Για τον κομβικό και κυρίαρχο ρόλο της Ελλάδας ως παγκόσμιας ναυτιλιακής δύναμης στη διαμόρφωση των πολιτικών που έρχονται, σε ένα δύσκολο σταυροδρόμι γεωπολιτικών και οικονομικών εξελίξεων, την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την αναβάθμιση της ελληνικής ακτοπλοΐας, την ένταξη των ναυπηγείων στο ίδιο χρηματοδοτικό πλαίσιο, για την προοπτική τα πράσινα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας να χρηματοδοτούνται από την Ευρώπη με την δυνατότητα να χρησιμοποιούν ως καύσιμο έως 15% ορυκτά, για τη σχέση Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-ΕΕ που χρειάζεται εξομάλυνση ειδάλλως η Ευρώπη, λαμβάνοντας περιφερειακά μέτρα όπως το ΕU-ETS θα αυτοτραυματίσει την ανταγωνιστικότητα της αλλά και για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, μίλησε σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης στη διάρκεια συνέντευξης τύπου.

«Η Ελλάδα ως πρωταγωνίστρια στη Ναυτιλία θέλουμε να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των πολιτικών που έρχονται. Και είναι ένα δύσκολο σταυροδρόμι το οποίο θα έχει πολλά διλήμματα ειδικά όσον αφορά στα θέματα της πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας και για το ποιοι θα παραμείνουν πρωταγωνιστές και ποιοι θα μπουν στο περιθώριο. Πρέπει να κρατήσουμε την πρωτοπορία μας. Η ελληνική ναυτιλία έχει πάντοτε τη δυνατότητα να προσαρμόζεται» τόνισε ο υπουργός αρχικώς.

Επεσήμανε ότι στις συναντήσεις και στις διαβουλεύσεις που έκανε προσφάτως στην Ευρώπη πήρε πρωτοβουλίες που βασίζονται σε τρεις άξονες:

«1) Η Ελλάδα η μεγάλη ναυτιλιακή δύναμη ως η γέφυρα μεταξύ της ΕΕ και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-ΙΜΟ. Ο ΙΜΟ είναι ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός που δημιουργεί το πλαίσιο συμπεριφοράς στα μεγάλα ζητήματα της Ναυτιλίας.

2) Γαλάζια οικονομία, της βιώσιμης της πράσινης ναυτιλίας στη λογική της ανταγωνιστικής Ευρώπης. Υπάρχουν προβλήματα ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας. Πρέπει να κρατήσουμε την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας πολύ ψηλά. Η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας βασίζεται σε μία δυνατή ευρωπαϊκή ναυτιλία. Και η δυνατή ευρωπαϊκή ναυτιλία βασίζεται σε μία δυνατή ελληνική ναυτιλία.

3) Αξιοποίηση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για να ενισχύσουμε την πράσινη μετάβαση ειδικά στην ακτοπλοΐα. Είμαστε σε διαπραγμάτευση με πολλούς Επιτρόπους της ΕΕ για να βοηθήσουμε την ακτοπλοΐας που έχει πολλές δυσκολίες για να κάνει την πράσινη μετάβαση με έναν σωστό τρόπο.»

Σχολίασε: «Το θέμα είναι πως η Ευρώπη θα περάσει τις θέσεις της στον ΙΜΟ και δεν αυτοτραυματίσει την ανταγωνιστικότητά της».

Συνεργασία ΙΜΟ-ΕΕ: Εντός του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού -ΙΜΟ υπάρχουν και άλλα συμφέροντα, κινεζικά, ινδικά και άλλων χωρών με σημαίες ευκαιρίας. Επιμένω στο γεγονός ότι άρχισαν όλοι στην ΕΕ και αντιλαμβάνονται ότι είναι τόσο κρίσιμα τα θέματα της ναυτιλίας που προσπαθούν να βρουν το κοινό έδαφος. Περισσότερο είναι πως βλέπει η Ευρώπη τον ΙΜΟ που είναι ο παγκόσμιος ναυτιλιακός νομοθέτης.

Έχει αντιληφθεί πλέον η ΕΕ ότι δεν μπορεί να προχωρεί με βήματα ή με άλματα αγνοώντας τον ΙΜΟ γιατί αυτό δημιουργεί προβλήματα ανταγωνιστικότητας.

