Σε μια χρονιά κατά την οποία αγοραπωλησίες πλοίων ξηρού φορτίου (SnP) κινούνται με υψηλή ρευστότητα, η εθνική κατανομή των συναλλαγών δείχνει με σαφήνεια ποιοι παίκτες έχουν πραγματική «πίστη» στην αγορά. Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση της Xclusiv Shipbrokers, το 2025 αναδεικνύεται σε έτος έντονων ανακατατάξεων, με στοχευμένες στρατηγικές και ξεκάθαρες διαφοροποιήσεις ανάμεσα στους μεγάλους στόλους.

Οι αναλυτές της εταιρείας υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά ότι η Κίνα διατηρεί τον πρωταγωνιστικό της ρόλο, αγοράζοντας 216 πλοία και δίνοντας τον τόνο για το πού κατευθύνεται η αγορά.

Ακολουθούν οι Έλληνες, με 126 αγορές, αριθμό ο οποίος όπως τονίζει η Xclusiv, καταδεικνύει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν δυναμικοί, αλλά με μια πολύ πιο στοχευμένη προσέγγιση σε σχέση με παλαιότερες περιόδους έντονης επέκτασης.

Την ίδια ώρα, οι 168 αγοραστές που εμφανίζονται ως «μη δημοσιευμένοι- Undisclosed» αποτελούν, σύμφωνα με τους αναλυτές, ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, trading houses και ασιατικά επενδυτικά σχήματα. Πρόκειται για ένδειξη ότι σημαντικό «έξυπνο χρήμα» εισέρχεται στην αγορά χωρίς θόρυβο, κάτι που ιστορικά παραπέμπει σε πιο ώριμη φάση του κύκλου.

Αξιοσημείωτη είναι και η παρουσία του Βιετνάμ, με 41 αγορές, που δείχνει ότι η Νοτιοανατολική Ασία χτίζει σταδιακά ουσιαστικό ιδιοκτησιακό αποτύπωμα.

Στο μέτωπο των πωλήσεων, η Xclusiv καταγράφει την Ελλάδα στην κορυφή με 139 πωλήσεις, ακολουθούμενη από την Ιαπωνία (114) και την Κίνα (104). Για τους Ιάπωνες, η εταιρεία σημειώνει ότι οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν τη μεθοδική στρατηγική ανανέωσης του στόλου τους, αποεπενδύοντας από μεσαίας ηλικίας πλοία σε ελκυστικές τιμές.» Πρόκειται για μια σταθερή πρακτική ανανέωσης που εφαρμόζουν απαρέγκλιτα.

Για την ελληνική παρουσία στον κατάλογο των πωλήσεων, οι αναλυτές εξηγούν ότι δεν αντιφάσκει με τον υψηλό αριθμό αγορών: «Αντανακλά μια πολύ στοχευμένη και μελετημένη αναδιάρθρωση των χαρακτηριστικών του στόλου, και όχι μια απλή επέκταση ή συρρίκνωση.» Οι Έλληνες δεν επεκτείνονται στα τυφλά ούτε μειώνουν στόλους· απλώς αναδιαρθρώνουν μεθοδικά τα χαρτοφυλάκιά τους.

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο όμως είναι το μέγεθος της ανανέωσης σε παγκόσμιο επίπεδο: τα 331 πλοία που πουλήθηκαν από το υπόλοιπο του κόσμου δείχνουν πόσο εκτεταμένη είναι η διαδικασία «ανακύκλωσης» στόλων μέσα στο 2025.

Η εικόνα γίνεται απολύτως καθαρή όταν εξετάσει κανείς τα στοιχεία ανά μέγεθος πλοίου. Από τις 126 ελληνικές αγορές:

  • 42 είναι Handies
  • 24 Kamsarmaxes
  • 20 Ultramaxes

Αυτές οι τρεις κατηγορίες καλύπτουν πάνω από τα δύο τρίτα των αγορών, επιβεβαιώνοντας μια προσεκτική στροφή προς μεγέθη που προσφέρουν εμπορική ευελιξία και σταθερή απασχόληση.

Η ηλικιακή κατανομή δείχνει ξεκάθαρα τη στρατηγική: οι Έλληνες εστιάζουν σε πλοία 6–15 ετών, όπου οι αξίες παραμένουν λογικές και η εμπορική προοπτική δικαιολογεί πολυετή επένδυση. Παράλληλα, η Xclusiv επισημαίνει ότι οι αγορές Ultramax και Kamsarmax 0–5 ετών καταδεικνύουν πως «certain groups» συνεχίζουν ενεργά τη μετάβαση σε eco-fleet, μια επιλογή που ευθυγραμμίζεται με τα αυστηρότερα περιβαλλοντικά πρότυπα.

