Η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι, καθώς οι παραγγελίες νέων πλοίων εκτοξεύτηκαν στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων εννέα ετών. Σύμφωνα με την Bimco, η λίστα παραδόσεων για crude tankers ανέρχεται σε 309 πλοία, αντιστοιχώντας στο 14,1% της παγκόσμιας στόλου χωρητικότητας dwt. Η τάση αυτή ακολουθεί μια περίοδο χαμηλών παραγγελιών το 2022, όταν το ποσοστό orderbook προς στόλο είχε πέσει μόλις στο 2,8%.
Οι αναλυτές προειδοποιούν για τον κίνδυνο υπερπροσφοράς χωρητικότητας, καθώς η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου προβλέπεται να αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό μόλις 0,7% μεταξύ 2024 και 2035. Είναι κρίσιμης σημασίας οι νέες παραγγελίες να αντικαταστήσουν παλαιά και λιγότερο αποδοτικά πλοία και όχι να αυξήσουν συνολικά τον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων. Σήμερα, περίπου 18,2% των πλοίων είναι ηλικίας 20 ετών ή μεγαλύτερα, παρέχοντας χωρητικότητα 17,2% του παγκόσμιου στόλου, γεγονός που καθιστά εφικτή τη ρύθμιση ισορροπίας προσφοράς/ζήτησης μέσω ανακύκλωσης.
Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικά εμπόδια: περισσότερο από το 40% των πλοίων που θα έπρεπε να οδηγηθούν στα διαλυτήρια είναι του «σκοτεινού στόλου» και βρίσκονται κάτω από κυρώσεις , τα οποία δεν μπορούν εύκολα να ανακυκλωθούν, με αποτέλεσμα να καθυστερεί η αντικατάσταση τους.
Στο μεταξύ, οι παραγγελίες συνεχίζονται με έντονο ρυθμό. Από το 2023, έχουν δοθεί 325 για crude tankers συνολικής χωρητικότητας 68,7 εκατ. dwt, με τις παραδόσεις να κορυφώνονται στα 28,2 εκατ. dwt το 2027 με το 98% των πλοίων να προβλέπεται να έχει παραδοθεί πριν το τέλος του 2028. Οι τύποι πλοίων που κυριαρχούν στα ναυπηγεία είναι τα Suezmax και τα VLCC, με 135 και 128 πλοία αντίστοιχα, ενώ πρόσφατα ο Angelicoussis Shipping Group και η Trafigura πρόσθεσαν νέα VLCC στις παραγγελίες τους.
Η αγορά βρίσκεται σε εύθραυστη ισορροπία: η ανανέωση του στόλου μπορεί να υποστηρίξει υψηλούς ναύλους, αλλά η υπερπαραγωγή και η αργοπορημένη ανακύκλωση παλιών πλοίων μπορεί να αντιστρέψει τα οφέλη. Όπως σημειώνουν οι ειδικοί, η διαχείριση κυρώσεων και η σωστή στρατηγική ανανέωσης του στόλου θα καθορίσουν την πορεία της αγοράς δεξαμενόπλοιων στην επόμενη δεκαετία.
Διαβάστε ακόμη
Ρεύμα: Στα 124 ευρώ η μεγαβατώρα στη χονδρική, ενώ πέφτει το φυσικό αέριο (pics)
Συμμαχία ΑΑΔΕ – ΔΕΔΔΗΕ κατά της ρευματοκλοπής
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.