Το πράσινο φως στην υψηλή κρατική επιδότηση ύψους 902 εκατ. ευρώ προς το εργοστάσιο της εταιρείας μπαταριών Northvolt στη Γερμανία έδωσαν οι Βρυξέλλες. Πρόκειται για μια απόφαση που ενεργοποιεί το σχέδιο αντεπίθεσης της ΕΕ προς τις ΗΠΑ και το περίφημο μέγα πράσινο πακέτο Μπάιντεν των 783 δισ. δολαρίων.

Η έγκριση της επιδότησης προς την σουηδική εταιρεία συνιστά την πρώτη χρηματοδότηση που στηρίζεται στον νέο μηχανισμό που δημιούργησε η ΕΕ προκειμένου να ανταγωνιστεί το πράσινο πακέτο Μπάιντεν. Βάσει του σχεδίου αυτού, οι κυβερνήσεις των κρατών μελών έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν επιπλέον κονδύλια σε επιχειρήσεις που δέχτηκαν προσφορά για παχυλές επιδοτήσεις από έτερες χώρες (κοινώς τις ΗΠΑ) προκειμένου ακριβώς να τις κρατήσουν στο ευρωπαϊκό έδαφος.

Στην προκειμένη περίπτωση η Northvolt, που αποτελεί κορυφαίο παίχτη παγκοσμίως στον κλάδο των μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα και μάλιστα την πρώτη ευρωπαϊκή εταιρεία που κατάφερε να παράγει κυψέλες μπαταρίας, είχε απειλήσει να αναιρέσει τα σχέδια της για τη δημιουργία ενός νέου μέγα-εργοστασίου στο Χάιντε, της βορείου Γερμανίας, επικαλούμενη την ελκυστική προσφορά που δέχτηκε από τους Αμερικανούς για παχυλή επιδότηση της, εφόσον επέλεγε να εγκατασταθεί στο αμερικανικό έδαφος.

Τελικά η σουηδική εταιρεία δεσμεύτηκε εκ νέου στο αρχικό της project μετά τις διαβεβαιώσεις που έλαβε από το Βερολίνο για υψηλή επιδότηση της στο πλαίσιο και του νέου ευρωπαϊκού πλαισίου, που αφήνει περιθώρια για τέτοιου είδους προσφορές για επιχειρήσεις και project που η ΕΕ κρίνει ως «στρατηγικής σημασίας» για την ευρωπαϊκή οικονομία και την πράσινη μετάβαση της. Ειδικά δε, όταν και τα project αφορούν γεωγραφικές περιοχές, όπως στην προκειμένη περίπτωση το Χάιντε στο κρατίδιο Σλέσβινγκ-Χόλσταϊν που θεωρείται λιγότερο προνομιακή περιοχή.

Τελικά όντως η Κομισιόν ενέκρινε σήμερα επισήμως το γερμανικό αίτημα για την υψηλή στήριξη της Northvolt με 902 εκατ. ευρώ για να προχωρήσει το νέο εργοστάσιο στο Χάιντε, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να τροφοδοτεί με τις νέες πρωτοποριακές κυψέλες μπαταρίας που έχει δημιουργήσει η σουηδική εταιρεία έως και 1 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα ετησίως.

Η χρηματοδότηση αφορά 700 ευρώ σε επιδοτήσεις και άλλα 202 εκατ. ευρώ σε εγγυήσεις από το γερμανικό δημόσιο.

Η σημασία που δίδεται στην εν λόγω απόφαση ως επιβεβαίωση της νέας στρατηγικής της ΕΕ φάνηκε και από το γεγονός ότι η ανακοίνωση στις Βρυξέλλες είχε επίσημο χαρακτήρα, παρουσία του ίδιου του υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ και της αντιπροέδρου της Κομισιόν και αρμόδιας για θέματα ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ.

Η κυρία Βεστάγκερ, στις δηλώσεις της, επεσήμανε πως η εν λόγω επιδότηση είναι η πρώτη που επικυρώνεται στην προσπάθεια της Ευρώπης να αποτρέψει την απομάκρυνση σημαντικών επενδύσεων από το έδαφος της, ενώ ο κ. Χάμπεκ στάθηκε στη σημασία που έχει η συμφωνία για την ώθηση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ.

«Χρειαζόμαστε μια πιο δυναμική βιομηχανία στους νέους κλάδους, όπως οι ημιαγωγοί, οι μπαταρίες, οι ηλεκτρολύτες, το υδρογόνο. Και αυτό σημαίνει πως η κλιματική δράση και η βιομηχανική παραγωγή μπορούν να είναι πολύ, πολύ συμβατές» επεσήμανε ο Γερμανός υπουργός κάνοντας μνεία και στη διάσταση που έχει να κάνει με την επίτευξη των περιβαλλοντολογικών στόχων της ΕΕ.

Σημειωτέον, πάντως, πως το εν λόγω ευρωπαϊκό πλαίσιο δεν δρομολογήθηκε δίχως έντονες επιφυλάξεις από αρκετά κράτη μέλη, κυρίως δε, τα πιο φτωχά της ΕΕ, που υποστήριξαν ότι οι πλούσιες χώρες, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, θα έχουν στρατηγικό πλεονέκτημα στην προσέλκυση σημαντικών επενδύσεων στο έδαφος τους που θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τις οικονομίες τους.

Μάλιστα, ο κ. Χάμπεκ αναφέρθηκε και στη διαμάχη αυτή υπενθυμίζοντας στους εταίρους του ότι ο «ο πραγματικός ανταγωνισμός δεν είναι μεταξύ της Γερμανίας και της Ιταλίας, της Δανίας και της Ολλανδίας, της Ουγγαρίας και της Τσεχίας, αλλά μεταξύ της Ευρώπης και της Κίνας και των ΗΠΑ», και αυτός είναι ο στόχος του νέου μηχανισμού των επιδοτήσεων με απώτερο στόχο την συνολική ισχυροποίηση της ευρωπαϊκής οικονομίας και ανταγωνιστικότητας.

Πάντως, η εν λόγω επιδότηση δεν ήταν η μοναδική από την Κομισιόν. Συνολικά εγκρίθηκαν πάνω από 4 δισ. ευρώ σε νέες κρατικές επιδοτήσεις που αφορούν εργοστάσια και project πράσινης μετάβασης, για την ηλεκτροκίνηση, την παραγωγή ηλιακών πάνελ κλπ.

Διαβάστε ακόμη

Eurobank Equities: Αισιοδοξία για τις ελληνικές τράπεζες και αύξηση των τιμών στόχων (πίνακας)

Skroutz: Τι ψώνισαν οι Έλληνες στις γιορτές – Τα 10 top προϊόντα

Τουρισμός για Όλους 2024: Οι δικαιούχοι που θα πάρουν έως και 400 ευρώ – Τα νέα κριτήρια

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