Στις συναντήσεις μου στις Βρυξέλλες, στο Παρίσι και στο Βερολίνο είδα για πρώτη φορά ότι έχουν κατανοήσει ότι δεν μπορούν να αγνοήσουν τον ΙΜΟ και να κινείται η Ευρώπη μόνη της. Και οι Νορβηγοί όμως που είναι μεγάλη ναυτιλιακή δύναμη αντιλαμβάνονται ότι πρέπει να βοηθήσουν ώστε να κινηθούμε όλοι μαζί γιατί είναι θέμα κοινών συμφερόντων σε σχέση με την ανταγωνιστικότητα με την Ασία. Και αυτό έχει να κάνει με την σκληρή πραγματικότητα.

Προχωρώντας προς την πράσινη μετάβαση υπήρχε μια υπεραισιοδοξία σε ό,τι αφορά τα επιστημονικά επιτεύγματα κυρίως για τις υποδομές και για τα εναλλακτικά καύσιμα. Υπάρχει όμως μία καθυστέρηση και αυτό κάνει όλους πιο ρεαλιστές. Και αυτή η ρεαλιστική αντιμετώπιση των πραγμάτων συμβάλλει ώστε να βρεθεί περισσότερες συναινέσεις.

Το κλίμα μίας ήπιας αντιπαλότητας του ΙΜΟ που νομοθετεί με παγκόσμια ισχύ και της ΕΕ που νομοθετεί με περιφερειακή ισχύ καλυτερεύει.

Ξεκαθάρισα στις συναντήσεις μου στην Ευρώπη ότι για την Ελλάδα δεν υπάρχουν βόρειες και νότιες συμμαχίες. Υπάρχει μόνο η ευρωπαϊκή ναυτιλία η οποία πρέπει να επιζήσει να αναβαθμιστεί για να κρατηθεί ως ανταγωνιστική. Είναι πιο πολλά αυτά που μας ενώνουν από αυτά που μας χωρίζουν.

Απορρόφηση κονδυλίων: Σε ό,τι αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης το βασικό στοιχείο που έχουμε ως ευρωπαϊκή χρηματοδότηση έχει να κάνει με τον καλό δανεισμό που θα βοηθήσει τη ναυτιλία και κυρίως τις μεγάλες επιχειρήσεις.

Συζητείται για πρώτη φορά, με δική μας πρωτοβουλία, να ξεφύγουμε από την απλή λογική του απόλυτα πράσινου πλοίου ως προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση.

Όλοι πλέον στην ΕΕ συζητούν ότι ναι θα είναι πράσινα τα πλοία που θα χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια αλλά την ίδια στιγμή συζητιέται να μην είναι το πλοίο το κλασικό υβριδικό-αποκλειστικά πράσινο αλλά να καίει και ένα 5% ορυκτά καύσιμα. Να υπάρξει μία ευελιξία γιατί κανείς δεν είναι έτοιμος ούτε σε θέματα υποδομής ούτε σε εναλλακτικά καύσιμα.

Ζητήσαμε στη συνάντηση με την Επίτροπο να αυξηθεί ειδικά για την Ελλάδα το ποσοστό γιατί έχουμε μεγάλες αποστάσεις ειδικά Λέσβος -Πειραιάς και Ρόδος-Πειραιάς. Είναι μία συζήτηση που δεν ξέρουμε αν θα καταλήξει στο 10% στο 12% ή στο 15%. Η Επίτροπος υιοθέτησε προφορικά την πρόταση μας.

Επίσης θα δίνονται περιθώρια και νέων ευρωπαϊκό χρηματοδοτήσεων οι οποίες θα προσαρμόζονται στις νέες ανάγκες όπως το ΕΣΠΑ, το Innovation Fund, Transition Fund, ΣΔΙΤ κα.

Άγονες γραμμές: Για τις άγονες γραμμές έχουμε εξασφαλίσει ένα κονδύλι 80 εκατομμυρίων και ότι υπάρχει περιθώριο για άλλα 260 και στην αναθεώρηση του ΕΣΠΑ θα βρούμε και άλλα. Είναι μία συζήτηση που συνεχίζεται. Εκεί θα υπάρξει ευελιξία για τα χρονοδιαγράμματα προς το net zero και την ολοκλήρωση της πράσινης μετάβασης. Γιατί η ΕΕ στοχεύει σε μείωση εκπομπής αερίων κατά 70%έως το 2030 και κατά 100% έως το 2050.

