To «έχεις κάνα γνωστό σε εταιρεία courier;» ή το «δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβάμαι τίποτα, περιμένω το courier», ως παράφραση του αποφθέγματος που έχει σκαλιστεί στον τάφο του Νίκου Καζαντζάκη, μπορεί να είναι μεταξύ των αναρίθμητων αστείων που κυκλοφορούν αυτή την εποχή για το χάος που επικρατεί στο περιβόητο «last mile», τις παραδόσεις δηλαδή των προϊόντων στους καταναλωτές, η κατάσταση όμως μόνο αστεία δεν είναι…

Και τούτο διότι κοστίζει χρήμα, θίγει καταστήματα και τελικά εξαγριώνει τους καταναλωτές που βλέπουν ότι παραμονές Χριστουγέννων δεν μπορούν καν να είναι σίγουροι για το αν θα παραλάβουν τα δώρα που έχουν παραγγείλει για τα παιδιά και τους οικείους τους…

Οποιαδήποτε ομαλοποίηση αναμένεται μετά τις γιορτές, όπως παραδέχονται οι εταιρείες ταχυμεταφορών, οι οποίες ήδη από τις αρχές του μήνα φάνηκαν να χάνουν τον έλεγχο υπό το βάρος μιας τέλειας καταιγίδας που προκάλεσε ο συνδυασμός του lockdown των φυσικών καταστημάτων, των παραγγελιών της Black Friday, που ακόμα παραδίδονται, καθώς και των χριστουγεννιάτικων αγορών!

Ολα αυτά πυροδότησαν μια εκρηκτική αύξηση των ηλεκτρονικών παραγγελιών. Μόνο που αυτός είναι ένας από τους κύριους λόγους για τις μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις. Ο βασικός λόγος του χάους που επικρατεί σήμερα, όπως λένε στελέχη της αγοράς, είναι ότι οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου δεν επένδυσαν εγκαίρως σε υποδομές και δη σε κέντρα διαλογής και υψηλή τεχνολογία. Κάτι που αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις σήμερα παρατηρούνται στα κέντρα διαλογής, καθώς οι ημερήσιες αποστολές έχουν εκτιναχθεί από τις 200.000, κατά μέσο όρο, στις 800.000.

Και μέσα στη διαχείριση κρίσης που επιχειρείται από τις εταιρείες ταχυμεταφορών αρχίζουν και τα παρατράγουδα… Πλέον τα e-shops, ως πελάτες, κατηγοριοποιούνται με βάση το μέγεθος της συμφωνίας, τις ρήτρες και φυσικά τη διαχρονικότητα της εμπορικής σχέσης και παίρνουν προτεραιότητα ή αφήνονται στο περιθώριο. Με αποτέλεσμα η παράδοση προϊόντος από ένα μικρό e-shop φτάνει σήμερα ακόμα και τις 30 ημέρες! Και όσο παραμένει αυτή η κατάσταση, οι καθυστερήσεις διαχέονται και προς τα πάνω στη λίστα των πελατών.

Πελάτες στα κάγκελα

Κάτι που προκάλεσε και το δημόσιο ξέσπασμα του βιβλιοπωλείου Πολιτεία την περασμένη εβδομάδα. «Ζητάμε συγγνώμη από τους πελάτες μας που δεν παραλαμβάνουν έγκαιρα την έτοιμη και την απεσταλμένη παραγγελία τους, καθώς παρά τις υπερπροσπάθειές μας και τις πολύ σημαντικές προσλήψεις που έγιναν προκειμένου να μας δίνουν τη δυνατότητα να ανεπεξέλθουμε στο φόρτο εργασίας της περιόδου, φαίνεται πως οι εταιρείες courier δεν βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος. Παρά τη γνωστή εδώ και χρόνια “περίοδο του Black Friday” αλλά και την εμπειρία από την πρώτη καραντίνα, σε αντίθεση με πολύ μικρότερες επιχειρήσεις, αυτές οι τεράστιες εταιρείες courier δεν θέλησαν να προετοιμαστούν σωστά και καταφεύγουν σε απαράδεκτες δικαιολογίες, όπως η πτώση των συστημάτων τους, ότι δεν βρήκαν τον παραλήπτη, ότι η διεύθυνση είναι άγνωστη κ.λπ. για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα», ανέφερε, μεταξύ άλλων, το βιβλιοπωλείο σκιαγραφώντας όμως μια κατάσταση την οποία βιώνουν τόσο οι έμποροι όσο και οι καταναλωτές.

