Eυθείες βολές για την πολιτική της ΕΕ όσον αφορά την επιβολή κυρώσεων εξαπέλυσαν ο Βαγγέλης Μαρινάκης και ο Γιώργος Προκοπίου μιλώντας στο 8ο Capital Link Maritime Leaders Summit. Στο ίδιο πάνελ βρέθηκαν ο δρ Ιωάννης Κούστας, ο Πέτρος Παππάς, ο Νίκος Τσάκος και ο Γιώργος Οικονόμου σε μία μοναδική σύνθεση κορυφαίων Ελλήνων πλοιοκτητών με συνολικό στόλο άνω των 600 πλοίων.

«Τόσο η πανδημία και όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία είναι κάτι που δεν είχαμε ξαναζήσει. Υπάρχει εδώ και μέρες ένταση στην περιοχή. Ευτυχώς ή δυστυχώς η ναυτιλία με τις γεωπολιτικές αλλαγές βλέπει νέες ευκαιρίες» επεσήμανε ο Βαγγέλης Μαρινάκης και συνέχισε: «Η ΕΕ αποφάσισε να επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία και ταυτοχρόνως να απεξαρτηθεί από το ρωσικό πετρέλαιο και τ ο φυσικό αέριο. Η απεξάρτηση δεν μπορεί να γίνει σε ένα βράδυ. Θα χρειαστεί καιρό. Οι Ευρωπαίοι έκαναν ένα λάθος. Αντι να βρουν λύση σε αυτό το σοβαρό θέμα της ενεργειακής κρίσης και να βοηθήσει τις οικονομίες και τους πολίτες, συζητούν για την επιβολή περισσότερων κυρώσεων. Από την άλλη πλευρά η Ρωσία πουλάει πετρέλαιο με μεγάλη έκπτωση σε Κίνα και Ινδία και τα διυλιστήρια της Ινδίας μεταπωλούν στην Ευρώπη τα πετρελαϊκά προιόντα σε υπέρογκες τιμές. Άρα αντί να τιμωρούμε τη Ρωσία τιμωρούμε τον εαυτό μας. Οι πολιτικοί πρέπει να βρουν λύσεις γιατί έρχεται στο μέλλον βαθύτερη οικονομική ύφεση.».

Στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία, ο πρόεδρος του Ομίλου Capital επεσήμανε ότι «ως εταιρεία εργαζόμαστε με Ουκρανούς και Ρώσους. Παρείχαμε βοήθεια, ειδικά μετά την εισβολή στους ναυτικούς από την Ουκρανία και τις οικογένειές τους». Παράλληλα, αναφέρθηκε στα πλοία όπου ήταν ναυτολογημένο πλήρωμα και από τις δύο εθνικότητες, τονίζοντας πως μέχρι στιγμής δεν υπήρχαν σοβαρά προβλήματα. Όμως -όπως είπε- όσο συνεχίζεται ο πόλεμος αυτό είναι θέμα χρόνου να συμβεί και βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία να χωριστούν τα μικτά πληρώματα.

Σε ό,τι αφορά την Covid-19, σημείωσε ότι ελήφθησαν πολλά μέτρα για την προστασία των ναυτικών, με σχεδόν καθημερινά τεστ. Επιπλέον, λαμβάνονται συνεχώς πρωτοβουλίες για να μένουν υγιείς. «Είναι μια δύσκολη εποχή και ευχαριστούμε τους ναυτικούς μας. Ήταν άγνωστα νερά και για εμάς αυτά, αλλά μας έδωσαν τη δύναμη να επιστρέψουμε», είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Μαρινάκης τόνισε ότι η πανδημία ανάγκασε τον κόσμο να μείνει κλεισμένος στο σπίτι του και να διοχετεύει τα χρήματά του στην αγορά αγαθών μέσω διαδικτύου, κάτι που έφερε εκτόξευση της αγοράς των Containerships πρωτίστως και της αγοράς Dry Cargo δευτερευόντως.

Ο Γιώργος Προκοπίου τόνισε: «Η ΕΕ πυροβολεί τα πόδια της και οι μόνοι κερδισμένοι είναι η Κίνα και η Ινδία» και προσέθεσε: «Οι κυρώσεις ποτέ δεν λειτούργησαν. Το Ιράν βγήκαν δυνατότερο και στη Βενεζουέλα πείνασε ο κόσμος ενώ η ελίτ περνούσε καλά».

Ο Γιώργος Προκοπίου απαντώντας σε ερώτηση για την επένδυση στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είπε: «Ο λόγος που επένδυσα στα ναυπηγεία είναι πατριωτικός και όχι επενδυτικός. Ημουν απογοητευμένος να βλέπω τα ναυπηγεία αυτός ο γίγαντας να μαραζώνει. Μου αρέσουν οι προκλήσεις. Γνωρίζω την ικανότητα των Ελλήνων για σκληρή δουλειά και καινοτομία. Πιστεύω ότι πρέπει να μπορείς να ξυστείς μόνος σου. Θέλω να κάνω την Ελλάδα ανεξάρτητη σε θέματα πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού και υποβρυχίων».

Στην ερώτηση τι θα έκαναν με 100 εκατομμύρια δολάρια ο Νίκος Τσάκος απάντησε: «Τα 100 εκατ. δολάρια είναι μικρό ποσό με τα σημερινά δεδομένα. Αγοράζεις τα 2/3 ενός VLCC ή ½ ενός LNG.

