Tο Ελ Νίνιο, ένα φυσικό κλιματικό φαινόμενο που χαρακτηρίζεται από θερμότερες του μέσου όρου θερμοκρασίες στην επιφάνεια της θάλασσας στον κεντρικό και ανατολικό Ειρηνικό Ωκεανό κοντά στον ισημερινό και εμφανίζεται κατά μέσο όρο κάθε 2-7 χρόνια, κινδυνεύει να επηρεάσει την παγκόσμια ναυτιλία.

Τον Ιούλιο του 2023, η παγκόσμια μέση θερμοκρασία της επιφάνειας της θάλασσας έφθασε στο υψηλότερο επίπεδο ρεκόρ των 20,96 βαθμών Κελσίου. Σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA), το Ελ Νίνιο προβλέπεται να φτάσει στο πιο σημαντικό επίπεδο μετά το ισχυρότερο Ελ Νίνιο που έχει καταγραφεί ποτέ το 2014-2016, το οποίο προώθησε τον θερμότερο χειμώνα στις όμορες ΗΠΑ. Αν και κανένας χειμώνας El Niño δεν είναι ίδιος, το μοτίβο αυτό συνήθως φέρνει πιο δροσερό και υγρό καιρό στο νότο, ενώ γίνεται πιο ξηρός και θερμός στο βορρά. Μια σημαντική επίπτωση του Ελ Νίνιο είναι η πρωτοφανής ξηρασία της Διώρυγας του Παναμά, καθώς ο Παναμάς αντιμετωπίζει την ξηρότερη περίοδο βροχής των τελευταίων δεκαετιών.

Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά έχει σταδιακά αυστηροποιήσει τους περιορισμούς όσον αφορά τον αριθμό και το μέγεθος των πλοίων που επιτρέπεται να διέρχονται από τη λίμνη Γκατούν, τη μεγαλύτερη τεχνητή λίμνη που τροφοδοτεί το σύστημα της διώρυγας, λόγω των μειωμένων βροχοπτώσεων από το συνηθισμένο (έχει μειωθεί σχεδόν κατά 41%).

Η αρχή ανακοίνωσε ότι έως την 1η Φεβρουαρίου 2024 ο μέσος όρος των ημερήσιων διελεύσεων θα μειωθεί σταδιακά σε 18, πολύ κάτω από τον σημερινό αριθμό των 31 πλοίων ανά ημέρα και τη μέγιστη βιώσιμη χωρητικότητα των 38-40 ημερήσιων διελεύσεων.

«Οι περιορισμοί στη Διώρυγα του Παναμά πρόκειται να επηρεάσουν και τους 4 κύριους τομείς, ενώ αρκετά μεγάλα δεξαμενόπλοια είναι πιθανό να σταματήσουν να διέρχονται από τη Διώρυγα του Παναμά μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους. Τα VLGC είναι επίσης πιθανό να εκδιωχθούν, καθώς το πολύ ένα πλοίο μπορεί να περάσει από τη διώρυγα, παρέχοντας ένα περαιτέρω σημάδι αισιοδοξίας για τις τιμές spot των VLGC. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα δραματικές αλλαγές στα πρότυπα των θαλάσσιων εμπορικών συναλλαγών φυσικού αερίου και πετρελαίου, τεντώνοντας στην πορεία την εικόνα τόνος/μίλι” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Δεν είναι μόνο η Διώρυγα του Παναμά που θα πληγεί από το Ελ Νίνιο, αλλά και οι σοδειές σιτηρών. Παρόλο που οι σοδειές σιτηρών της Βραζιλίας το 2022/2023 σημείωσαν ρεκόρ, υπάρχουν τώρα φόβοι για τις επόμενες σοδειές, καθώς οι δύσκολες καιρικές συνθήκες διαταράσσουν τόσο τις βόρειες όσο και τις νότιες περιοχές παραγωγής σόγιας. Ο ασυνήθιστα ξηρός καιρός στη Βραζιλία, η οποία βίωσε τον πιο ζεστό και ξηρό Οκτώβριο εδώ και τουλάχιστον ένα τέταρτο του αιώνα, ιδίως στην περιοχή Mato Grosso, έχει προκαλέσει ανησυχίες ότι οι αγρότες μπορεί να χρειαστεί να ξαναφυτέψουν χωράφια σόγιας, γεγονός που θα μπορούσε να καθυστερήσει τη δεύτερη φύτευση καλαμποκιού. Η μειωμένη συγκομιδή μπορεί επίσης να επηρεάσει την αγορά χύδην ξηρού φορτίου, ιδίως στα μικρά/μεσαία μεγέθη».

