Με τις τιμές του φυσικού αερίου να έχουν μεγάλη ανοδική πορεία μέσα σε διάστημα ενός έτους και ενώ καταγράφονται αυξητικές τάσεις για το επόμενο χρονικό διάστημα, εξακολουθεί να διεξάγεται συζήτηση, διεθνώς, σχετικά με τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) από την στιγμή που είναι ορυκτό καύσιμο.

Υπάρχουν οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι του καυσίμου αυτού. Ολα δείχνουν ότι μεσοπρόθεσμα το LNG θα κυριαρχήσει. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, εκτιμάται ότι μετά το 2025 θα είναι περισσότερα τα πλοία μεταφοράς LNG από τα υπερδεξαμενόπλοια VLCC, ο αριθμός των οποίων ανέρχεται σήμερα στα 873.

Ηδη οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξάνονται. Οι παραδόσεις νεότευκτων αυξήθηκαν κατά σχεδόν 80%. Πρόκειται για πλοία που είχαν παραγγελθεί το 2018.

Τον Αύγουστο του 2006 υπήρχαν 208 LNG carriers μεταφορικής ικανότητας 25 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ενώ τον Οκτώβριο του 2021 έφτασαν τα 665 συνολικής μεταφορικής δυνατότητας άνω των 100 εκατομμυρίων κ.μ., κάτι που συνιστά ρεκόρ.

Ο Αλέξανδρος Προκοπάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας probunkers, η οποία έχει ως στόχο να σχεδιάσει, να ναυπηγήσει και να διαχειρίζεται έναν στόλο από επτά σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον σκάφη για τον ανεφοδιασμό πλοίων με καύσιμο LNG μιλώντας στο «business stories» δίνει τη δική του οπτική για ένα καύσιμο το οποίο έχει αρχίσει να στοχοποιείται.

«Η παραπληροφόρηση και η άγνοια πάνω στο θέμα για την πορεία της ναυτιλίας προς την απαλλαγή από τις εκπομπές ρύπων μέσω LNG, bioLNG και μακροπρόθεσμα μέσω συνθετικού LNG είναι ανησυχητική. Γνωρίζουμε ότι το LNG δεν είναι το τέλειο καύσιμο, αλλά είναι το καλύτερο σημείο εκκίνησης που διατίθεται σήμερα, το οποίο μας δίνει τη δυνατότητα να αρχίσουμε να μειώνουμε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) καθώς και τις τοπικές εκπομπές τώρα», μας λέει. «Η ναυτιλία, οι ρυθμιστικές αρχές και οι κυβερνήσεις πρέπει να επικεντρωθούν στη μείωση των εκπομπών ρύπων, χωρίς να προδικάζουν την τεχνολογία που απαιτείται για να πετύχει αυτό.

Η συνεχής αύξηση παραγγελιών για ναυπήγηση πλοίων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG δείχνει ότι όλο και περισσότεροι πλοιοκτήτες και ναυλωτές κατανοούν τα οφέλη αυτού του φιλικότερου προς το περιβάλλον καυσίμου. Το μονοπάτι μετάβασης στο LNG, ως καθαρότερου καυσίμου για τη ναυτιλία, μέσω της χρήσης bioLNG και συνθετικού LNG, είναι σαφές και καλά καθορισμένο για το μέλλον».

Στη συνέχεια σχολιάζει ως κοντόφθαλμη την πολιτική που ακολουθούν κάποιοι αποκλείοντας πλοία που κινούνται με LNG: «Είναι πάρα πολύ καλό να βλέπεις εταιρίες κολοσσούς, μεταξύ των οποίων οι Amazon, IKEA και η Unilever, να δείχνουν ενδιαφέρον για το περιβάλλον και να δεσμεύονται για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2040. Ωστόσο, ο ρητός αποκλεισμός πλοίων που κινούνται με LNG από κάποιους είναι απίστευτα κοντόφθαλμος».

Ο ίδιος αναφέρεται και στη μελλοντική ζήτηση για LNG: «Πιστεύουμε πως θα υπάρξει περαιτέρω αύξηση στη ζήτηση LNG, η προσφορά θα ανταποκριθεί πιο αργά και οι τιμές θα αυξηθούν και άλλο.

Η αγορά υποτιμά το μέγεθος και την ταχύτητα της απαvθρακοποίησης στην Ασία και κυρίως στην τεράστια αγορά της Κίνας. Παρόλο που έργα από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κατασκευάζονται συνέχεια, δεν μπορούν να καλύψουν το κενό – αφήνοντας περιθώριο για μεγαλύτερη ζήτηση LNG».

