Η έρευνα της Petrofin research την οποία δημοσίευσε χθες το newmoney έχει ένα μικρό θησαυρό στατιστικών για την εικόνα της ελληνόκτητης ναυτιλίας τόσο όσο αφορά τις εταιρείες όσο και τα πλοία.

Οι αλλαγές που συντελούνται στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία έχουν επηρεάσει καίρια τις εταιρείες.

Οι μεγάλες εταιρείες με στόλο από 25 πλοία και άνω αυξάνουν φθάνοντας τις 54 συνολικά το 2021, αριθμός ρεκόρ στην ιστορία της ελληνόκτητης ναυτιλίας, τέσσερις περισσότερος από το 2020. Οι εταιρείες αυτές ελέγχουν το 64,98% του ελληνόκτητου στόλου.

Ο αριθμός των μικρών εταιρειών με στόλο ενός έως δύο πλοίων σταθεροποιήθηκε γύρω στις 200 εταιρείες, λόγω όμως των σχετικά καλών ναυλαγορών. Από 350 το 2011 και πολύ κάτω από 483 το 1998.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι ενώ το 1998 οπότε και είχαμε αριθμό ρεκόρ ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, (926), οι μικρές εταιρείες ήταν 483 την χρονιά εκείνη οι μεγάλες άνω των 25 πλοίων ήταν μόλις 11.

Οι εταιρείες με στόλο από 9-15 πλοία αυξήθηκαν κατά τέσσερις μέσα στο 2021.

Οι λόγοι που μικρές εταιρείες όσο περνάει ο καιρός λιγοστεύουν είναι ότι οι οικονομίες κλίμακας έπαιξαν μεγάλο ρόλο στο να καταστούν οι μικροί στόλοι μακροπρόθεσμα ασύμφοροι. Οι μεγαλύτεροι στόλοι παρέμειναν σχετικά σταθεροί με μέτριες αυξήσεις σε γενικές γραμμές.

Εξηγούν οι αναλυτές της Petrofin: “Η αυξανόμενη πολυπλοκότητα των ναυτιλιακών κανονισμών από τα λιμάνια, το PSC (Port State Control), τους ασφαλιστές, τα κράτη σημαίας, τη ΔΟΕ (Διεθνής Οργάνωση Εργασίας), την τάξη κ.λπ. έχει καταστήσει το ναυτιλιακό περιβάλλον αρκετά δύσκολο στην πλοήγηση, ιδίως για τις μικρότερες εταιρείες. Επιπλέον, αυτού του είδους το περιβάλλον απαιτεί όλο και πιο εξειδικευμένο προσωπικό για να αντιμετωπίσει όλα τα παραπάνω. Επίσης, οι αυξανόμενοι κανονισμοί για τις εκπομπές αερίων και τη συμμόρφωση έχουν επιτείνει την πολυπλοκότητα” και προσθέτουν:

“Για τις μικρότερες εταιρείες, αυτό αποτελεί ένα πρόσθετο μειονέκτημα, καθώς πρόκειται για δαπανηρές διαδικασίες που απαιτούν επιπλέον προσοχή και νέου τύπου αναφορές.
Εξακολουθούν να υπάρχουν πάντα οι γνωστές οικονομίες κλίμακας, π.χ. καλύτερη χρηματοδότηση, χαμηλότερο κόστος προμηθειών και ανταλλακτικών, πιο ανταγωνιστικές ασφαλίσεις, καλύτερη πρόσβαση σε κεφάλαια κ.λπ. ενώ τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα του να είσαι μικρός είναι η ευελιξία και η ταχύτερη λήψη αποφάσεων, αλλά αυτά από μόνα τους δεν αρκούν για να αντισταθμίσουν τα μειονεκτήματα, καθώς και το συνεχώς αυξανόμενο πολύπλοκο και ρυθμιστικό περιβάλλον.”

Ως γενική εικόνα οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες αυξήθηκαν φθάνοντας τις 607 από 588 το 2018 αλλά λιγότερες από το υψηλό όλων των εποχών το 1998 όταν ανήλθαν στις 926.

Διαβάστε ακόμη

Ο Μητσοτάκης… δεν παίζει τον Ερντογάν, η Brown παίρνει τα χρυσά οικόπεδα της Βουλιαγμένης και τρεις εφοπλιστές πουλάνε μια τράπεζα

Βασίλης Τερλέγκας: Από το ιδιωτικό νησί στο… ηλεκτρονικό σφυρί (pics)

Τριπλό ντιλ στην αγορά φυσικού αερίου από ΔΕΗ, ΔΕΠΑ όμιλο Κοπελούζο