Η θερινή σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει και ασφαλώς η κρουαζιέρα στην ελληνική επικράτεια βρίσκεται σε αρκετά υψηλά επίπεδα, σημειώνοντας ισχυρή βελτίωση συγκριτικά με το 2022. Αυτό το βλέπουμε με την υψηλή πληρότητα όλων των πλοίων, συμπεριλαμβανομένων και των mega cruisers, έναντι της περιορισμένης πληρότητας που υπήρχε τέτοια εποχή το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα.

Επίσης, υπάρχει η προσδοκία ότι η παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας θα έχει ανάπτυξη σε πολύ υψηλά επίπεδα μέσα στο 2023 και ίσως να πλησιάσει τα αποτελέσματα του 2019 σε απόλυτους αριθμούς επισκεπτών. Μερικά στοιχεία που έχουν δημοσιευτεί από την CLIA προβλέπουν ότι το 2023 ίσως πλησιάσουμε σε διεθνές επίπεδο και σε όλες τις αγορές τα 33 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός συγκριτικά μεγαλύτερος από τα 30 εκατομμύρια επιβάτες το έτος 2019, αλλά και από το καταστροφικό 2020 λόγω της πανδημίας όπου το μέγεθος των επιβατών είχε φτάσει μόλις στα 8 εκατομμύρια.

Μιλώντας με τον κ. Θεόδωρο Κόντε, επίτιμο πρόεδρο της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και νυν διευθυντή της Majestic Cruises, εξετάσαμε την εικόνα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, προτού περάσουμε στην πολυτελή κρουαζιέρα που ανθεί και παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον.

Οπως μας επεσήμανε το πολύπειρο στέλεχος του κλάδου, οι διάφοροι ελληνικοί προορισμοί έχουν ετοιμαστεί κατάλληλα για να υποδεχθούν τις αυξημένες αφίξεις επισκεπτών. Οπως προκύπτει από τις κρατήσεις, οι κύριοι προορισμοί αυξάνονται σε 48 από 42 που ήταν παλαιότερα, ενώ στην πορεία όλο και προστίθενται νέοι.

Είναι επίσης αξιοσημείωτη η αύξηση των λιμανιών με εκκίνηση κρουαζιέρας (homeporting) που έχουν ανάλογες υποδομές αλλά και διαθέσιμα διεθνή αεροδρόμια. Ο Πειραιάς, το Ηράκλειο, η Κέρκυρα και η Ρόδος είναι πάντα στην κορυφή του καταλόγου και ακολουθούν η Θεσσαλονίκη, το Λαύριο.

«Στον ελληνικό χώρο έχουμε αύξηση, όπως προείπαμε, στους ελληνικούς προορισμούς και με την προσδοκία για το 2023 να πλησιάσουμε συνολικά τα 5,2 εκατομμύρια επιβατο-αφίξεις συγκριτικά με τα 4,4 εκατομμύρια το 2022 και 1,45 εκατομμύρια το έτος 2021. Φυσικά δεν θέλουμε να σκεφτόμαστε την καταστροφή του έτους 2020 λόγω πανδημίας με 67.528 επιβατο-αφίξεις συνολικά. Ολα τα ανωτέρω στοιχεία βέβαια πρέπει να τα συγκρίνουμε με τα αποτελέσματα του 2019 που είχαμε 5,55 εκατομμύρια επιβατο-αφίξεις», τονίζει. «Ετσι λοιπόν βρισκόμαστε το 2023 πολύ κοντά στα αποτελέσματα του 2019 και φυσικά αναμένεται το 2024 να τα υπερβούμε ικανοποιητικά».

