοτική αναβάθμιση σε αυτές τις πύλες εισόδου της χώρας. Αντιστοίχως, η εταιρία παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης.