Ο Μίχαελ Χάιντσλερ, ιδιοκτήτης ξενοδοχείου από το Ίμενσταντ στη λίμνη της Κωνσταντίας ανησυχεί για το τι τον περιμένει το επόμενο έτος. Ο 51χρονος αποφάσισε να αυξήσει τις τιμές κατά 16% έως 18%. Δεν έχει άλλη επιλογή. Ο πληθωρισμός, τα αυξημένα λειτουργικά έξοδα και η επιστροφή σε συντελεστή ΦΠΑ 19% αντί για 7% στον κλάδο της εστίασης αναγκαστικά αυξάνουν το λειτουργικό κόστος. Πώς θα αντιδράσουν οι πελάτες του σε αυτήν την αύξηση των τιμών από 1ης Ιανουαρίου; ΄Άγνωστο. «Η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη» λέει. Το ξενοδοχείο του έχει 34 δωμάτια και σουίτες και βρίσκεται στις όχθες της λίμνης Κωνσταντίνας. Πρόθεσή του είναι πάντως να προσφέρει υπηρεσίες για όλα τα βαλάντια. Η κατάσταση είναι ενδεικτική για το πώς αισθάνονται οι ξενοδόχοι αυτήν την εποχή στη Γερμανία.

«Δεν είναι και τόσο κερδοφόρος ο κλάδος»

Ο Μίχαελ Χάιντσλερ ελπίζει Εικόνα: Felix Kästle/picture alliance/dpa

«Οι καιροί είναι δύσκολοι» λέει ο Τομπίας Βάρνεκε, διευθύνων σύμβουλος της Γερμανικής Ένωσης Ξενοδόχων. Κατά την διάρκεια της πανδημίας ο κλάδος έφτασε σε οριακό επίπεδο, σταδιακά ανέκαμψε αλλά μετά ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία. «Πέφτουμε από τη μια κρίση στην άλλη» λέει ο Βάρνεκε. Μετά από συνεχόμενη ύφεση δύο ετών, το 2020 και το 2021, ο κλάδος εξακολουθεί να μην μπορεί να φτάσει στα επίπεδα πριν από την κρίση όσον αφορά στον κύκλο εργασιών. Αν και προχώρησε σε αυξήσεις των τιμών, ο τζίρος του κλάδου ξενοδόχων στο σύνολό του ήταν 3,8% λιγότερο τον περασμένο Οκτώβριο από ό,τι τον ίδιο μήνα πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα η Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία. Σε σύγκριση μάλιστα με τον προ πανδημίας μήνα Οκτώβριο του 2019, υπήρξε ακόμη και διαφορά της τάξης του 13,3% στον κύκλο εργασιών. Εάν ληφθούν υπόψη μόνο τα ξενοδοχεία και οι λοιποί πάροχοι καταλυμάτων, η πτώση ανέρχεται σε 7,5%. «Ο ξενοδοχειακός κλάδος είχε πάντα σχετικά χαμηλή κερδοφορία», λέει ο Βάρνεκε. «Ποτέ δεν περίσσευαν πραγματικά πολλά».

Η Στέφανι Τσάργκες-Φόγκελ, από τη συμβουλευτική εταιρεία ξενοδοχείων Zarges von Freyberg, πιστεύει ότι είναι σίγουρα δυνατό να βγάλει κανείς κέρδη. «Αλλά πρέπει να συνηθίσει το γεγονός ότι, παρά τις αυξημένες πωλήσεις, αυτό που μένει δεν είναι απαραίτητα πολύ υψηλότερο. Το περιθώριο κέρδους έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της σημαντικής αύξησης του κόστους». Η Τσάργκες-Φόγκελ κάνει λόγο για έναν κλάδο που χαρακτηρίζεται έντονα από αβεβαιότητα και δύσκολο σχεδιασμό. «Δεν νομίζω ότι υπήρξε ποτέ τόσο δύσκολος ο προγραμματισμός». Τα ξενοδοχεία που δεν έχουν σαφές σχέδιο και ισχυρή προβολή θα δυσκολευθούν στο μέλλον. Δυσκολίες θα αντιμετωπίσουν επίσης τα ξενοδοχεία μεσαίας κατηγορίας. «Το φθηνό και το πολύ ακριβό λειτουργεί, αλλά το μεσαίο είναι δύσκολο να προβληθεί», λέει.  «Η σχέση μεταξύ τιμής και απόδοσης ήταν πάντα πολύ καλή στη Γερμανία», λέει ο Τομπίας Βάρνεκε. « Ήταν πάντα δύσκολο να επιτευχθούν λογικές τιμές, επειδή οι Γερμανοί είναι πολύ ευαίσθητοι σε αυτόν τον τομέα. Ο ίδιος πάντως δεν βλέπει να υπάρχουν περιθώρια για μείωση των τιμών προς το παρόν.

Διαβάστε περισσότερα στην Deutsche Welle