Με τις πληθωριστικές πιέσεις να έχουν αυξήσει δραματικά τα κόστη λειτουργίας οι επαγγελματίες στο χώρο της φιλοξενίας, της εστίασης και των αλκοολούχων ποτών που ανακοίνωσαν χθες ότι συγκροτούν Συμμαχία για την προώθηση των κοινών αιτημάτων τους, ετοιμάζονται για έναν νέο κύκλο ανατιμήσεων.

Αν και ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατόρων & Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) κ. Γιώργος Καββαθάς έλεγε ότι «σε άδεια τραπέζια δεν μπορείς να προχωρήσεις σε αυξήσεις», εν τούτοις τα προκαταρκτικά στοιχεία της εξαμηνιαίας έκθεσης του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ που ο ίδιος μοιράστηκε χθες αναφέρουν ότι ένας στους δύο επιχειρηματίες της εστίασης ετοιμάζεται να προχωρήσει σε αυξήσεις στους τιμοκαταλόγους του. «Τα στοιχεία δείχνουν ότι στο β’ εξάμηνο του 2021 το κόστος ενέργειας διπλασιάστηκε, το κόστος των α’ υλών αυξήθηκε 44% όμως οι 8 στους 10 επαγγελματίες διατήρησαν αμετάβλητες τις τιμές. Αυτό πλέον με τη νέα χρονιά έχει αλλάξει», υπογράμμισε ο κ. Καββαθάς τονίζοντας ότι πλέον τίθεται ευθέως ζήτημα επιβίωσης των επιχειρήσεων.

Απ’ την πλευρά του και ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γρηγόρης Τάσιος παραδέχθηκε πως αν και οι τιμές για τις οργανωμένες κρατήσεις από πέρυσι δεν έχουν τροποποιηθεί εν τούτοις οι μεμονωμένες κρατήσεις θα αντιμετωπίσουν αυξημένο το κόστος των διανυκτερεύσεων και των υπηρεσιών. Ο ίδιος μάλιστα προχωρεί σε σύσταση προς τους συναδέλφους του να μην προχωρήσουν σε αυξήσεις σε διψήφιο ποσοστό διότι ο ελληνικός τουρισμός θα κινδυνεύσει να χάσει απ’ την ανάκαμψη της τουρκικής αγοράς. Για του χρόνου δε εκτίμησε ότι στα οργανωμένα συμβόλαια μεθοδεύεται μία μέση αύξηση κατά 5 με 6%.

Περιγράφοντας με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά αλλά και τον κίνδυνο για την ίδια την οικονομία που συνιστούν οι εξελίξεις του τελευταίου μήνα, με τον πόλεμο στην Ουκρανία να έχει τροφοδοτήσει έναν ακόμα πιο μεγάλο κύμα πληθωριστικών πιέσεων, οι δυο τους, μαζί με τα Προεδρεία άλλων πέντε φορέων εκπροσώπησης επιχειρήσεων και εργαζομένων ανακοίνωσαν χθες ότι συγκροτούν τη Συμμαχία «Στηρίζω HORECA». Μία «Συμμαχία» για την προώθηση των θέσεων των εμπλεκόμενων φορέων ως σύνολο πλέον με δεδομένο ότι έχουν κοινά συμφέροντα εκπροσωπώντας έναν απ’ τους βασικούς πυλώνες της οικονομίας. Δίπλα στους κ.κ. Τάσιο και Καββαθά ήταν ο Πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕνΕΑΠ), κ. Ισίδωρος Ρεβάχ, ο Πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρήσεων Εστίασης BARECA, κ. Ηρακλής Ζησιμόπουλος και ο Πρόεδρος της Ένωσης Bartenders Ελλάδος. Τη Συμμαχία επίσης συγκροτούν ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ) και ο θεσμός Athens Bar Show.

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ, που παρουσιάστηκε, οι κλάδοι εστίασης και φιλοξενίας (HORECA) αποτελούν το δυναμικότερο τομέα της ελληνικής οικονομίας. Συγκεκριμένα συνεισφέρουν συλλογικά Προστιθέμενη Αξία 9,8 δισ. ευρώ, η οποία αντιστοιχεί σε περισσότερο από 5,5% του ΑΕΠ της χώρας, ενώ οι 112.000 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα παράγουν περίπου 552.000 άμεσες θέσεις εργασίας, οι οποίες αντιστοιχούν στο 11,9% της απασχόλησης στην Ελλάδα. Επίσης εστίαση και φιλοξενία αποδίδουν 3,6 δισ. ευρώ σε μισθούς και εισφορές, καθώς και φόρους που ανέρχονται σε 1,181 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 2,5% των φορολογικών εσόδων του κράτους.

