Καζάνι που όχι απλώς βράζει αλλά κοχλάζει είναι τους τελευταίους μήνες το λιμάνι του Πειραιά και ο λόγος είναι    η απόφαση της  εταιρείας «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ΣΕΠ-Cosco να θέσει σε λειτουργία την πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα Λιμενικής Κοινότητας της Ελλάδας- Hellenic Port Community System. Και μάλιστα να είναι η χρησιμοποίησή της  υποχρεωτική από όλους τους  εμπλεκόμενους και συναλλασσόμενους με  το λιμάνι του Πειραιά  έναντι αντιτίμου.

Όπως έχει γράψει το ΝΜ η ΣΕΠ-Cosco τονίζει ότι το HPCS παρέχει ολοκληρωμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες για εμπορευματοκιβώτια και φορτία που διέρχονται από τα ελληνικά λιμάνια, με σκοπό την ανάδειξη της Ελλάδας σε διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο υψηλών προδιαγραφών.

Αυτοματοποιεί, πιστοποιεί και διασυνδέει τις διαδικασίες της λιμενικής και εφοδιαστικής αλυσίδας. βασικότατο πλεονέκτημα της εφαρμογής είναι η μείωση κόστους και χρόνου κατά 95% καθώς δεν απαιτείται η φυσική παρουσία. Ο χρόνος απελευθέρωσης εμπορευματοκιβωτίου με το HPCS είναι μόλις 20 λεπτά έναντι   6 ωρών  ώρες που απαιτούνταν με τη γραφειοκρατική διαδικασία.

Από την πλευρά τους,  οι φορείς του λιμανιού, δηλαδή το Nαυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, η Διεθνής Ναυτική Ένωση και το  Βιομηχανικό-Εμπορικό Επιμελητήριο Πειραιά αλλά και οι χρήστες- οι πωλητές, οι μεταφορείς, οι αγοραστές- δεν αποδέχονται μία ιδιωτική εταιρεία όπως η ΣΕΠ-Cosco να δημιουργεί και να διαχειρίζεται μία τέτοια εφαρμογή και μάλιστα να υποχρεώνει τους πάντες να εγγραφούν σε αυτή αν θέλουν να εξυπηρετούνται από το λιμάνι του Πειραιά και την Cosco πληρώνοντας ένα αντίτιμο.

Σύμφωνα με  πληροφορίες με την πλευρά των φορέων συστρατεύτηκε και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Ο πρόεδρός της, Θεόδωρος Βενιάμης, έχει στείλει επιστολή στους υπουργούς Οικονομικών,  Ανάπτυξης, Ψηφιακής Πολιτικής, Ναυτιλίας καθώς και στην  ΑΔΑΕ -Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, τονίζοντας ότι δεν μπορεί μία ιδιωτική εταιρεία  να δημιουργεί μονοπωλιακή κατάσταση στο λιμάνι αλλά τα ο συγκεκριμένο σύστημα-πλατφόρμα θα πρέπει να συμβαδίζει με την Λιμενική Πολιτική της χώρας.

Θέση πήρε και  η Δημόσια Αρχή Λιμένων η οποία με ανακοίνωση της τονίζει ότι  το  θέμα δεν αφορά απλώς μια συμφωνία ιδιωτικών εταιρειών αλλά εντάσσεται σε αυτό που ορίζεται ως δημόσια λιμενική πολιτική.

Η υπόθεση ήρθε προς εξέταση στην Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.

Κάτω από τις συνθήκες αυτές πραγματοποιήθηκε χθες το μεσημέρι σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του ΝΜ μεταξύ εκπροσώπων της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης που εκπροσωπεί τους ναυτιλιακούς πράκτορες και εκπροσώπους της ΣΕΠ- Cosco και πιο συγκεκριμένα τον Άγγελο Καρακώστα Αν. Δ/νοντα  Σύμβουλο της  Ο.Λ.Π. ΑΕ και τον Τάσο Βαμβακίδη εμπορικό διευθυντή  της ΣΕΠ-Cosco.

Οι δύο πλευρές συμφώνησαν, εν όψει και της διερεύνησης της υπόθεσης από τη ΡΑΛ να δοθεί παράταση   στην υποχρεωτική εφαρμογή της πλατφόρμας.

Εξέλιξη που  ναι μεν δεν δίνει λύση αλλά τουλάχιστον ηρεμεί έστω και προσωρινά την κατάσταση.

Την προσεχή Δευτέρα το ΔΣ του Βιομηχανικού Επιμελητήριου Πειραιώς θα δεξιωθεί την κινέζα πρέσβειρα στην Ελλάδα αλλά και τον πρόεδρο του ΟΛΠ Yu Zenggang όπου μεταξύ άλλων θα τεθεί επισήμως το θέμα της πλατφόρμας.

Ο Βασίλης Κορκίδης  πρόεδρος  του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητήριου Ελλάδος  έχει επισημάνει «γιατί μόνο στον Πειραιά, ενώ σε κανένα άλλο λιμάνι του κόσμου δεν έχει στηθεί τέτοια πλατφόρμα και δεν τη διαχειρίζεται ιδιωτική εταιρεία, παρά μόνο όταν της ανατεθεί και ελέγχεται από Δημόσια Αρχή».

Παράγοντες του λιμανιού επεσήμαναν στο ΝΜ ότι στο τέλος της ημέρας είναι πολύ πιθανόν να δοθεί-πωληθεί  η πλατφόρμα σε έναν δημόσιο. Οι ίδιες πηγές πληροφόρησαν τα ο ΝΜ ότι η κεντρική διοίκηση της Cosco φέρεται να έχει επικοινωνήσει με όλες τις μεγάλες εταιρείες Liner, ζητώντας να μπουν στο σύστημα του Πειραιά. Η υπόθεση θα έχει πολλές και ενδιαφέρουσες εξελίξεις στο άμεσο μέλλον.