Ρεκόρ προσεγγίσεων

Οπως επισημαίνει ο κ. Κόντες, οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στους ελληνικούς προορισμούς παρουσιάζουν άνοδο «και ήδη με τις αυξήσεις του 2022 έχουμε υπερβεί σημαντικά τις αφίξεις του 2019. Αυτό βέβαια συμβαίνει λόγω μειωμένης πληρότητας τα τελευταία δύο έτη, με αποτέλεσμα να έχουμε αυξημένες αφίξεις, αλλά σχετικά μειωμένο αριθμό επιβατών». Ο ίδιος προσθέτει ακόμα ένα ενδιαφέρον στοιχείο στη συζήτηση: την είσοδο στη βιομηχανία μικρότερης χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων μεταφορικής ικανότητας έως 1.000 επιβατών, των λεγόμενων luxurious και expedition. «Το πιο σημαντικό σημείο, βέβαια, που πρέπει να συνυπολογιστεί για τη δυσανάλογη σύγκριση αφίξεων και επιβατών είναι κάτι που αλλάζει τα τελευταία χρόνια τη βιομηχανία της κρουαζιέρας και αφορά το μέγεθος των πλοίων που, όπως φαίνεται, σταδιακά μειώνεται και καθοδηγούμαστε προς τα πλοία μικρού και μεσαίου μεγέθους, με όριο συνήθως ως 1.000 επιβάτες, αλλά και να βελτιώνουν σημαντικά τις υπηρεσίες και να προγραμματίζονται για ειδικούς προορισμούς. Ετσι λοιπόν το luxury cruising και τα expedition πλοία είναι τα προτιμητέα κρουαζιερόπλοια και φυσικά ο ανταγωνισμός του κλάδου από εταιρεία σε εταιρεία βελτιώνει περαιτέρω υπηρεσίες και προορισμούς». Κοντά σε όλα αυτά, βέβαια, υπάρχει ένα ξεχωριστό κεφάλαιο που λέγεται «Μega yachts».

«Τα mega cruisers υπάρχουν και θα υπάρχουν ιδιαίτερα σε προορισμούς με μεγάλους λιμένες, αλλά παρακολουθώντας το order book, τα luxury brand πλοία δείχνουν την προτίμηση εταιρειών και επιβατών συμπεριλαμβάνοντας κρουαζιέρες ειδικών προορισμών», επισημαίνει ο κ. Κόντες. «Αυτό βέβαια επιβεβαιώνεται με την αύξηση των luxury brands, αλλά και από τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων που δημιουργούν luxury brands με ανάλογα πλοία και διαχωρίζουν τον προγραμματισμό των mega cruisers από τα luxury brands».
MSC, Royal Caribbean, Carnival είναι μερικές από τις εταιρείες που έχουν δημιουργήσει τα εν λόγω brands.

Αναπτύσσεται η πολυτελής κρουαζιέρα

Η ανάπτυξη της πολυτελούς κρουαζιέρας αλλά και του πολυτελούς yachting είναι γεγονός. Η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή της αγοράς σε αυτόν τον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού, προσφέροντας αξιοσημείωτες υπηρεσίες και καταπληκτικούς προορισμούς στη νησιωτική περιοχή, αλλά και στην ενδοχώρα.

Προσφάτως έλαβε χώρα το 1ο Διεθνές Συνέδριο με την ονομασία «The luxury side of Greece» στη Σαντορίνη με ειδική προσκεκλημένη τη Μέι Μασκ, μητέρα του διάσημου Ελον Μασκ. Ο κ. Κόντες παρουσίασε στοιχεία για τη συγκεκριμένη αγορά αναφερόμενος στα luxury brands που υπάρχουν σήμερα, αλλά και σε πλοία που είναι υπό κατασκευή και στα μελλοντικά πρότζεκτ.

Ανέλυσε την αγορά, τη χωρητικότητα που διατίθεται και… το μέλλον! Επιπροσθέτως, αναφέρθηκαν συγκεκριμένες εταιρείες με luxury brands που προγραμματίζουν κρουαζιέρες στη Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής επικράτειας.

Για το 2023, ο συγκεκριμένος πίνακας παρουσιάζει όλες τις εταιρείες, τα πλοία τους, τη χωρητικότητα και το ποσοστό με το οποίο συμμετέχουν στην αγορά.

Συνολικά έχουμε 56 πλοία που θα εκτελούν πολυτελείς κρουαζιέρες κατά τη θερινή σεζόν σε διάφορους προορισμούς.