Αντισταθμιστικά μέτρα

Γι αυτό και οι συμμετέχοντες ζήτησαν από την Πολιτεία μία σειρά από αντισταθμιστικά μέτρα για τη στήριξη των επιχειρήσεων τους.

Συγκεκριμένα ζητούν:

Επαναφορά – μείωση του ΦΠΑ στη διαμονή στο 6%, όπως ίσχυε μέχρι το έτος 2015 ή άλλως εναρμόνιση του με τον μέσο όρο των χωρών της ΕΕ προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Και τούτο καθώς ο ΦΠΑ διαμονής στη Κύπρο ανέρχεται σε 9%, στην Πορτογαλία στο 6%, στην Ισπανία σε 10%, στην Ιταλία σε 10%, στην Τουρκία 8% κλπ).

-Μείωση ΦΠΑ στην εστίαση στο 6% ώστε μεταξύ άλλων να περιοριστούν οι αρνητικές επιπτώσεις του πληθωρισμού και το ιδιαίτερα αυξημένο κόστος που προκαλείται κυρίως από την υπέρμετρη αύξηση των τιμών ενέργειας.

-Προσαρμογή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) των αλκοολούχων ποτών στο μέσο όρο της ΕΕ, προσεγγίζοντας αναλογικότερα τη σχέση της φορολόγησης με το εισόδημα των Ελλήνων πολιτών (σήμερα ο συντελεστής ΕΦΚ είναι ο υψηλότερος στην Ε.Ε. σε σχέση με το κατά κεφαλήν εισόδημα) καθώς και ως απάντηση α) στο κύμα ανατιμήσεων που πλήττει τις επιχειρήσεις και την κοινωνία και στη β) στη φοροδιαφυγή και το παράνομο εμπόριο που ενισχύεται από την υψηλή φορολογία.

-Παροχή αντισταθμιστικών μέτρων προς στις επιχειρήσεις εστίασης και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έναντι των επιπτώσεων από τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας π.χ. παράταση στην εξόφληση των επιστρεπτέων προκαταβολών για ένα εξάμηνο και επιδότηση εργοδοτικών εισφορών για τα καταστήματα εστίασης για το εξάμηνο 11-2021 έως 4-2022 με κλίμακα αναλόγως πτώσης τζίρου σε σχέση με το 2019-2020.

Άμεση έκδοση των προσκλήσεων για τα χρηματοδοτικά προγράμματα που έχουν ήδη εξαγγελθεί και στοχεύουν στην προσαρμογή των επιχειρήσεών μας στις απαιτήσεις της νέας περιβαλλοντικής νομοθεσίας (πρόγραμμα εξοικονομώ κλπ).

-Εξυγίανση του ανταγωνισμού στη διαμονή. Υιοθέτηση ενός νομοθετικού πλαισίου που θα θέτει συγκεκριμένους κανόνες σε σχέση με την λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης και πρόβλεψη υποχρεώσεων (ΦΠΑ, τέλος παρεπιδημούντων, φόρος διαμονής κλπ) ανάλογων με αυτές που ισχύουν για τα νόμιμα τουριστικά καταλύματα. Εντοπισμός των παράνομων καταλυμάτων που λειτουργούν χωρίς άδεια και επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων (σφράγιση κλπ).

Η «ακτινογραφία» της αγοράς

Η έρευνα του ΙΟΒΕ που παρουσιάστηκε προσφέρει μία ενδιαφέρουσα ματιά στις επιδόσεις κάθε κλάδου το 2021. Σύμφωνα με αυτήν ο κύκλος εργασιών στην εστίαση πέρυσι ήταν 5,7 δις ευρώ, στο 82% περίπου του επιπέδου που βρισκόταν το 2019. Εξ αυτών το 67% έγινε στα εστιατόρια (3,8 δις ευρώ) και το 28% στα καφέ μπαρ (1,6 δισ ευρώ.)