Ο κ. Προκοπάκης εστιάζει στο γεγονός ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν μπορούν ακόμη να καλύψουν τις ανάγκες για μετάβαση στην απανθρακοποιημένη εποχή:

«Εκτός από την επέκταση στο Κατάρ, δεν υπάρχουν σημαντικές νέες επενδύσεις σε έργα LNG. Αντίθετα, έχουν γίνει πολύ περισσότερες επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στην τεχνολογία μείωσης του άνθρακα. Υπάρχει μια τεράστια τάση και όλοι δηλώνουν στόχους ουδετερότητας στο αποτύπωμα του άνθρακα και στις εκπομπές ρύπων, με τις τράπεζες και τους επενδυτές να βλέπουν έργα σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο με σκεπτικισμό και φόβο.
Τέτοιες συμπεριφορές προκαλούν ανησυχία, γιατί οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν είναι ακόμη έτοιμες να αναλάβουν μεγαλύτερο και πιο σταθερό ρόλο στην αλλαγή του παγκόσμιου ενεργειακού μείγματος».

Οταν του ζητάμε να μας πει τι προβλέπει για το μέλλον, μας λέει ότι «σε αντίθεση με τις προσδοκίες κάποιων επενδυτών, ο κόσμος θα χρειαστεί περισσότερο LNG στην αρχική φάση της Ενεργειακής Μετάβασης. Το LNG είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο καύσιμο. Προβλέπεται ότι η ζήτηση θα αυξηθεί κατά 50% έως το 2030.
Οι ανταγωνιστικές τεχνολογίες προς το φυσικό αέριο δεν αναπτύσσονται αρκετά γρήγορα και υπάρχουν σημαντικά άμεσα οφέλη από τη χρήση του LNG. Η ανάγκη και η πίεση για τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την πράσινη ενέργεια θα οδηγήσουν σε όλο και περισσότερες επενδύσεις και νέα έργα προς αυτή τη κατεύθυνση. Εργα με προφίλ χαμηλότερης έντασης εκπομπών, που θα είναι πιο περιζήτητα,,είναι πιο πιθανό να προχωρήσουν έχοντας καλύτερους όρους χρηματοδότησης».

Οπως σχολιάζει ο ίδιος, πέρυσι στην αρχή της πανδημίας τα δεξαμενόπλοια είχαν βρεθεί στο προσκήνιο με την αύξηση των ναύλων, ενώ τώρα είναι καιρός να βρεθούν στο επίκεντρο οι μεταφορείς LNG.

«Ετσι δείχνουν τα στοιχεία της αγοράς. Οι προβλέψεις για έναν βαρύ χειμώνα, μαζί με την αντίληψη ότι τα αποθέματα LNG παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, έχουν αυξήσει τη ζήτηση για LNG. Κατά συνέπεια, αυτό έχει αυξήσει σημαντικά τα ποσά που πρέπει να δώσει κάποιος για να ναυλώσει LNG carriers παγκοσμίως συμβάλλοντας στην άνοδο της τελικής τιμής του καυσίμου προς τα πάνω».

Για το κόστος του LNG το 2022 προβλέπει: «Οι τρέχουσες τιμές ρεκόρ LNG πιθανότατα θα μετριαστούν το 2022. Ομως αναμένουμε ότι οι τιμές τα επόμενα 5 χρόνια θα είναι, κατά μέσο όρο, υψηλότερες από τα προηγούμενα 5 χρόνια. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι επενδύσεις σε νέες μονάδες παραγωγής και αποθήκευσης LNG δεν συμβαδίζουν με την αυξανόμενη ζήτηση.

Αναμένουμε ότι τα FIDs (τελικές επενδυτικές αποφάσεις) για LNG projects θα αυξηθούν ξανά μέσα στο 2022. Ο μακρύς χρόνος από 3 έως 5 και πάνω χρόνια για την κατασκευή νέων εγκαταστάσεων σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει μείωση τιμών βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα. Θα έχει όμως θετικό αντίκτυπο μακροπρόθεσμα και αυτό είναι ένα στοιχείο που δείχνει τη δυναμική αλλά και την προοπτική του LNG ως καυσίμου για τη ναυτιλία και όχι μόνο».

Για τα σχέδια της εταιρείας τονίζει: «Παρά τους προβληματισμούς αναφορικά με την αύξηση στις τιμές του προϊόντος, στοιχείο που επιφέρει μεγαλύτερο χρόνο ως προς την απόσβεση της επένδυσης κατασκευής ανάλογων πλοίων, αλλά και τις δυσκολίες λόγω COVID, η probunkers συνεχίζει την πορεία της για να γίνει ένας παγκόσμιος προμηθευτής LNG στη ναυτιλία. Παρά τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του επιχειρηματικού μας σχεδίου, είμαστε ακόμα εντός των χρονικών περιθωρίων και στόχων μας, αλλά και σε μια ανταγωνιστική θέση ώστε να είμαστε παρόντες τη στιγμή που όλο και περισσότερα πλοία θα έχουν ανάγκη από έναν αξιόπιστο προμηθευτή LNG».

Διαβάστε ακόμα:

Toυρισμός: Στο -40% έναντι του 2019 φέτος οι απώλειες

Αργύρης Σαλιαρέλης: Στο σφυρί το κτήμα του «βασιλιά των ρουμπινιών» στην Αίγινα