Ενεργειακό, αύξηση κόστους καυσίμων και ακρίβεια που επηρεάζει τις τσέπες των ευρωπαϊκών νοικοκυριών και συνακόλουθα και τη διάθεση των Ευρωπαίων για ταξίδια τους επόμενους μήνες θα είναι τα βασικά ρίσκα εν όψει του χειμώνα, με τις αυξημένες επιδόσεις του καλοκαιριού, από την άλλη πλευρά, να θυμίζουν για την Aegean εποχές κανονικότητας και να επιβεβαιώνουν την επιστροφή στην κερδοφορία για το σύνολο της χρονιάς.

Ο Πρόεδρος της Aegean κ. Ευτύχης Βασιλάκης χθες στους αναλυτές, με αφορμή τα αποτελέσματα του β’ τριμήνου, ανέφερε ότι το περιβάλλον παραμένει αβέβαιο για τους επόμενους μήνες, όπου ούτως ή άλλως, η σεζόν για την Ελλάδα είναι χαμηλή και παραδοσιακά αδύναμη και πιο ξεκάθαρα θα είναι τα πράγματα τον Νοέμβριο. Από την άλλη η χώρα μας παραμένει πολύ υψηλά στον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό ως ‘’brand’’ και είναι αυτή που μπορεί να κερδίσει μεγαλύτερα μερίδια.

«Το γ’ τρίμηνο, φαίνεται να κινείται με βάση τις προσδοκίες μας- ακόμη και υψηλότερα- γεγονός το οποίο ενισχύει τις εκτιμήσεις μας για ένα θετικό αποτέλεσμα στο σύνολο του έτους. Η Aegean φαίνεται ότι καταφέρνει να επιτύχει πολύ καλύτερες επιδόσεις που μπορούν να αντισταθμίσουν ως έναν βαθμό τις απώλειες από τις πιέσεις σε επίπεδο ισοτιμίας ευρώ- δολαρίου, κόστους ενέργειας και καυσίμων, έχοντας αυξήσει το μερίδιο αγοράς μας σε Θεσσαλονίκη.

Η τάση είναι θετική για τη χώρα μας λόγω της ανάκαμψης της ζήτησης πανευρωπαϊκά και της αύξησης ειδικά για την Ελλάδα που είχε περισσότερες πτήσεις το φετινό καλοκαίρι από όλες τις αγορές σε σύγκριση με το 2019 με βάση τα επίσημα στοιχεία του Εurocontrol. Από την άλλη πλευρά και ο ανταγωνισμός μεταξύ των αεροπορικών είναι υψηλότερος φέτος, με την προσθήκη περισσότερων πτήσεων για ελληνικούς προορισμούς». Ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι η Ελλάδα γενικότερα κινείται καλύτερα και πλέον είναι πιο ελκυστική σε όλα τα επίπεδα, ακόμη και για την προσέλκυση ξένων που επιθυμούν να δουλέψουν από εδώ, ωστόσο οι προκλήσεις παραμένουν για το επόμενο διάστημα λόγω του «θολού» σκηνικού, απόρροια του ενεργειακού και της ακρίβειας. Ο ίδιος μάλιστα ανέφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τις επίσημες, σχετικές δηλώσεις του Michael O’ Leary, του επικεφαλής της low cost αεροπορικής Ryanair, η οποία, υπό κανονικές συνθήκες, είναι γνωστή για την επιθετική της πολιτική όσον αφορά τις τιμές των εισιτηρίων.

Οσον αφορά το θέμα των καυσίμων, για το οποίο, ως γνωστόν οι αεροπορικές προχωρούν σε προαγορές με βάση το ποσοστό της ποσότητας που εκτιμούν ότι θα έχουν ανάγκη (hedging) ώστε να αντισταθμίσουν τα μελλοντικά κόστη, το ποσοστό για φέτος κυμαίνεται στο 40-45% και για το 2023 είναι στο 23%.