Στις πωλήσεις, κυριαρχούν:

  • 46 Supramaxes
  • 40 Panamaxes

Η Xclusiv εξηγεί ότι αυτό ταιριάζει απόλυτα με το μοτίβο των αγορών: οι πλοιοκτήτες βγαίνουν από παλαιότερα Supra και Panamax και τα αντικαθιστούν με νεότερα και πιο αποδοτικά πλοία. Τα Supras που πουλήθηκαν είναι κυρίως 11–25 ετών, ενώ τα Panamaxes 16–25 ετών.

Η εταιρεία χαρακτηρίζει αυτή τη φάση ως «μια κλασική φάση “καθαρίσματος” του στόλου, με μείωση των πλοίων με υψηλά λειτουργικά κόστη (OPEX) και περιορισμό της έκθεσης στα πιο ευαίσθητα στον πληθωρισμό τμήματα του στόλου.» . Με απλά λόγια, οι Έλληνες απομακρύνουν πλοία με υψηλά λειτουργικά κόστη και υψηλή ευαισθησία στον πληθωρισμό.

  • Οι παραπάνω κινήσεις δεν γίνονται στο κενό. Η Xclusiv εξηγεί ότι ευθυγραμμίζονται πλήρως με τις συνθήκες της αγοράς ξηρού φορτίου:
  • Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Κίνας είναι +7% YTD.
  • Η πολιτική του Πεκίνου παραμένει infrastructure-first, στηρίζοντας τη ζήτηση πρώτων υλών.
  • Το εμπόριο σιτηρών είναι ανθεκτικό.
  • Τα tonne-miles ενισχύονται από τη γεωπολιτική αναδιάταξη ροών μεταξύ ΑτλαντικούΕιρηνικού.
  • Τα geared πλοία δηλαδή με ίδια φορτοεκφορτωτικά μέσα, διατηρούν υψηλότερες ναύλες από τις προβλέψεις, γεγονός που εξηγεί γιατί οι Έλληνες στρέφονται σε Handies και Ultramaxes.

Επιπλέον, το orderbook είναι ιστορικά χαμηλό σε όλες τις κατηγορίες bulkers ειδικά σε Kamsarmax και Ultramax κάτι που ενισχύει τη λογική αγοράς μεσαίας ηλικίας πλοίων αντί ακριβών νεότευκτων με παραδόσεις που καθυστερούν.

Η εικόνα που διαμορφώνεται συνολικά είναι σαφής: οι Έλληνες πλοιοκτήτες δεν ακολουθούν πολιτική άναρχης επέκτασης. Αντιθέτως, όπως τονίζει η Xclusiv, ”οι Έλληνες αναδιατάσσονται με έξυπνο και στρατηγικό τρόπο.”

Αποχωρίζονται παλιότερα Supras και Panamaxes όσο οι τιμές είναι υψηλές, αγοράζουν νεότερα και πιο αποδοτικά πλοία εκεί όπου τα fundamentals είναι πιο ισχυρά και διατηρούν έναν στόλο ισορροπημένο για έναν μεσοπρόθεσμα θετικό κύκλο.

Την ίδια στιγμή, η Κίνα συνεχίζει να οδηγεί τόσο την ιδιοκτησία όσο και τη ζήτηση φορτίων, η Ιαπωνία προχωρά με πειθαρχία στη διαχείριση στόλου, και η παγκόσμια ρευστότητα παραμένει επαρκής για να υποστηρίξει τη συνεχή αναδιάρθρωση.

Το 2025, όπως δείχνει η Xclusiv, διαμορφώνεται ως έτος που δεν χαρακτηρίζεται από εξάρσεις, αλλά από στρατηγική ωριμότητα και οι Έλληνες βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της αλλαγής.

Διαβάστε ακόμη 

Ανέβασε ταχύτητα η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας – Στο 2% το γ’ τρίμηνο

Η επόμενη μέρα στις πληρωμές: Ψηφιακό ευρώ vs δολαριακά stablecoins – Ποιος θα ορίσει τους κανόνες; (πίνακας)

Κομισιόν: Καμπάνα 120 εκατ. ευρώ στην X του Έλον Μασκ βάσει του DSA

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα