Το 2023 αποδείχθηκε μια εξαιρετικά επιτυχημένη χρονιά για τη βιομηχανία της κρουαζιέρας, ανακάμπτοντας δυναμικά από την πανδημία. Σηματοδοτήθηκε ως ένα έτος ανάπτυξης, διαψεύδοντας τις προβλέψεις που έκαναν λόγο για ανάκαμψη μετά το 2025. Η βιομηχανία κατάφερε με εντυπωσιακό τρόπο όχι μόνο να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019, αλλά και να τα ξεπεράσει. Κρίσιμοι δείκτες, όπως η χωρητικότητα των πλοίων και τα ποσοστά πληρότητας, έφτασαν σε επίπεδα άνω του 94%, ενώ και οι μέσες τιμές των εισιτηρίων κατέγραψαν αύξηση.

Η Five Senses Consulting, με επικεφαλής τον CEO Γιάννη Μπρα, διεθνώς αναγνωρισμένoς cruise developer, ανέλυσε για λογαριασμό του «business stories» τα στοιχεία αυτά και επισημαίνει την ισχυρή ανάκαμψη και την αντοχή της βιομηχανίας στις προκλήσεις.

«Με προοπτική το 2024 και των επόμενων ετών, η κρουαζιέρα φαίνεται να κινείται προς μια συνεχή ανάπτυξη, κάτι που είναι θετικό όχι μόνο για τους φορείς του κλάδου, αλλά και για την οικονομία ευρύτερα. Η ανάκαμψη αυτή αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω τις επενδύσεις και τις καινοτομίες στον κλάδο των κρουαζιέρων, οδηγώντας σε ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία στο μέλλον», επισημαίνει στο «b.s.» ο Γιάννης Μπρας και προσθέτει: «Το 2023 υποδεχτήκαμε παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα μεγαλύτερο αριθμό επιβατών σε σύγκριση με το 2019 με πρωταγωνιστές στην ανάπτυξη τη Μύκονο, τη Σαντορίνη, τη Ρόδο, το Ηράκλειο και φυσικά τον Πειραιά. Αναμένουμε για το 2023, παγκοσμίως, πάνω από 31,5 εκατομμύρια επιβάτες, από 30,2 το 2019, που ήταν και χρονιά-ρεκόρ του κλάδου».

Το 2023 παραδόθηκαν 19 κρουαζιερόπλοια με 38.000 νέες κλίνες προς τη συνολική διεύρυνση της χωρητικότητας. Τελευταία για το 2023 με LNG ως καύσιμο είναι τα «Icon of the Seas» της Royal Carribean και το «Carnival Jubilee» της Carnival με 5.160 και 5.400 επιβάτες αντίστοιχα. Μπαίνοντας στο 2024, το τρέχον βιβλίο παραγγελιών μέχρι το 2028 ανέρχεται σε 57 πλοία με 110.000 κλίνες με μέσο όρο μεγέθους πλοίων άνω των 2.300 επιβατών.

«Είναι σίγουρο ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται να αυξηθούν οι παραγγελίες που είχαν επιβραδυνθεί λόγω πανδημίας και να δούμε ακόμα περισσότερα πλοία να παραδίδονται ειδικά μετά το 2026-2027. Σημαντικό είναι να δούμε και τις αποσύρσεις που συνολικά (2020-2023) άγγιξαν τα 43 πλοία, κυρίως στην περίοδο του COVID, που υπολογίζεται ότι αφαίρεσαν συνολικά 55.000 κλίνες από τον παγκόσμιο στόλο», σχολιάζει ο κ. Μπρας.

Ο Γιάννης Μπρας

Νέα κρουαζιερόπλοια

Για το 2024 προβλέπεται η προσθήκη 13 νέων κρουαζιερόπλοιων στον διεθνή στόλο, προσφέροντας επιπλέον 28.500 κρεβάτια. Αυτός ο αριθμός υποδηλώνει τη δυνατότητα φιλοξενίας περισσότερων από 1,2 εκατομμυρίων νέων επιβατών σε ετήσια βάση, ένα στοιχείο που ενισχύει τις προβλέψεις για ένα νέο ρεκόρ στην παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας το 2024 στα επίπεδα των 34 εκατομμυρίων επιβατών παγκοσμίως.