Σε σχέση με τις παραλαβές των νέων αεροσκαφών από την Airbus, στο πλαίσιο του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος του ομίλου, ο επικεφαλής της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής ανέφερε ότι καταγράφονται καθυστερήσεις στην παραγωγή και την εφοδιαστική αλυσίδα. «Για το σύνολο του έτους, αντί των 12 αεροπλάνων που ήταν να παραλάβουμε θα παραλάβουμε 10 συνολικά. Εχουμε καθυστερήσεις 2- 4 μηνών, ωστόσο η σταδιακή ένταξη στον στόλο μας των νέων, πιο ‘’πράσινων’’ αεροσκαφών μας βοηθούν να αντισταθμίσουμε τις απώλειες, λόγω κόστους και υψηλότερου δολαρίου», ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.

Για τους επιμέρους δείκτες του ομίλου, ο επικεφαλής της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής εκτίμησε ότι η επιβατική κίνηση φέτος θα είναι στα 12- 12,5 εκατ. επιβάτες με ένα ποσοστό διαθέσιμων θέσεων στο 94- 98% του 2019 (παρά το συγκρατημένο ξεκίνημα του έτους, λόγω της μετάλλαξης Όμικρον, η υψηλή ζήτηση για ταξίδια αναψυχής επέτρεψε τη σταδιακή αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας) και με έσοδα μειωμένα κατά 3- 6%.
Σχολιάζοντας τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι «το β’ τρίμηνο του 2022 ήταν πολύ πιο κοντά στην κανονικότητα προ πανδημίας και τις συνήθεις επιδόσεις μας, σε επίπεδο εσόδων, πληρότητας και επιβατικής κίνησης. Καταφέραμε να έχουμε θετικό αποτέλεσμα στο β’ τρίμηνο και είμαστε πολύ ικανοποιημένοι γι’ αυτό.
Υπήρξε μία σταδιακή και συνεχιζόμενη αύξηση της ζήτησης με σταδιακά περισσότερες κρατήσεις που μεταφράζονται και σε μεγαλύτερες ταμειακές ροές».

H Αegean στη Θεσσαλονίκη

Εν τω μεταξύ, για τις έξυπνες μεταφορές, τις αναγκαίες παρεμβάσεις για τα δομικά προβλήματα των αερομεταφορών και τις επενδύσεις της AEGEAN στη Θεσσαλονίκη μίλησε χθες ο CEO της AEGEAN κ. Δημήτρης Γερογιάννης στο πάνελ για τις «Μεταφορές και την Έξυπνη Κινητικότητα» που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του 3ου Thessaloniki HELEXPO FORUM.

«Οι επιδόσεις μας στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας ήταν πολύ καλές -συγκριτικά πάντα με την απότομη και μαζική αύξηση του αριθμού των πτήσεων μετά από 2 χρόνια υπολειτουργίας- ενώ και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν τα αεροδρόμια από τις ελλείψεις προσωπικού εδάφους ήταν αισθητά μικρότερα σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Η αλήθεια είναι βέβαια πως, παρά τις συγκριτικά καλές επιδόσεις όλοι αντιμετωπίσαμε και δυσάρεστες καταστάσεις καθυστερήσεων, χαμένων αποσκευών, κλπ και ειδικά εμείς στην AEGEAN που έχουμε από μόνοι μας υψηλά στάνταρντ στην εξυπηρέτηση των επιβατών μας, ήμασταν ιδιαίτερα απογοητευμένοι, που παρόλο που δεν ήταν δική μας ευθύνη, υπήρξαν περιπτώσεις όπου οι επιβάτες μας δεν έλαβαν το επίπεδο εξυπηρέτησης που έχουν συνηθίσει και που σε κάθε περίπτωση εμείς θέλουμε να προσφέρουμε».

Ωστόσο κοιτώντας πέρα από το φετινό καλοκαίρι, ο ίδιος αναφέρθηκε στα δομικά ζητήματα τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν ώστε ο κλάδος να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά και για τον επιβάτη αλλά και για τους χρήστες/αεροπορικές, να μπορεί να διαχειριστεί την περαιτέρω αύξηση της κίνησης που η τουριστική κίνηση φέρνει μαζί της και να υποστηρίξει τις συνδυασμένες μεταφορές.

Επιγραμματικά, αυτό σημαίνει:

-1ον προσωπικό, δηλαδή ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
-2ον επενδύσεις σε σύγχρονα συστήματα αεροναυτιλίας αλλά και στα περιφερειακά αεροδρόμια που εμφανίζουν μια δυναμική τουριστικής ανάπτυξης.
-3ον ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης για το διαχωρισμό της ΥΠΑ και της ΑΠΑ, δηλαδή του παρόχου υπηρεσιών και του ρυθμιστή, ώστε το σύστημα να μπορέσει να διαχειριστεί την οικονομική του αυτοτέλεια. «Μην ξεχνάμε ότι το σύστημα είναι και αυτοχρηματοδοτούμενο και πλεονασματικό», σχολίασε ο κ. Γερογιάννης.
-και 4ον κίνητρα για την επέκταση της περιόδου.

«Η έντονη εποχικότητα και αντίστοιχα η ανάγκη για επιμήκυνση της σαιζόν είναι πάντα ζητούμενο και ίσως τη φετινή χρονιά κάποιοι περιορισμοί, όπως η Κρήτη και η Ρόδος να το πετύχουν. Η ανακοίνωση της κυβέρνησης για ένα σχήμα κινήτρων για το χειμώνα είναι ενθαρρυντικό, το οποίο ωστόσο μένει να δούμε πως θα εξειδικευτεί και θα υλοποιηθεί. Φυσικά κάθε προσπάθεια είναι ευπρόσδεκτη και βάζει ένα λιθαράκι στη συνολική προσπάθεια, αλλά όλοι ξέρουμε ότι η επιμήκυνση της σεζόν θέλει συνέργειες και επένδυση από όλους συστηματικά και σε βάθος χρόνου».

Σε σχέση με την παρουσία της αεροπορικής στη Θεσσαλονίκη, αυτήν τη στιγμή το χειμερινό πρόγραμμα που έχει δημοσιεύσει περιλαμβάνει 22 συνολικά προορισμούς, 12 εξωτερικού (Βρυξέλες, Μιλάνο, Ρώμη, Ζυρίχη, Μόναχο, Φρανκφούρτη, Ντίσελντορφ, Στουτγάρδη, Βερολίνο, Αμβούργο, Λάρνακα, Τελ Αβίβ) σε 6 χώρες (Γερμανία, Ιταλία, Βέλγιο, Ελβετία, Κύπρο, Ισραήλ) και 10 εσωτερικού (Αθήνα, Ηράκλειο, Ρόδος, Μυτιλήνη, Χίος, Καλαμάτα, Κως, Λήμνος, Σάμος, Ικαρία), ενώ πάντα την περίοδο των εορτών προστίθενται και πτήσεις charter. Το πρόγραμμα είναι αυξημένο συνολικά κατά 14% σε σχέση με πέρυσι και υπολείπεται ελάχιστα σε σχέση με το αυξημένο πρόγραμμα του 2019. Η εταιρεία λειτουργεί σχεδόν ένα χρόνο τώρα το νέο lounge στη Θεσσαλονίκη, που λειτουργεί σχεδόν ένα χρόνο τώρα, και ήταν το πρώτο που ξεκίνησε με την αναβαθμισμένη αισθητική της νέας εταιρικής εικόνας της.

Διαβάστε ακόμη

Ποιος τροφοδοτεί κρυφά την Τουρκία με δισεκατομμύρια δολάρια; (pics)

Η χαρτογράφηση των διαθέσιμων ακινήτων έως 150.000€ που είναι κατάλληλα για νέα ζευγάρια (πίνακες)

Κωνσταντίνος Πικραμένος, Γιάννης Μπιλιάνης: Οδηγός επιβίωσης για επίδοξους startuppers