Συνολικά στην εστίαση δραστηριοποιούνται 80.358 επιχειρήσεις. Οι μισές αφορούν εστιατόρια, το 45% καφέ μπαρ και το υπόλοιπο catering. Επίσης απ’ την έρευνα προκύπτει πως σχεδόν 1 στις 4 επιχειρήσεις εστίασης βρίσκεται στην Αττική.

Η άμεση, έμμεση και προκαλούμενη προστιθέμενη αξία απ’ την εστίαση υπολογίζεται στα 1,694 δισ ευρώ με μία επίδραση στα δημόσια έσοδα που φθάνει τα 523 εκατ. ευρώ. και οι επενδύεις στον κλάδο έφθασαν τα 107 εκατ. ευρώ. Οι απασχολούμενοι αυξήθηκαν στους 373.000 αν και υπολείπονται κατά 100.000 απ’ το 2019! Οι μισθοί και οι εισφορές έφθασαν τα 960 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη ο κύκλος εργασιών των ξενοδοχείων το 2021 έφθασε στα 3,869 δισ ευρώ, από 1.701 δισ ευρώ που ήταν το 2020 και 6,154 δισ ευρώ απ’ το 2019. Τα 1,9 δισ ευρώ προήλθαν απ’ την εγχώρια κατανάλωση και τα 1,8 δισ ευρώ απ’ την τουριστική δαπάνη.

Η άμεση, έμμεση και προκαλούμενη προστιθέμενη αξία απ’ τα ξενοδοχεία ξεπέρασαν τα 4 δισ ευρώ ενώ 1,4 δισ ευρώ περίπου είναι η επίδραση στα δημόσια έσοδα απ’ την καταβολή φόρων, εισφορών κοκ.

112.000 εργαζόμενοι απασχολήθηκαν σε ξενοδοχεία το 2021 με το ύψος των μισθών και των εισφορών που καταβλήθηκαν να ξεπερνούν το 1 δισ ευρώ.

Οι επενδύσεις των ξενοδοχείων για ανακαινίσεις και συντήρηση πέρυσι έφθασαν τα 830 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών είχε κύκλο εργασιών το 2021 391,3 εκατ. ευρώ, φθάνοντας στο 91% του επιπέδου του 2019. Το 35% του κύκλου εργασιών προήλθε από τα προϊόντα εγχώριας παραγωγής και 65% από τα εισαγόμενα. Η άμεση, έμμεση και προκαλούμενη προστιθέμενη αξία από την αλυσίδα εφοδιασμού αλκοολούχων ποτών υπολογίζεται σε 247 εκατ. ευρώ.

Σε ο,τι αφορά την εγχώρια παραγωγή, πέρυσι παρήχθησαν 49 εκατ. λίτρα εκ των οποίων το 60% αφορούσε ούζο και το 6% τσίπουρο. Οι εξαγωγές έφθασαν τα 35 εκατ. λίτρα εκ των οποίων το 71% ήταν ούζο και το 1% τσίπουρο.

Η κατανάλωση αλκοολούχων στην ελληνική αγορά ήταν περίπου 32,5 εκατ. λίτρα με το 67% να είναι λοιπά αλκοολούχα, κυρίως ουίσκι και βότκα, 20% ούζο και 13% τσίπουρο. Το 2019 η κατανάλωση ήταν 35,2 εκατ. λίτρα ενώ πέρυσι με τα απανωτά lockdown είχε πέσει στα 25,6 εκατ. λίτρα καθότι ο Έλληνας καταναλώνει αλκοόλ κυρίως στις εξόδους του κι όχι στο σπίτι.

Διαβάστε ακόμη

Φυσικό αέριο: Μερική αποκλιμάκωση των τιμών λόγω σταθερών ροών από Ρωσία και… ΗΠΑ

Είναι στιγμές (λαϊκό άσμα κι εκλογικός νόμος), το ταμείο του… Βλάσση Μικρογεύματα, η CVC και τα σούπερ μάρκετ, το Πάσχα ΕΤΕΜ με Cosmos και σαλέ-τζαμπέ πάρε, κόσμε

MBC Group: Τι «είδαν» στην Ελλάδα οι Σαουδάραβες και μπήκαν στον Antenna