«Επιπλέον, υπάρχουν και τα υπό κατασκευή πλοία με τα οποία συμπληρώνεται ένα αρκετά εκτεταμένο Order Book για την πολυτελή αγορά. Αθροίζοντάς τα, φτάνουμε τα 29 πλοία σε νέες κατασκευές διαφόρων χωρητικοτήτων αλλά πάντα μικρού / μεσαίου μεγέθους, με ανώτατο όριο περίπου τους 900 επιβάτες.

Το συνολικό κόστος του order book είναι της τάξης των 12 δισ. δολαρίων με παραδόσεις από το 2023 έως και το 2028.

Είναι γεγονός βέβαια ότι τα εν λόγω νέα πλοία έχουν σχεδιαστεί με βελτιωμένες υπηρεσίες, αλλά και σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές ως απαιτούνται με τους νέους κανονισμούς, χρήση πράσινης ενέργειας και -πιο συγκεκριμένα- με τα 12 από τα εν λόγω πλοία να έχουν καύσιμο LNG συνήθως με dual fuel shells».

Το κάθε brand στην πολυτελή κρουαζιέρα προσπαθεί να προσφέρει βελτιωμένες υπηρεσίες, ανέσεις, βελτιώσεις στη συμπεριφορά προς το περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένων της υβριδικής τεχνολογίας, των εναλλακτικών καυσίμων κ.λπ.

Τα πολυτελή κρουαζιερόπλοια

Αναφερόμαστε στις βελτιώσεις και στα πρότυπα των εν λόγω πλοίων στο luxury cruising:

■ H Explora Journeys (luxury brand της MSC)έχει συνολικά 6 πλοία υπό κατασκευή με παράδοση έως το 2028, με τα τελευταία δύο πλοία το 2027-2028 να χρησιμοποιούν υδρογόνο ως καύσιμο.

■ H Swan Hellenic με τρία νέα πλοία με special υδροδυναμική σχεδίαση, τοποθέτηση καταλυτών για μείωση ΝΟΧ, plug-in σύστημα παραμονής σε λιμένες και περιορισμένη πλεύση σε ειδικούς προορισμούς και υγειονομικές βελτιώσεις στον κλιματισμό με UV sanitized technology.

■ Η Scenic Eclipse, super luxury brand, με πλοία με ειδικές υπηρεσίες και transfers συμπεριλαμβανομένων υποβρυχίων για καταδυτικές εκδρομές, ελικοπτέρων αλλά και special zodiac σκαφών για ειδικούς προορισμούς.

■ Η Ponant luxury cruising / yachting style με ειδικές ανέσεις, special food restaurants και με luxury breaking υβριδικής τεχνολογίας.

■ H Sea Cloud – Ritz Carlton Yacht με δύο νέα πλοία για παράδοση κατά τα έτη 2024-2025, υπηρεσίες μπάτλερ, μεγάλες σουίτες και yachting sailing style.

■ Η Orient Express Silenseas (New Player): υπό κατασκευή πλοία με παράδοση τα έτη 2026 και 2027. Orient Express πλοία συνδυαστικά με Orient Express τρένο. Πλοίο μεγάλου μεγέθους, 220 μέτρων, με συμπαγή άλμπουρα και ανεμογεννήτριες συνδυαστικά με υβριδική τεχνολογία, αλλά και με LNG/υδρογόνο ως καύσιμο για zero emissions.

Η τεχνολογία και οι ιδέες βέβαια δεν σταματούν εδώ, ήδη μελετάται σοβαρά το μελλοντικό luxury κρουαζιερόπλοιο που θα είναι διαθέσιμο το 2100 και θα συμμορφώνεται με τις μελλοντικές απαιτήσεις.

Το σκάφος θα είναι κατασκευασμένο από βιώσιμα υλικά, κατά 90% από υλικά πλήρως ανακυκλώσιμα. Επίσης, θα εκμεταλλεύεται την κυματική ενέργεια μέσω των οριζόντιων πτερύγιων κήτους, ενώ θα διαθέτει ηλιακά στοιχεία και κυψέλες καυσίμου και αιολικής ενέργειας. Εξωτερικά θα είναι εξοπλισμένο με γυάλινη πρόσοψη, χώρους πρασίνου και επιφάνειες προσγείωσης drones. Θα κάνει χρήση LNG και θα αναπτύσσει κυψέλες καυσίμων υδρογόνου. Το εξωτερικό σχήμα του είναι εμπνευσμένο από τον πιγκουίνο των βράχων με ιδιαίτερα αεροδυναμική γραμμή.

«Τελειώνοντας με το luxury yachting αναφερόμαστε σε yachts μήκους άνω των 35 μέτρων με υψηλές προδιαγραφές και ανέσεις. Η Ελλάδα από το 2021 αλλά και το 2022 είναι στην πρώτη θέση εκμετάλλευσης επαγγελματικών σκαφών μεγάλου μεγέθους στη Μεσόγειο, με την κίνηση στους ελληνικούς προορισμούς να φτάνει το 24%. Ακολουθoύν η Γαλλία με 19% και εν συνεχεία η Ιταλία με 17%», επισημαίνει ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ.

Οι ελλείψεις

«Αναμένεται περαιτέρω βελτίωση της αγοράς και κατά το 2023, αφού επιπλέον σκάφη φτάνουν για εκμετάλλευση στην Ελλάδα», μας λέει ο ίδιος και στο σημείο αυτό προσθέτει ένα «όμως» που αφορά τις ελλείψεις. «Υπάρχει όμως ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που εντοπίζεται στην έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού σε μαρίνες και τουριστικούς λιμένες. Είναι ένα θέμα που θα πρέπει να μελετηθεί, να αξιολογηθεί και να προγραμματιστούν νέες θέσεις ελλιμενισμού που θα προσφέρουν ανάλογες υπηρεσίες στους ανάλογους προορισμούς, θέτοντας σε άμεση προτεραιότητα τους προορισμούς εκκίνησης του ταξιδιού».

Για τις τεχνολογικές εξελίξεις υπογραμμίζει: «Οι τεχνολογικές βελτιώσεις στα κρουαζιερόπλοια, συμπεριλαμβανομένων και των περιβαλλοντικών απαιτήσεων και εξελίξεων, ακολουθούνται και στα mega yachts. Ετσι, λοιπόν, η χρήση υβριδικής πηγής ενέργειας με σκοπό την παραγωγή καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας, τη χρήση κυψελών καυσίμων 50 kw-500 kw, τη λειτουργία κυψελών με μεθανόλη (καθαρή εναλλακτική λύση) με απλοποιημένη αποθήκευση, εύκολη διαχείριση με ασφάλεια υπηρεσιών. Εναλλακτική λύση με ηλεκτροπρόωση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από κινητήρες με χρήση υδρογόνου, αλλά και τοποθέτηση τόσο solar panels για επιπλέον ενέργεια όσο και μπαταριών για την αποθήκευση της ενέργειας».

Προς το τέλος της συζήτησης, ο κ. Κόντες αναφέρεται στο θέμα της βελτίωσης των υποδομών που χρειάζονται οι μαρίνες:

■ Βελτίωση ηλεκτρικών εγκαταστάσεων που θα εξασφαλίζουν ενισχυμένες παροχές προς τα σκάφη με ειδικές προδιαγραφές και ασφαλιστικές προϋποθέσεις.

■ Εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων μεθανόλης και υδρογόνου για ανεφοδιασμό σκαφών.

■ Ιδανική προϋπόθεση για την ηλεκτρική ενέργεια σε πράσινες μαρίνες είναι η εγκατάσταση solar panels και ίσως οι ανεμογεννήτριες.

■ Οι αδειοδοτήσεις εγκαταστάσεων απαιτούν μεγάλο χρονικό διάστημα και υψηλό κόστος επένδυσης.

■ Απαιτείται περαιτέρω εξέλιξη ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων/αυτοματισμών, καθώς και ασφάλεια για τις εν λόγω απαιτήσεις νεότευκτων σκαφών σε λιμένες.

Διαβάστε ακόμη

Μία έκθεση – προορισμός: Το έργο του Πικάσο μέσα από τα μάτια του σχεδιαστή μόδας Sir Paul Smith

Vision Pro: Η στρατηγική της Apple πίσω από την εξωφρενική τιμή και τα δύο μεγάλα μειονεκτήματα

Πώς θα εφαρμοστεί ο Κανονισμός Πυροπροστασίας ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