search icon

Ναυτιλία

Γιώργος Ξηραδάκης: «Γινόμαστε εκ νέου μάρτυρες του πόσο ευάλωτη είναι η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα»

Πως αναλύει την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά και στη διώρυγα του Παναμά ο Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας και Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος XRTC Business Consultants

«Δεν είναι η πρώτη φορά που η παγκόσμια ναυτιλία καλείται να αντιμετωπίσει έναν σκόπελο λόγω της διακοπής ή του περιορισμού ενός θαλασσίου διαδρόμου. Είναι όμως πολύ σπάνιο ίσως και πρωτόγνωρο να έχουμε κολλήματα σε δύο από τους τρεις κυρίους θαλασσίους δρόμους του πλανήτη, τη διώρυγα του Παναμά και τη διώρυγα του Σουέζ». Την κατάσταση που απειλή με χάος την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα αναλύει ο Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας και Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος XRTC Business Consultants Γιώργος Ξηραδάκης μιλώντας στο newmoney:

«Στη δεύτερη περίπτωση δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με την ίδια τη διώρυγα αλλά στην διέλευση των πλοίων από ανατολάς προς δυσμάς μέσω του κόλπου του Άντεν ή της Ερυθράς Θάλασσας και βεβαίως είναι η πρώτη φορά που δεν συμβαίνει μόνο για ένα λόγο γεωπολιτικό ή πολεμικό η στρατιωτικό ή ακόμα και υγειονομικό όπως είχαμε πρόσφατα στην περίοδο της πανδημίας της πανδημίας».

Για τον Παναμά αναφέρει:

«Το πλήγμα από τη μεριά του Ειρηνικού και της Καραϊβικής έρχεται από την κλιματική αλλαγή και τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει η κεντρική Αμερική λόγω της ξηρασίας και που καθιστά προβληματική ομαλή διέλευση των πλοίων από τη διώρυγα του Παναμά. Αυτή η κατάσταση επιβαρύνει ακόμα παραπάνω τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα και ισχυροποιεί τη θέση του ανατολικού διαδρόμου ακόμα περισσότερο διογκώνοντας το πρόβλημα των επιθέσεων των εξτρεμιστών Χούθι».

Για την αύξηση του κόστους των εμπορευμάτων σχολιάζει:

«Φτάσαμε στο σημείο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών που μεταφέρουνε εμπορευματοκιβώτια να αλλάζουν πορεία να επιβαρύνουν το κόστος μεταφοράς με ένα ποσοστό της τάξεως του 15 με 30% να θέτουν σε κίνδυνο την ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Γινόμαστε εκ νέου μάρτυρες του πόσο ευάλωτη είναι η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και ουσιαστικά καλούμαστε να προϋπολογίσουμε ως παγκόσμια κοινότητα την επικείμενη αύξηση των τιμών τόσο της λόγω της αύξησης του κόστους μεταφοράς αλλά κυρίως λόγω της διαταραχής που θα αντιμετωπίσουν η παραγωγή των βιομηχανικών βιοτεχνικών ή ακόμα και αγροτικών προϊόντων λόγω των καθυστερήσεων που θα υπάρξουν στην παράδοση των αγαθών ή ακόμα και τον πρώτον υλών τους» και συνεχίζει αναφερόμενος στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν:

«Βλέπουμε πλέον ότι δεν υπάρχει καμία διαφοροποίηση ή καμία επιλογή των εξτρεμιστών Χούθι ως προς τον τύπο πλοίο ή τον τύπο του φορτίου αλλά υπάρχει η επιλογή σημαίας ή της πλοιοκτησίας των πλοίων που θα είναι στόχος τρομοκρατικής ενέργειας. Από μόνη της η εξαγγελία των εξτρεμιστών όχι μόνο δικαιολογεί αλλά απαιτεί και την παγκόσμια κοινωνική αντίδραση με στόχο τη διαφύλαξη ομαλής ροής των θαλασσίων διαδρομών με προτεραιότητα της υποχρέωσης όλων των εθνών που συνδέονται με τις ναυτιλιακές μεταφορές και το διεθνές εμπόριο στην πρώτη κατηγορία συγκαταλέγεται η Ελλάδα λόγω της ηγετική της θέσης στην παγκόσμια πλοιοκτησία.

Η παγκόσμια ναυτιλία λόγω αυτών των εξελίξεων πλήττεται από την ανασφάλεια που δημιουργούνε οι πολεμικές επιθέσεις κατά του εμπορικού στόλου και από τα υπερβολικά κόστη που πρέπει να καλυφθούν με σκοπό την ασφάλεια των ναυτικών και των περιουσιών που τίθενται σε κίνδυνο” και καταλήγει λέγοντας:

«Αναμφισβήτητα η αξία του στόλου που χρησιμοποιεί τον θαλάσσιο δρόμο της Ερυθράς Θάλασσας και του Σουέζ αξίζει εκατοντάδες δισεκατομμύρια. Βεβαίως πολύ παραπάνω αξίζουν οι ανθρώπινες ζωές υπεύθυνες για την ομαλή λειτουργία του εμπορικού στόλου. Τρανό παράδειγμα των αυξήσεων αποτελεί ο υπερδιπλασιασμός του κόστους war risk cover insurance και k&r kidnap and ransom [ασφάλεια απαγωγής και λίτρων».

Λόγω του γεγονότος ότι η κατάσταση είναι από ρευστή έως εκρηκτική και επικίνδυνη πλοιοκτήτες πρέπει να ενεργούν με επιμέλεια όταν τα πλοία τους καλούνται να διέλθουν από αυτές τις δύσκολες περιοχές. Οι ναυλωτές καλούνται να καλύψουνε τα αυξημένα κόστη διαλέξεις τον πλοίων από τις επικίνδυνες περιοχές καθώς επίσης και την καθυστέρηση αφίξεων λόγω αλλαγής πορείας».

Διαβάστε ακόμη

Μικρομεσαίες: Νέα ρύθμιση για συγχωνεύσεις και εξαγορές – Ποιοι «πιέζονται» να συστήσουν εταιρείες

Στουρνάρας: Η επενδυτική βαθμίδα σηματοδοτεί την επιστροφή στην κανονικότητα

Πιερρακάκης: Τα μη κρατικά πανεπιστήμια είναι κομμάτι στρατηγικής για να αλλάξει το σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version