Η χρήση εναλλακτικών καυσίμων από τα πλοία στη ρότα για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας αποτελεί ένα από τα βασικότερα ίσως το βασικότερα θέμα της συγκεκριμένης βιομηχανίας η οποία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Το θέμα έφερε στο προσκήνιο της ελληνικής επικαιρότητας πρόσφατο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο πλαίσιο 26η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών COP26. Μάλιστα έκανε ειδική αναφορά στα ηλεκτρικά πλοία απαντώντας στην ερώτηση για τις προοπτικές ενεργειακής μετάβασης του ακτοπλοϊκού στόλου:

«[…] Όταν μιλάμε, για παράδειγμα, για τη ναυτιλία και τα πλοία που καλύπτουν μικρές αποστάσεις, θα μπορούσε κανείς να φανταστεί ότι αυτά τα πλοία θα μπορούσαν να είναι στο μέλλον ηλεκτρικά» είπε.

Τα ηλεκτρικά πλοία φαίνεται ότι θα είναι μία από τις λύσεις. Εταιρείες που ασχολούνται με ηλεκτρικά πλοία έχουν στραφεί προς την Ελλάδα τον τελευταίο καιρό θέλοντας να μπουν στην αγορά και συνδέουν κοντινά νησιά.

Μία από αυτές είναι η Boundary Layer Technologies, μια startup τεχνολογίας αιχμής, με έδρα την Καλιφόρνια, η οποία έχει ως στόχο της την ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών με υψηλές ταχύτητες και έκλυση μηδενικών αέριων ρύπων. Την περασμένη Τετάρτη 27 Οκτωβρίου, αποκάλυψε στην έδρα της στην Καλιφόρνια, σε παγκόσμια πρώτη, το 100% ηλεκτρικό, zero emission (μηδενικών ρύπων) επιβατικό catamaran ELECTRA.

Το catamaran ELECTRA, ταξιδεύει σε σχέση τα μέχρι τώρα γνωστά ηλεκτρικά επιβατικά ταχύπλοα, με έως και διπλάσια υπηρεσιακή ταχύτητα, που φτάνει τους 40 κόμβους και διαθέτει εμβέλεια-αυτονομία έως και 100 ναυτικά μίλια, χάρη στις ιδιαίτερα εξελιγμένες μπαταρίες του.

Οι αυτές επιδόσεις, οφείλονται στην χρήση της πατενταρισμένης τεχνολογίας υδροπτέρυγων της Boundary Layer Technologies, στην εκτεταμένη χρήση ελαφρών κραμάτων στην κατασκευή του hull και στην πρωτοπόρο αεροδυναμική σχεδίαση του σκάφους, στα πρότυπα της αεροπορικής βιομηχανίας, που μειώνει τον αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας κατά 2 φορές.

Όπως είπαν τα στελέχη της εταιρείας «το foiling system προσφέρει εξαιρετική πλεύση στη θάλασσα και υψηλή άνεση επιβατών, ανεξάρτητα από τις επικρατούσες συνθήκες κυματισμού» και συνέχισαν:

«Σε σύγκριση με τις εγκατεστημένες σήμερα μηχανές εσωτερικής καύσεως σε ταχύπλοα που χρησιμοποιούν συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, με πλήρως ηλεκτρική πρόωση με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας που αντλείται απο συσσωρευτές, το ELECTRA παρέχει υψηλού επιπέδου ανέσεις στους επιβάτες του, επιτυγχάνοντας μείωση της στάθμης θορύβου στην καμπίνα επιβατών έως και 20dB, σε σύγκριση με τα συμβατικά οχηματαγωγά, κάνοντας πραγματικότητα ένα σχεδόν αθόρυβο ταξίδι.

Η κατασκευή του από αλουμίνιο του προσφέρει εξαιρετική πλεύση στη θάλασσα και άνεση, ακόμη και κάτω από συνθήκες υψηλού κυματισμού».

Ο CEO της Boundary Layer Technologies Ed Kearney εξήγησε ότι «η τεχνολογία Hydrofoil είναι το κλειδί για να καταστεί δυνατή η ηλεκτροκίνηση των ταχύπλοων επιβατικών πλοίων» και πρόσθεσε:

«Η κατανάλωση μειώνεται επίσης κατά 50%, γεγονός που αυξάνει την ταχύτητα και την εμβέλεια του που μπορεί να διαθέτει ένα πλήρως ηλεκτρικό πλοίο. Το ELECTRA ανοίγει διάπλατα την νέα εποχή στην ηλεκτροδότηση των περισσότερων δρομολογίων επιβατικών σκαφών παγκοσμίως ».