Κατάσταση που ήδη φαινόταν ότι έρχεται όταν στα τέλη του περασμένου μήνα, εν μέσω Black Friday, οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου, η ACS του ομίλου Quest του Θεόδωρου Φέσσα, η Γενική Ταχυδρομική της οικογένειας Βαρζακάκου, η Speedex του ομίλου Σφακιανάκη, και η ΕΛ.ΤΑ. Ταχυμεταφορές, γνωστοποίησαν ότι περιορίζουν πλέον τις παρεχόμενες υπηρεσίες στις απολύτως απαραίτητες, σε μια προσπάθεια να ανταποκριθούν στον τεράστιο όγκο δουλειάς.

Ολες φυσικά έσπευσαν να αποδώσουν τα προβλήματα στον αυξημένο όγκο. Η μεν Γενική Ταχυδρομική σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι ήταν προετοιμασμένη για αύξηση του όγκου των αποστολών κατά 60%, που όμως αποδείχθηκε πολύ μεγαλύτερη, ενώ η ACS έλεγε ότι αντιμετωπίζει αυξημένο όγκο αποστολών κατά 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο και κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο lockdown ενώ η ίδια είχε προετοιμαστεί για αύξηση της κίνησης έως και 15% σε σχέση με το πρώτο lockdown. Παρείχε μάλιστα πληροφορίες για τις κινήσεις που έκανε, μεταξύ των οποίων η μίσθωση οκτώ χώρων σε Αττική και Θεσσαλονίκη, ενίσχυση των χώρων διακίνησης κατά 2.500 τ.μ., απόκτηση δύο νέων συστημάτων διαλογής, προσλήψεις 500 ατόμων κ.ο.κ.

To πάθημα δεν έγινε μάθημα

Εκ του αποτελέσματος, φυσικά όλα κρίνονται ανεπαρκή, ενώ η διοίκηση της ACS φάνηκε να μην έχει αντιληφθεί αυτό που ερχόταν παρά το μάθημα της περασμένης άνοιξης… Απόδειξη, οι σημειώσεις που συνοδεύουν την τελευταία οικονομική κατάστασή της. Εκεί αναφέρεται ότι «η εταιρεία είναι πιθανό να αντιμετωπίσει επιπτώσεις από τα φαινόμενα κάμψης των αγορών. Επιπλέον, οι πελάτες, οι συνεργάτες διανομής, οι πάροχοι υπηρεσιών ή οι προμηθευτές της εταιρείας ενδέχεται να αντιμετωπίσουν οικονομική δυσχέρεια, να υποβάλουν αίτηση προστασίας έναντι πτώχευσης, να σταματήσουν τη λειτουργία τους ή να υποστούν διαταραχές της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας εξαιτίας της πανδημίας COVID-19 […] Είναι πιθανό η συνεχιζόμενη εξάπλωση του COVID-19 να προκαλέσει οικονομική επιβράδυνση ή ύφεση, γεγονός που θα επηρεάσει δυσμενώς τη ζήτηση για τις υπηρεσίες της εταιρείας, ή να προκαλέσει άλλα απρόβλεπτα γεγονότα».

Απ’ όλα αυτά σχεδόν τίποτα δεν επιβεβαιώθηκε και μάλλον όλα κινήθηκαν στην αντίθετη κατεύθυνση. Η ζήτηση για υπηρεσίες ταχυμεταφορών αυξήθηκε κατακόρυφα, καθώς το φυσικό εμπόριο έδωσε τη θέση του στο ηλεκτρονικό για μεγάλο διάστημα στο πρώτο lockdown και έως σήμερα στο δεύτερο. Σχεδόν το σύνολο του κλάδου πιάστηκε απροετοίμαστο και μάλιστα η ACS προσπάθησε την περασμένη άνοιξη να περάσει αυξήσεις για να καλύψει τα αυξημένα κόστη που προέκυπταν από την αύξηση του κύκλου εργασιών της, τις οποίες αναγκάστηκε να πάρει πίσω μετά την κατακραυγή, με τον μεγαλομέτοχο και διοικητικό άρχοντα του ομίλου Quest και πρώην πρόεδρο του ΣΕΒ Θ. Φέσσα, ούτε λίγο ούτε πολύ, να δηλώνει ότι από το ταμείο της η ACS θα χρηματοδοτήσει την ενίσχυση των συνεργατών της ανά την επικράτεια ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις…