Ο Γιώργος Οικονόμου από την πλευρά του είπε: «Αν μου έδιναν 100 εκατ. Σήμερα να τα επενδύσω, θα τα επένδυα χωρίς δεύτερη σκέψη σε μεταχειρισμένο φορτηγό πλοίο. Θα ξεκινούσα με φορτηγά. Οι νέες εταιρείες δυσκολεύονται να παίρνουν χρηματοδότηση. Αν ήμουν νέα εταιρεία θα επέλεγα φορτηγά και στη συνέχεια LNG που τώρα όμως έιναι ακριβά».

Ο Πέτρος Παππάς σχολίασε: «Αν μας έδιναν 100 εκ. πριν από 30 χρόνια θα αγοράζαμε 65 πλοία. Τώρα μπορούμε να πάρουμε μόλις δύο».

Για το αν κάποιος πρέπει να επιλέξει μεταχειρισμένα πλοία ή νεότευκτα ο Γιώργος Προκοπίου αναφέρθηκε αρχικά στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου που όπως επεσήμανε ξεκίνησε πριν τον πόλεμο είπε: «Ο κόσμος στον οποίο ζούμε θέλει το ευκταίο και όχι το εφικτό. Όλοι ζητάνε να πάμε στο σχέδιο δύο φεύγοντας από το σχέδιο ένα αλλά το σχέδιο δύο δεν υπάρχει. Πρέπει να επικεντρωθούμε στο εφικτό. Μετά την εισβολή τίποτα δεν θα είναι το ίδιο. Θα ζούμε σε μία άλλη πραγματικότητα. Τίποτα δεν θα είναι το ίδιο. Όσον αφορά τις επενδύσεις τώρα θα πρέπει να αγοράζουμε μεταχειρισμένα πλοία. Και το λέω αν και έχω παραλάβει από τις αρχές Ιανουάριο πέντε νεότευκτα».

Ο Πέτρος Παππάς μίλησε για την αβεβαιότητα στο μέλλον της ναυπήγησης πλοίων λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανόνων και την έλλειψη φωνής από τη ναυτιλιακή κοινότητα:

«Η ναυτιλία είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο των μεταφορών. Δεν έχουμε δυνατή φωνή παρά το γεγονός ότι αν σταματήσουμε τα πλοία θα… σταματήσει να γυρίζει η γη».

Για το αν οι επενδυτές προτιμούν εταιρεία με μικτό στόλο ή με μόνο ένα τύπο πλοίου ο δρ Ιωάννης Κούστας τόνισε ότι οι επενδυτές επιλέγουν εταιρείες με στόλο από έναν τύπο πλοίου «Δεν είναι πλεονέκτες». Ο Νίκος Τσάκος από την πλευρά του εκτίμησε ότι διαφοροποιήσει του στόλου όσο αφορά τον τύπο πλοίων που έχει μία εταιρεία μειώνει το ρίσκο. Και για αυτό η ΤΕΝ εκτός από δεξαμενόπλοια επενδύει και σε LNG, container vessels και προσεχώς δεν αποκλείεται να αγοράσει και φορτηγά».

Όσο αφορά τα νέα καύσιμα ο Πέτρος Παππάς τόνισε ότι υπάρχουν κάποιες παράμετροι:

1) Πρέπει να ξέρουμε ποια θα είναι τα νέα εναλλακτικά καύσιμα.

2) Μόλις το μάθουμε πρέπει να έχουμε πλοία με κατάλληλες μηχανές για αυτά τα καύσιμα.

3) Πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές για αποθήκευση των νέων καυσίμων. Υπολογίστηκε ότι για τροφοδοτηθεί ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με πράσινο μεθάνιο θα χρειαστούν εγκαταστάσεις 85.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων . Σκεφτείτε ότι η Μύκονος είναι 89.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα.

4) Οι τιμές να είναι ανταγωνιστικές.» και προσέθεσε: «Δεν έχουμε πρόθεση να ναυπηγήσουμε πλοία γιατί εάν δώσουμε τώρα την παραγγελία θα τα παραλάβουμε το 2025-2026 και σε ένα χρόνο μπορεί να βγει νέα νομοθεσία για τα καύσιμα και τα πλοία στην ουσία να βρεθούν στο περιθώριο. Θα μείνουμε στα μεταχειρισμένα».

5) Ο Γιώργος Οικονόμου είπε για τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες: «Με ρωτάτε να οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί είναι δίκαιοι για τη ναυτιλία. Δεν πιστεύω ότι η ζωή είναι δίκαιη. Πρέπει να κινούμαστε όπως οι ιστιοπλοΐα λαμβάνοντας υπόψη τους ανέμους και τις αλλαγές τους, τα θαλάσσια ρεύματα τις ζημιές στο σκάφος. Πάντως δεν γίνεται να ζητάς από ένα πλοιοκτήτη που ναυπήγησε πλοία με μηχανές που καίνε ντίζελ σε τρία χρόνια από την παραλαβή να βάλει ηλεκτρικές μηχανές».

Διαβάστε ακόμα: 

Χρηματιστήριο: Επιτέλους έγραψε… 900 μονάδες – Οι τρεις μετοχές που έκαναν τη διαφορά

Pimco: Διαδοχικές αυξήσεις επιτοκίων από την ΕΚΤ στο β’ εξάμηνο – Έως 120 μονάδες βάσης μέσα στο 2022

Ψάχνει το «restart» η Wall Street – Ανοδική κίνηση για τον Dow Jones, ακολουθεί ο Nasdaq