Στην παρουσίαση επισημάνθηκε ότι το ELECTRA, εκτός από μηδενικούς ρύπους, προσφέρει σημαντικές μειώσεις στα λειτουργικά έξοδα, έναν ιδιαίτερα σημαντικό παράγοντα επιλογής νέων ναυπηγήσεων με στόχο την μεγιστοποίηση της απόδοσης των επενδεδυμένων κεφαλαίων, που αγγίζουν ποσοστό έως και 35% σε σύγκριση με τα λειτουργικά έξοδα των σημερινών ταχυπλόων, που χρησιμοποιούν ναυτιλιακά καύσιμα), ενώ παράλληλα αποτελεί μια εξαιρετική λύση για τις ναυτιλιακές εταιρίες της επιβατηγού ναυτιλίας που επιθυμούν να αποφύγουν τις αναμενόμενες σημαντικές επιβαρύνσεις που θα επιφέρει στο λειτουργικό κόστος των πλοίων τους η φορολογία με βάσει τις εκπομπές αερίων ρύπων.

Το ELECTRA έχει αρχικά σχεδιαστεί σε δυο βασικές εκδόσεις:

Α) Μια μεταφορικής δυναμικότητας 150 επιβατών, που δίνει έμφαση στην πολυτέλεια της καμπίνας επιβατών (παρέχοντας υψηλού επίπεδου ανέσεις σε δυο κατηγορίες Οικονομική και Premium-Business, με μεγάλο χώρο για τα πόδια των επιβατών) και

Β) μια πιο απλή παραλλαγή, μεταφορικής δυναμικότητας 240 επιβατών.

Άλλες εκδόσεις βρίσκονται αυτή τη στιγμή υπό μελέτη.

«Το ELECTRA προσφέρει εξαιρετικές επιχειρησιακές δυνατότητες στις πρωτοπόρες ακτοπλοϊκές εταιρείες που επιχειρούν στις περιοχές του Αιγαίου και γενικότερα της Μεσογείου, οι οποίες αυτή τη χρονική στιγμή αξιολογούν τις υπάρχουσες δυνατότητες ταχύπλοων σκαφών επόμενης γενιάς, υψηλής τεχνολογίας και θέλουν να συμμορφωθούν απο τώρα με τους κανονισμούς εκπομπών αερίων ρύπων, μειώνοντας όσο το δυνατόν συντομότερα, με σεβασμό στο κοινωνικό σύνολο και στο περιβάλλον, δραστικά το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα», εξηγεί ο Πυθαγόρας Νάγος, Στρατηγικός Σύμβουλος με τεράστια εμπειρία 30 ετών σε C-Level positions στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας και μέλος του task force που αναπτύσσει τεχνολογικά και εμπορικά το ELECTRA. «Είναι αναμφίβολα το κατάλληλο σκάφος για μια ασφαλή, άνετη και περιαυτολογικά σύννομη και υπεύθυνη ναυτιλία μικρών αποστάσεων και σίγουρα είναι μια εξαιρετική εναλλακτική λύση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που επιχειρούν στις Ελληνικές θάλασσες η γενικά στην Ανατολική Μεσόγειο και προετοιμάζονται για τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής».

Το project ELECTRA έχει προσελκύσει επενδυτές που αναζητούν ολοένα και περισσότερο τη χρηματοδότηση πράσινων έργων.

«Αυτό θα ήταν μια φανταστική επιτυχία, προκειμένου να αναπτύξουμε τις βιώσιμες θαλάσσιες μεταφορές και γενικότερα τη γαλάζια οικονομία. Το ELECTRA είναι το ιδανικό καταμαράν μηδενικών εκπομπών για να αντικαταστήσει τον γηρασμένο στόλο των ελληνικών ιπτάμενων δελφινιών και των πλοίων μικρών αποστάσεων», τονίζει ο Σπύρος Πούλιος, Διευθύνων Σύμβουλος του Impact Investment Fund Brace με έδρα την Αθήνα:

«Υπάρχει μια πραγματική ευκαιρία να σχηματιστεί ένας στρατηγικός συνασπισμός μεταξύ της Ελληνικής κυβέρνησης, των εταιρειών και των εταιριών καινοτομίας παγκοσμίου βεληνεκούς, ώστε να γίνουν πραγματικότητα σημαντικά έργα απανθρακοποίησης».

Η Boundary Layer Technologies έχει ήδη αναπτύξει όλα τα συστήματα ελέγχου που απαιτούνται για το ELECTRA και σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία τα πρώτα πλοία μέχρι το 1ο τρίμηνο του 2024, σε περιοχές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, οι Σκανδιναβικές χώρες και η Μεσόγειος.

Διαβάστε ακόμη

Ο φιλόζωος Νίκος, ο γαλάζιος καριερίστας με τα δεκαχίλιαρα, ο Πρόεδρος από την αλλοδαπή και η μανία για τη ΔΕΗ

«ΑΣΤΥ Α.Ε.»: Στο σφυρί τα «ιμάτια» της οικογένειας Παρασκευαΐδη στην Ελλάδα (pics)

Έρχεται διπλή δέσμη με κίνητρα για να ζητάμε e-αποδείξεις