Σε ερώτηση του newmoney για την εφαρμογή του EU-ETS, τη συμπερίληψη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών/ EU-ETS από 1-1-2024 στα ευρωπαϊκά λιμάνιa που είναι επίναυλο περιβαλλοντικής συμμόρφωσης και τα προβλήματα που προκύπτουν λόγω αύξησης του κόστους μεταφορών για τα πλοία που προσεγγίζουν ή αποπλέουν από ευρωπαϊκά λιμάνια, κόστος που θα επιβαρυνθούν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ο υπουργός επεσήμανε:

«Ξεκίνησε από 1-1-2024 η καταγραφή. Την 1-1-2025 θα ξανασυζητηθεί πως θα εφαρμοστεί. Εκεί υπάρχει μεγάλη πιθανότητα αναθεώρησης. Η δική μου εκτίμηση είναι ότι βαίνουμε προς αναθεωρήσεις αυτού του συστήματος. Και για τους βόρειους υπάρχει θέμα γιατί το πλοίο θα πηγαίνει στο Λονδίνο και όχι στο Ρότερνταμ ή στο Άμστερνταμ για να μην πληρώσει τον επίναυλο. Υπάρχει το κοινό συμφέρον. Ως Ελλάδα έχουμε την πολιτική θέση ότι πρέπει να ζητήσουμε αναθεώρηση.

Το EU-ETS αφορά κυρίως την ανταγωνιστικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άρα και στην ανταγωνιστικότητα των εμπορικών λιμανιών. Επηρεάζεται ο Πειραιάς αφού ένα πλοίο για να μην πληρώσει τον επίναυλο θα πηγαίνει στην Χάιφα, στην Κωνσταντινούπολη.

Το επιχείρημα της Ελλάδας είναι ότι εάν ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν έρχεται στον Πειραιά, στη Νάπολη, στη Λισαβόνα, στη Μασσαλία στη Βαρκελώνη η ΕΕ θα χάνει όλο το ETS μέσω του οποίου θέλουμε να μαζέψουμε χρήματα για την πράσινη μετάβαση. Άρχισε να γίνεται αντιληπτό και είναι σε διαπραγμάτευση.

Ναυπηγεία: Σε συζήτηση που ανοίξαμε στις Βρυξέλλες θέλουμε να δούμε πως θ α κουμπώσουμε το fund της ανταγωνιστικότητας για να δούμε πως θα βάλουμε μέσα και τα ναυπηγεία. Δεν μπορώ να πω περισσότερα γιατί γίνεται μία διαπραγμάτευση. Δεν έχει οριστικοποιηθεί ούτε καν το πλαίσιο.

Λιμενικές υποδομές: Από Ταμείο Ανάκαμψης έχουμε ήδη 60 εκατομμύρια ευρώ για τις λιμενικές υποδομές και άλλα 180 από το ΕΣΠΑ. Έχουμε 25 παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών. Η χώρα για 10ετία δεν επένδυσε ούτε ένα σεντ σε λιμενικές υποδομές και έχει μείνει πάρα πολύ πίσω. Από την άλλη είναι η πιο δύσκολη χώρα στην Ευρώπη λόγω της πολυνησίας της και μας το αναγνωρίζουν. Δεν είναι εύκολο στη Σίκινο, στην Κίμωλο, στη Μήλο, στην Ίο, στο Αγαθονήσι να αναβαθμίσεις τις υποδομές μιλάμε για φοβερά κόστη. Ο Γερμανός υπουργός μου έλεγε πρόσφατα «μα πως τα καταφέρετε με τόσα νησιά να στήσετε λιμάνια. Είμαστε στην κατεύθυνση να αναβαθμίσουμε τις λιμενικές υποδομές με στόχο την ασφάλεια το safety.

Σε 3-4 χρόνια θα έχουμε σε πάρα πολλά νησιά και σε πάρα πολλά λιμάνια μας μία εντελώς διαφορετική εικόνα. Συζητούσα για τη Χερσόνησο σήμερα ένα κονδύλι 8 εκατομμυρίων για αναβαθμίσεις, ήταν το θέμα της Στυλίδας, η Αλεξανδρούπολη. Υπάρχουν ποσά συγκεκριμένα που ωρίμασαν και θα ξεκινήσουν τα έργα.

Ερυθρά Θάλασσα-Φ/Γ Ύδρα: Από την περασμένη όλη η ναυτιλιακή κοινότητα έχει σημεία επαφής έχει τηλέφωνα που μπορεί να ζητήσει συνοδεία ή βοήθεια σε περίπτωση κρίσεως, να ζητήσει οποιαδήποτε συνδρομή. Η επιχείρηση βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη.

Διαβάστε ακόμη

JP Morgan: Γιατί έρχονται αναβαθμίσεις για την Εθνική Τράπεζα (πίνακας)

Γερμανία: Γιατί είναι «απρόθυμη» να επενδύσει στο εξωτερικό (γράφημα)

Xiaomi: Πότε λανσάρει το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