Στο μεταξύ η αγορά ξηρών χύδην φορτίων γνώρισε ένα ισχυρό ράλι τους τελευταίους δύο μήνες, το οποίο σταμάτησε στις 18 Οκτωβρίου 2023, με τον BDI να φτάνει τις 2.105 μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 98% από τις 5 Σεπτεμβρίου 2023.

Οι αναλυτές επισημαίνουν:

«Η κίνηση αυτή υποστηρίχθηκε κυρίως από τον τομέα Capesize, ο οποίος είδε τον μέσο όρο των 5 T/C Routes να αυξάνεται κατά 276%. Έκτοτε, ο δείκτης Capesize είχε 11 διαδοχικές αρνητικές συνεδριάσεις, προτού δείξει κάποια σημάδια ζωής την περασμένη Παρασκευή με ανάκαμψη 13,28%. Η αγορά Capesize ενισχύθηκε κυρίως από την έλλειψη χωρητικότητας στη λεκάνη του Ατλαντικού και από την αύξηση των ναύλων στη διαδρομή σιδηρομεταλλεύματος από τη Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα. Η υψηλή μεταβλητότητα των ναύλων ξηρού χύδην φορτίου δεν είναι ασυνήθιστη, ιδίως όταν η αγορά ξηρού χύδην φορτίου έχει ένα αδύναμο έτος και συνδυάζεται με μια εποχή του έτους όπου όλα τα ξηρά εμπορεύματα έχουν συνήθως υψηλή ζήτηση σε σύγκριση με άλλες περιόδους. Μετά το ράλι των ναύλων, οι συναλλαγές πώλησης και αγοράς στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου αυξήθηκαν επίσης κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου σε σύγκριση με την προηγούμενη δίμηνη περίοδο του Ιουλίου και του Αυγούστου. Συνολικά 124 bulkers άλλαξαν ιδιοκτήτη από τις αρχές Σεπτεμβρίου, ενώ κατά τη διάρκεια του Ιουλίου και του Αυγούστου πωλήθηκαν μόνο 89 πλοία» και προσθέτουν:

«Το εντυπωσιακό γεγονός είναι ότι περισσότερες από τις μισές (24) από τις 41 πωλήσεις Capesize των τελευταίων 4 μηνών πραγματοποιήθηκαν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, πριν από το θετικό ξέσπασμα του BCI. Ενώ το BCI οδηγούσε την κούρσα, συμπαρασύροντας μαζί του και τον BDI, οι πλοιοκτήτες έστρεφαν το ενδιαφέρον τους κυρίως σε πλοία Handysize, Supramax και Panamax, των οποίων οι τιμές δεν ακολουθούσαν τη σημαντική άνοδο της αγοράς Capesize. Οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων αυξήθηκαν επίσης, ακολουθώντας το ράλι των δεικτών, αλλά κυρίως τα παλαιότερα και μεγαλύτερα πλοία είδαν σημαντική μεταβολή των τιμών. Οι τιμές ενός Capesize ηλικίας 15 ετών, ενός Kamsarmax ηλικίας 10 ετών και ενός Panamax ηλικίας 15 ετών έχουν αυξηθεί περίπου 9% από τις 5 Σεπτεμβρίου 2023, ενώ οι τιμές των πλοίων ηλικίας 5 ετών, ανεξαρτήτως μεγέθους, έχουν μικρές αυξήσεις (λιγότερο από 3%).»

Διαβάστε ακόμη

Ελεύθεροι επαγγελματίες: Επί τάπητος οι αλλαγές στη φορολόγηση – Ανυποχώρητη η κυβέρνηση (πίνακες)

WeWork: Πτώχευσε ο πάλαι ποτέ μεγαλύτερος ενοικιαστής γραφείων του Μανχάταν – Χρέη $19 δισ.

RINA: Ο ιταλικός νηογνώμονας διόρισε νέο διευθύνοντα σύμβουλο τον Carlo Luzzatto

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