Του Μηνά Τσαμόπουλου

Πολλά λέγονται και γράφονται για τις επενδύσεις στις ελληνικές μαρίνες. Όμως η περιγραφή που έδωσε ο Oscar Siches, CMM, εμπειρογνώμονα μαρίνων, πρώην ιδρυτή και διευθυντή του Global Marina Institute της Ισπανίας στη διάρκεια του παγκοσμίου συνεδρίου World Marinas Conference 2018 ακόμη συζητείται:

«Ενώ στην Ισπανία, στη Μεσόγειο, υπήρξε πισωγύρισμα, στην Ελλάδα η κατάσταση θυμίζει κινούμενη άμμο. Και όπως μπορείς να περπατήσεις πάνω σε κινούμενη άμμο. Είναι μία πανέμορφη “μεσήλικας”, που έχει πάρει “διαζύγιο” κάνα δύο φορές, αλλά θέλει να “ξαναπαντρευτεί” τον χώρο του yachting. Ξοδεύει πάρα πολλά για νέο “νυφικό”, αλλά στην “πόρτα της εκκλησίας” κάνει πίσω» για να προσθέσει:

«Η Ελλάδα θα είναι πανέμορφη για πάντα αλλά πρέπει να αποφασίσετε τι θα κάνετε.»

oscar.jpg

Oscar Siches

Είναι ανάγκη να δοθούν νέα κίνητρα για επενδύσεις στις μαρίνες, επισημαίνει ο Σταύρος Κατσικάδης Πρόεδρος Ένωσης Μαρίνων Ελλάδος, Διευθύνων Σύμβουλος LAMDA Flisvos Marina Α.Ε.

«Τον τελευταίο καιρό υπάρχει αύξηση της ζήτησης για θέσεις ελλιμενισμού, γεγονός που φανερώνει μία σταθεροποίηση της πορείας του κλάδου των σκαφών αναψυχής. Πρέπει να κεφαλαιοποιήσουμε αυτή την τάση κατά τέτοιο τρόπο ώστε να προσελκύσουμε επενδύσεις σε νέες υποδομές. Και για να γίνει αυτό χρειάζεται να δοθούν κίνητρα» τονίζει και προσθέτει:

«Υπάρχουν περίπου 30 τουριστικοί λιμένες-μαρίνες με οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού που παρέχουν τις βασικές υπηρεσίες σε σκάφη αναψυχής. Υπάρχουν όμως και πολλοί άλλοι μικροί λιμένες που βρίσκονται υπό τη διαχείριση λιμενικών ταμείων τα οποία, με ελάχιστες εξαιρέσεις, δεν παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες.

Αυτό δεν βοηθάει την ανάπτυξη του κλάδου. Απαιτείται άμεση αναβάθμιση των τουριστικών αυτών λιμένων η οποία μπορεί να γίνει με προσέλκυση επενδύσεων και ιδιωτικών κεφαλαίων. Υπάρχει ενδιαφέρον για επενδύσεις από το εξωτερικό. Προϋποθέτει όμως την θέσπιση κινήτρων».

Σύμφωνα με τον Σταύρο Κατσικάδη το κράτος παραχωρεί τη μαρίνα σαν να παραχωρεί ένα οικόπεδο χωρίς να λαμβάνει υπόψη τα πολλαπλά οφέλη από την παραχώρηση.

«Η προστιθέμενη αξία των τουριστικών λιμένων είναι η θετική συμβολή στην οικονομία, στο περιβάλλον και την κοινωνία του τόπου μας» υπογραμμίζει ο Σταύρος Κατσικάδης: «Από τις 21 μαρίνες-μέλη της ένωσης τα ετήσια έσοδα από τον ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής αγγίζουν τα 60 εκατομμύρια ευρώ».

Για την προσέλκυση επενδυτών στις μαρίνες θα πρέπει σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδος να γίνει:

1. Βελτίωση θεσμικού πλαισίου ίδρυσης και λειτουργίας

• Αθέμιτος ανταγωνισμός (πλωτές εξέδρες Αρ.27 ν.4256/2014, ναύδετα Αρ.103 ν.4504/2017, Λιμενικά ταμεία χωρίς υπηρεσίες κ’ τιμολόγια)

• Μείωση γραφειοκρατίας στην ίδρυση κ’ λειτουργία (5 έτη για τη δημιουργία μαρίνας, αδυναμία αδειοδότησης υφιστάμενων, εμπλοκή/υπερκάλυψη Υπηρεσιών, Φορέων)

• Συμπλήρωση των νομοθετικών κενών και απεμπλοκή από τα αδιέξοδα για εγκαταλελειμμένα σκάφη κ’ ναυάγια. Εκκρεμεί ΚΥΑ του ν.4256/2014, ψυχαγωγικές δραστηριότητες σε κοινόχρηστους χώρους λιμένα

2. Αύξηση ανταγωνιστικότητας ελληνικών μαρινών

• Μείωση υπερ-φορολόγησης, ΦΠΑ, φόρου πολυτελείας, κατάργηση ΕΝΦΙΑ, ΤΕΠΑΗ

3. Κίνητρα προσέλκυσης σκαφών

• Άρση όλων των περιορισμών ναύλωσης σκαφών στην ξένη σημαία (Αρ.3.3.α.β. ν.4256/2014 και ειδικά του Αρ. 136 ν.4504/2017)

• Ενεργοποίηση χρηματοδοτικής μίσθωσης για σκάφη αναψυχής (εκκρεμεί ΚΥΑ του ν.4256/2014)

4. Εθνικό σχέδιο ανάπτυξης και προβολής του κλάδου

• Ιδιωτικοποιήσεις μαρινών, νέες υποδομές, εθνική στρατηγική

• Χρηματοδότηση ανάπτυξης και αναβάθμισης υφιστάμενων (ΕΣΠΑ, Αναπτυξιακός)

• Συνεργασία ΕΟΤ με φορείς, ενέργειες προβολής, εξωστρέφεια.

Στο μεταξύ υπάρχει αβεβαιότητα ως προς το τι θα ισχύσει με τον ΦΠΑ για παροχές υπηρεσιών προς τα σκάση.

«Με τις νέες πρόσφατες διατάξεις που επιβάλλουν ΦΠΑ στις υπηρεσίες που παρέχοντα προς τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής τα οποία μέχρι σήμερα είχαν απαλλαγή, οι ελληνικές μαρίνες καθίστανται ακόμη λιγότερο ανταγωνιστικές και ειδικά εκείνες που βασίζονται στα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής όπως για παράδειγμα η μαρίνα Αλίμου. Όλος ο κλάδος περιμένει διευκρινήσεις επί του θέματος από τα αρμόδιες υπηρεσίες» δηλώνει ο Σταύρος Κατσικάδης: «Είμαστε μη ανταγωνιστικοί με την Τουρκία που έχει μηδενικό ΦΠΑ».