H παγκόσμια ύφεση για το 2020 θεωρείται πλέον δεδομένη όσο πλησιάζουν στο τέλος τους έτους της πανδημίας. Απόρροια της ύφεσης είναι να παρουσιάσει τεράστια πτώση και το παγκόσμιο εμπόριο που θα φθάσει και το 32% σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου- World Trade Organization.

Yπό αυτές τις συνθήκες δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η ζήτηση για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων σημείωσε το δεύτερο χειρότερο ρεκόρ της τελευταίας δεκαετίας.

Η ναυπηγική δραστηριότητα διαδραματίζει ρόλο κλειδί γιατί “προλέγει” τις τάσεις της αγοράς και τις προσδοκίες. Στις μέρες μας το ενδιαφέρον για ναυπηγήσεις έχει μειωθεί, ένδειξη έλλειψης εμπιστοσύνης στην αγορά για το μέλλον.

Άλλωστε το δεύτερο κύμα της πανδημίας επανέρχεται, η παγκόσμια οικονομία γνωρίζει τη βαθύτερη ύφεση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το εμβόλιο αργεί και οι προβλέψεις για την ανάκαμψη κάνουν λόγο για τέλη του 2021 αρχές του 2022.

Την 1η Σεπτεμβρίου του 2020 το βιβλίο παραγγελιών για νεότευκτα φορτηγά πλοία έγραφε 614. Αριθμός πολύ μικρότερος σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2019 που ήταν 870 συμβόλαια, του 2018 με 863 και του 2017 με 664 ενώ το 2016 ήταν 1.043.

Η πτώση οφείλεται στη διατάραξη του ισοζυγίου μεταξύ προσφοράς και ζήτησης που προκλήθηκε κυρίως από την πανδημία.

Από τον Ιανουάριο έως και τον Αύγουστο του 2020 είχαν δοθεί 67 παραγγελίες έναντι 98 το αντίστοιχο περσινό διάστημα, 141 το 2018 και 72 το 2017.

Η κακή ναυλαγορά ξηρού φορτίου έως τα μέσα Σεπτεμβρίου του 2020 έχει ως αποτέλεσμα ο μέσος όρος να είναι στις 932 μονάδες έναντι 1.344 που ήταν ο μέσος όρος για όλο το 2019.

Η κατηγορία φορτηγών πλοίων που είχε κατάφερε να κρατήσει το κεφάλι της έξω από το νερό αν και οριακά ήταν εκείνη των Capesizes xωρητικότητας 180.000 τόνων. Στις αρχές του καλοκαιριού είχε ξεπεράσει τις 4.000 μονάδες φθάνοντας τις 4.440. Μέσα στον Ιούλιο έφθασε και τις 3.025 μονάδες για να πέσει κοντά στις 2.000.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research από 7 Σεπτεμβρίου έως 13 Σεπτεμβρίου, μειώθηκε κατά 6,2% από τις 1.960 μονάδες στις στις 1.839 μονάδες.

Ο μέσος όρος του BCI-Ναυλαγορά ξηρού φορτίου μειώθηκε κατά 7,0% από τις 1.362 μονάδες στις 1.267,

Ακολουθούν :

– τα Panamaxes που είδαν την ναυλαγορά τους να μειώνεται κατά 10,9% από τις 1.473 στις 1.313 με ημερήσιο ναύλο από 3.957-19.605 δολάρια

– τα Supramax με μείωση του δείκτη ναυλαγοράς κατά 3,8% από τις 953 στις 917 και ημερήσιο ναύλο από 3.420 δολάρια έως 24.019 δολάρια και

-τα Handysize με μείωση ναυλαγοράς κατά 1,6% από τις 569 στις 560 και ημερήσιο ναύλο από 7.709 δολάρια έως 12.571 δολάρια.