Του Μηνά Τσαμόπουλου

Την ανάγκη να εκσυγχρονισθεί το ναυτικό εκπαιδευτικό σύστημα ώστε να συμβαδίσει με την τεράστια και συνεχή τεχνολογική εξέλιξη που βρίσκει πλέον εφαρμογή και στη ναυτιλιακή βιομηχανία υπογράμμισε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδη και πρέσβης του IMO στην Ελλάδα, Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, μιλώντας στη διάρκεια του τη διάρκεια του 8ου ετήσιου συνεδρίου της Capital Link.

Ευγενίδης_1.jpg

«Ελληνική ναυτιλία χωρίς Έλληνες αξιωματικούς και ναυτικούς δεν μπορεί να υπάρξει.

Η Ελλάδα, το μεγαλύτερο ναυτιλιακό έθνος στον κόσμο, με 4.585 πλοία, ελέγχει το 20% του παγκόσμιας χωρητικότητας και το 50% της ναυτιλίας της Ε.Ε. χρειάζεται περισσότερους από 15.000 αξιωματικούς. Όμως δεν ξεπερνούν τους 5.000 εκ των οποίων ένας μεγάλος αριθμός ασχολείται με την Επιβατηγό Ναυτιλία» επεσήμανε αρχικώς:

« Για αυτό τον λόγο θα πρέπει να υπάρχει μία δεξαμενή Ελλήνων αξιωματικών που θα επανδρώνουν γέφυρα και μηχανοστάσιο, δεξαμενή η οποία θα πρέπει να αυξηθεί σταθερά και ποιοτικά».

Τα στοιχεία που έδωσε στη συνέχεια είναι ανησυχητικά:

«Από το 2008 έως το 2015 10.168 σπουδαστές εισήλθαν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Από αυτούς, μόλις οι 6.843 αποφοίτησαν.

Επιπλέον, η βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος των ΑΕΝ απαιτεί αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών αλλά και των διδασκαλικών και παιδαγωγικών μεθόδων που εφαρμόζονται στα τεχνικά και επαγγελματικά Λύκεια.

Τα υπάρχοντα χαμηλής ποιότητας στάνταρ των αποφοίτων από τα τεχνικά και επαγγελματικά Λύκεια αποτρέπει τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού να διατηρήσουν έναν σωστό ρυθμό εκπαιδευτικής εξέλιξης αφού ένας στους τρεις σπουδαστές των ΑΕΝ προέρχεται από τεχνική ή επαγγελματικό Λύκειο» και προσέθεσε:

«Υπό αυτή την προοπτική καλωσορίζουμε το σχέδιο του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου στη Χίο (Υ.Σ. ίδρυσε το πρώτο ιδιωτικό Επαγγελματικό Ναυτικό Λύκειο) και ευχόμαστε να ακολουθήσουν και άλλοι το παράδειγμά του. Μα πάνω από όλα η Πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της στο θέμα της αναβάθμισης και εύρυθμης λειτουργίας των ΕΠΑΛ. Καλωσορίζουμε το άνοιγμα της Ναυτικής Εκπαίδευσης στα ιδιωτικά εκπαιδευτικά Ιδρύματα».

Στη συνέχεια ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης αναφέρθηκε στο “STEM” Εκπαίδευση- Science, Technology, Engineering and Mathematics– (ΥΣ: είναι το ακρωνύμιο το οποίο χρησιμοποιείται για την εκπαιδευτική πολιτική, για τα πεδία που αναφέρονται στις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, την Επιστήμη των Μηχανικών και τα Μαθηματικά) τονίζοντας ότι είναι τεράστιας σημασίας για όλους όσοι θέλουν να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα.

«Οι ψηφιακές δεξιότητες χρησιμοποιούνται για τη συγκομιδή παραμέτρων λειτουργίας του πλοίου, να αναλύουν τάσεις και να παρακολουθούν τις εξελίξεις. Με τη χρησιμοποίηση των παρεχόμενων πληροφοριών είναι δυνατή η αύξηση της αποτελεσματικότητας, και μείωση του λειτουργικού κόστους ενός πλοίου μέσω της προληπτικής συντήρησης» επεσήμανε και συνέχισε:

«Την ίδια ώρα, ο 21ο αιώνας χαρακτηρίζεται από την αλλαγή της ναυτιλίας σε «πράσινη ναυτιλία», από τις ικανότητες-δεξιότητες στα κοινωνικά δίκτυα, από μία ηγεσία διαπροσωπική μέσω του διαδικτύου, από νέα μοντέλα και τρόπους διαχείρισης, από την επιβολή αυστηρών νόμων και κανονισμών. Όλα αυτά απαιτούν γνώση, εμπειρία, έναν συνδυασμό πειθαρχίας και γνώσης.

Είναι αναγκαίο ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, καινοτόμο, με όραμα για το αύριο. Όλοι μαζί μπορούμε να το πετύχουμε.»

Πρόσφατα το Ίδρυμα Ευγενίδη δώρισε στο Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ), 465 βιβλία αξίας 4.980,94 ευρώ για τους σκοπούς της δανειστικής βιβλιοθήκης του ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων και 684 βιβλία για το ΚΕΣΕΝ Μηχανικών αξίας 9.290,90 ευρώ αντίστοιχα, ήτοι συνολικά 1.149 βιβλία. Η συγκεκριμένη ενέργεια θα βοηθήσει ουσιαστικά στην κάλυψη εκπαιδευτικών αναγκών του ΚΕΣΕΝ και στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, συμβάλλοντας στην προσπάθεια που καταβάλλει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για τη διαρκή εξέλιξη της δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης.

Το Υπουργείο εξέφρασε τις ευχαριστίες του στο Ίδρυμα Ευγενίδη και προσωπικά στον Πρόεδρό του, τον Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη , ο οποίος στέκεται πάντοτε αρωγός στη ναυτική εκπαίδευση, αναλαμβάνοντας ενέργειες οι οποίες συμβάλλουν στη στήριξη και περαιτέρω προώθηση αυτής.