Ο αριθμός των δανείων από τις ελληνικές τράπεζες προς την ελληνική ναυτιλία ανέκαμψε στα 13,6 δισ. δολάρια στα τέλη του 2021 σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας της Petrofin Research. Είναι αυξημένα κατά 56% από το χαμηλό 8,7 δισ. δολάρια του 2016.

Οι ελληνικές τράπεζες έχουν ισορροπήσει τα οικονομικά τους και έχουν «ξεφορτωθεί» κακά δάνεια ύψους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η τάση συνεχίστηκε το 2021 όταν για πρώτη φορά στην ιστορία της έρευνας της Petrofin, τρεις ελληνικές τράπεζες ήταν ανάμεσα στις πέντε κορυφαίες τράπεζες που συνεργάζονται με Έλληνες πλοιοκτήτες.

Eurobank, Τράπεζα Πειραιώς και Alpha Bank κατετάγησαν δεύτερη, τρίτη και τέταρτη αντίστοιχα περνώντας την γαλλική BNP Paribas που μέσα σε 12 μήνες έπεσε από την δεύτερη θέση στην πέμπτη.

Αξιοσημείωτη ήταν η άνοδος της Eurobank που ελέγχεται από την Fairfax Financial Holdings όπου αύξησε τον ρυθμό δανεισμού της σε Έλληνες πλοιοκτήτες κατά 29% στα 3,38 δισ. δολάρια.

Αυτές οι τάσεις είναι πολύ πιθανό να συνεχιστούν το 2022 καθώς μεγάλοι χρηματοπιστωτικοί οίκοι αναβαθμίζουν την Ελλάδα επιτρέποντας στις τράπεζες της χώρας να αναπτυχθούν περαιτέρω και να διαθέσουν περισσότερα κεφάλαια στη ναυτιλία.

“Ο τραπεζικός ανταγωνισμός για τα κορυφαία ονόματα έχει γίνει πιο ενθουσιώδης με τα όρια δανεισμού να κυμαίνονται κοντά στο 2% ενώ ο δανεισμός κυμαίνεται στο 60-65% για μοντέρνα πλοία και νεότευκτα” επισημαίνει η Petrofin.

Μικρότερες ναυτιλιακές έχουν «λιγότερες επιλογές» αλλά έχουν ακόμη αρκετές εναλλακτικές χρηματοδότησης διαθέσιμες, σύμφωνα με την Petrofin.

Κάτι το οποίο φαίνεται ότι συμπεριλαμβάνει το leasing και τα ναυτιλιακά ιδιωτικά κεφάλαια, με τα οποία οι Έλληνες φαίνεται ότι έχουν εξοικειωθεί αρκετά.

«Εκεί υπάρχει τώρα ένα μεγάλος αριθμός έμπειρων ναυτιλιακών ιδρυμάτων όπου μπορούν να δώσουν δάνεια με κλειστά επιτόκια σε δολάρια ή σε ευρώ».

Σύμφωνα με την μελέτη προσφέρουν χρηματοδότηση με επιτόκιο μεταξύ 6-7% με loan-to-value (LTV) ποσοστό να κυμαίνεται στα 70-75%.

Όσο υψηλότερο είναι το LTV μπορεί να δικαιολογήσει και το υψηλότερο κόστος. Μερικοί προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερα LTVs σε αντίστοιχα υψηλότερα επιτόκια.

Το συμπέρασμα είναι ότι ο ελληνικός στόλος αναμένεται να συνεχίσει να μεγαλώνει και να συμμετέχει στο κτίσιμο πλοίων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών αερίων για να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά του.

Διαβάστε ακόμη:

Ryanair: Το «κόψιμο» δρομολογίων στο Ελ. Βενιζέλος – Η απώλεια μεριδίου και ο ρόλος της Sky Express

Ideal Holdings: Οι προσδοκίες για την επόμενη μέρα της Byte και τα νέα deals (pics)

ΣΒΕ: «SOS» προς Μητσοτάκη για το ενεργειακό κόστος