Για την ιστορία, πάντως, στο εννεάμηνο της τρέχουσας χρήσης η ACS, που, όπως λέει, θα έχει έτοιμο νέο κέντρο διαλογής στο Αιγάλεω το ερχόμενο καλοκαίρι, είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται 11% και την προ φόρων κερδοφορία της κατά 4,5%, όπως φάνηκε από τα αποτελέσματα που κοινοποίησε πρόσφατα ο όμιλος Quest.
Σημειωτέον, για το ίδιο διάστημα η Speedex εμφάνισε αύξηση 3,2% στις πωλήσεις συμβάλλοντας «θετικά στη λειτουργική κερδοφορία του ομίλου», όπως σημείωνε ο εισηγμένος στο Χ.Α. όμιλος Σφακιανάκη.

Ολοι στον κλάδο, πάντως, περιμένουν ακόμα μεγαλύτερη αύξηση των οικονομικών μεγεθών τους το τελευταίο τρίμηνο λόγω του τεράστιου όγκου. Οξύμωρο, καθώς θα μείνει στην Ιστορία ως ο χειρότερος στον κλάδο των ταχυμεταφορών στην Ελλάδα!
Ολες δείχνουν απλώς να παρακολουθούν το χάος κάνοντας υπομονή να περάσει το διάστημα των εορτών, αφού αφενός δεν υπάρχει πλέον διαχωρισμός καλού – κακού στα μάτια των καταναλωτών, αφετέρου μια επιστροφή στα επίπεδα όγκου προ του δευτέρου lockdown θα είναι αρκετή ώστε να μη χρειαστεί να προχωρήσουν σε άλλες επενδύσεις οι εταιρείες!

Διαχρονική η προβληματική κατάσταση

Και από παράπονα; Συνηθισμένα τα βουνά απ’ τα χιόνια… Εξάλλου, ακόμα και στις ήρεμες περιόδους υπήρχε πληθώρα καταγγελιών από καταναλωτές για τις εταιρείες ταχυμεταφορών. Βλέποντας κανείς τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), που αφορούν το 2018, θα διαπιστώσει ότι το πρόβλημα διογκώνεται τα τελευταία χρόνια. Μέσα σε διάστημα δύο ετών (από το 2016) σχεδόν διπλασιάστηκαν οι καταγγελίες για εταιρείες του κλάδου σε 12.004! Το μεγαλύτερο μέρος (3.000 καταγγελίες) αφορά ζημιές, ακολουθούν τα προβλήματα επίδοσης και οι καθυστερήσεις, ενώ πολύ υψηλός (περίπου 2.000) είναι και ο αριθμός καταγγελιών για απώλειες.

Τα πραγματικά νούμερα φυσικά είναι πολύ μεγαλύτερα καθώς μόνο ένα μέρος των καταναλωτών προχωρά σε καταγγελίες, ενώ θα πρέπει να τονιστεί ότι τα παραπάνω στοιχεία προέρχονται από ενημέρωση των ίδιων των εταιρειών που καταγγέλλονται.

Διαβάστε ακόμα:

Πάνω από 1.000 πλειστηριασμοί τον μήνα το 2021 – Για ποια ηχηρά ονόματα θα (ξανα)χτυπήσει το e-σφυρί

Πενταφράγκας, Τρύφων (ELPEN): Κύμα ανάπτυξης με διπλή επένδυση εν μέσω Covid-19

Ο CEO που εγκαταλείπει καριέρα και μπόνους $112 εκατ. για να μεγαλώσει τα παιδιά