Οι άνθρωποι που κυκλοφορούν με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στη Γερμανία αντιλαμβάνονται πως οι μισθολογικές διαμάχες κορυφώνονται καθώς πραγματοποιούνται συνεχώς νέες απεργίες στον σιδηρόδρομο, προειδοποιητικές απεργίες στις αερομεταφορές και αυτή τη φορά μάλιστα ταυτοχρόνως. Προειδοποιητικές απεργίες κάνουν και οι τοπικές συγκοινωνίες, ενώ οι δρόμοι συχνά κλείνουν εξαιτίας των αγροτικών κινητοποιήσεων. Στο επίκεντρο τίθεται ο διαμοιρασμός του πλούτου και η ατμόσφαιρα είναι τεταμένη.

Μήπως οι απεργίες στη σημερινή Γερμανία είναι πιο σκληρές σε σύγκριση με το παρελθόν; Ο Χάγκεν Λες, ειδικός στα μισθολογικά ζητήματα από το Ινστιτούτο της Γερμανικής Οικονομίας (IW), εκτιμά πως ναι: «Ήδη πέρυσι οι μισθολογικές διαμάχες ήταν σκληρότερες συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια», τονίζει ο ειδικός στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (dpa). Το προσκείμενο στους εργοδότες Ινστιτούτο μετρά από το 2010 την έκταση των μισθολογικών διαμαχών σε ορισμένους επιλεγμένους κλάδους με τη βοήθεια ενός συστήματος πόντων. «Από το 2010 δεν είχαμε ποτέ άλλοτε τόσο εκτεταμένη διαμάχη, όπως ήταν αυτή του περασμένου έτους». Και, παρ’ ότι δεν υπάρχει επί του παρόντος αξιολόγηση για το πρώτο τρίμηνο του 2024, «τα στοιχεία καταδεικνύουν πως το τρέχον έτος θα είναι αντίστοιχο με το προηγούμενο».

Οι απεργίες στον κλάδο των μεταφορών επηρεάζουν πολύ την καθημερινότητα του μέσου πολίτη Εικόνα: Jörg Carstensen/dpa/picture alliance

Η ανωτέρω συνθήκη οφείλεται μεταξύ άλλων στον υψηλό πληθωρισμό των τελευταίων ετών. Υπήρξαν αρκετά διαστήματα κατά τα οποία οι τιμές αυξάνονταν ταχύτερα από τους μισθούς. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία πέρυσι σημειώθηκε η πρώτη μικρή αύξηση στους πραγματικούς μισθούς από το 2019 – μία αύξηση ύψους 0,1%, στην οποία συνέβαλαν και οι εφάπαξ αποζημιώσεις πληθωρισμού. Και όπως παρατηρεί ο Λες, τα συνδικάτα πέρασαν στην επίθεση, προκειμένου να ανακτήσουν μέρος της αγοραστικής τους δύναμης.

Δυσκολεύουν οι παραχωρήσεις λόγω ύφεσης

Την ίδια στιγμή υπάρχει και μία εξασθενημένη οικονομική δραστηριότητα. Το περασμένο έτος η Γερμανία περιήλθε σε ύφεση, με την οικονομική απόδοση να μειώνεται κατά 0,3% – μία κατάσταση που σύμφωνα με τους οικονομολόγους αναμένεται να συνεχιστεί.

Το γεγονός αυτό μείωσε την προθυμία των εργοδοτών να προβούν σε παραχωρήσεις, επισημαίνει ο Λες. «Έτσι τα συνδικάτα δρουν με τρόπο επιθετικό σε μία συγκυρία όπου οι επιχειρήσεις μάλλον σφίγγουν το ζωνάρι». Επομένως οι συμβιβασμοί καθίστανται δυσκολότεροι. Επιπλέον, συγκεκριμένα συνδικάτα επιδιώκουν να προσελκύσουν περισσότερα μέλη μέσω των διαπραγματεύσεων – το οποίο και έχουν πετύχει εν μέρει. Γι’ αυτό και υπάρχει η ανησυχία «πως και άλλες συνδικαλιστικές οργανώσεις, που μέχρι στιγμής υιοθετούσαν μία πιο ειρηνική προσέγγιση, θα θελήσουν να δοκιμάσουν μία παρόμοια τακτική».

Διαβάστε περισσότερα στην Deutsche Welle