«Παρά τις προκλήσεις που εγείρονται από την τρέχουσα κατάσταση στο Ισραήλ και τις επιπτώσεις της στην αντίστοιχη περιοχή, ο κλάδος της κρουαζιέρας αναμένεται να συνεχίσει την ανοδική του πορεία και να καταγράψει νέα ιστορικά υψηλά καθώς τα πλοία έχουν ήδη αναδρομολογηθεί σε άλλες περιοχές», επισημαίνει ο κ. Μπρας, ο οποίος στη συνέχεια απαντά στο ερώτημα πού πηγαίνουν οι νέοι επιβάτες: «Η Καραϊβική και η Ευρώπη συνεχίζουν να είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί για τα νεότευκτα πλοία το 2024. Από τα καινούρια πλοία μέσα στο 2024, το 13% θα κάνει κρουαζιέρες στη Μεσόγειο, το 56% στην Καραϊβική και το 22% στη Βόρεια Ευρώπη. Η Καραϊβική θα υποδεχθεί έξι νέα πλοία τον χειμώνα και επιπλέον τρία πλοία το καλοκαίρι, με πολλά από αυτά να έχουν ως καύσιμο το LNG. Για την περιοχή της Μεσογείου θα δούμε 3 πλοία από τις Princess, Explora Journeys και Ritz-Carlton, με 5.680 κλίνες να έρχονται εποχικά στην περιοχή και στην Ελλάδα. Επίσης, στο παιχνίδι μπαίνει ξανά δυναμικά η περιοχή της Ασίας-Ειρηνικός, όπου η νέο-ιδρυθείσα Adora Cruises ξεκινά από 1 Ιανουαρίου 2024 από Σανγκάη με το νέο της πλοίο “Adora Magic” χωρητικότητας 4.250 επιβατών και 2 πλοία της Costa (με 4.028 επιβάτες συνολικά) να έχουν περάσει στον έλεγχο της εταιρείας και να ξεκινούν σύντομα και αυτά κρουαζιέρες στην περιοχή.

Η εταιρεία κατασκευάζει ήδη και δεύτερο πλοίο που μαζί με το “Disney Adventure” της Disney (περίπου 5.000 επιβάτες) θα δώσουν ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στην περιοχή. Από το 2025 αναμένουμε και εταιρείες που λόγω COVID είχαν φύγει να επιστρέφουν στην περιοχή».

Η απανθρακοποίηση

Σύμφωνα με την ανάλυση της Five Senses Consulting, ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά όλων των νέων πλοίων είναι η καλύτερη αποδοτικότητα, καθώς εντάσσουν στις λειτουργικές δραστηριότητες νέες τεχνολογίες αλλά και τη δυνατότητα να καίνε περισσότερους από έναν τύπο καυσίμων και θα μπορούν έτσι να χρησιμοποιήσουν καθαρότερες πηγές καυσίμων μόλις γίνουν πιο ευρέως διαθέσιμες.

«Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η βιομηχανία της κρουαζιέρας έχει υποσχεθεί την επίτευξη περιβαλλοντικού στόχου για ουδετερότητα στον άνθρακα έως το 2050. Είναι, δε, βέβαιο ότι τα σημερινά καύσιμα θα διαφοροποιηθούν στο κοντινό μέλλον και τα λιμάνια θα πρέπει να προσαρμοστούν στις αλλαγές που έρχονται. Είναι επίσης σαφές ότι και οι υποδομές στα λιμάνια πρέπει να βελτιωθούν με πρωταρχικό στόχο τη δυνατότητα ηλεκτροδότησης των πλοίων με ανανεώσιμη καθαρή ενέργεια και καλές τιμές, κάτι που στην Ελλάδα θέλει ακόμα αρκετό δρόμο και υψηλές επενδύσεις, είναι όμως στα σχέδια αρκετών λιμένων της χώρας μας. Είναι για πολλούς βέβαιο ότι θα χρειαστούν και εξωτερικές δράσεις που θα συνεισφέρουν στην απανθρακοποίηση πλοίων και λιμανιών και η αναζήτηση carbon points, που θα προστίθενται στο  ισοζύγιο λειτουργίας της κάθε επιχείρησης, τα επόμενα χρόνια θα είναι ένα αυξανόμενο ζητούμενο.

Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα δημιουργίας τέτοιων projects, αλλά η πιστοποίηση και εμπορευματοποίηση των carbon points είναι μία δύσκολη εξίσωση ακόμα και για μεγάλες εταιρείες. Υπάρχουν όμως νεοφυείς εταιρείες στην Ελλάδα που ασχολούνται με αντικείμενα όπως η δημιουργία πάρκων με πιστοποιημένους τεχνητούς υφάλους που θα αυξάνουν τους πληθυσμούς των ψαριών και της βιοποικιλότητας που μας δίνουν ελπίδες. Ειδικά για τα υπό προγραμματισμό ενάλια αιολικά πάρκα θα ήταν ιδανικά για να συμβάλλουν στην πολλαπλασίαση της παραγωγικότητας τους συμβάλλοντας έτσι και στην τοπική οικονομία», αναφέρεται στην έρευνα.

Οπως επισημαίνει ο κ. Μπρας, «η Ελλάδα του 2024 θα πρέπει να αντιμετωπίσει με ανθεκτικότητα, προσαρμοστικότητα και στρατηγική τόσο κεντρική όσο και τοπική τον συγκεκριμένο κλάδο που τόσο συνεισφέρει άμεσα και έμμεσα στην ελληνική οικονομία. Υπολογίζεται ότι πάνω από το 50% των επισκεπτών κρουαζιέρας θα επιστρέψουν πίσω ως κανονικοί τουρίστες.

Πρέπει να βελτιώσουμε τις υποδομές σε όλα τα επίπεδα, αλλά και να κατανοήσουμε ότι ο προορισμός και οι υποδομές στην ξηρά (λεωφορεία, ξεναγοί, ηλεκτρονικά συστήματα εισόδου σε μνημεία κ.λπ.) παίζουν έναν σημαντικό ρόλο στην τελική εμπειρία, που είναι και το απόλυτο ζητούμενο».

40 εκατομμύρια επιβάτες το 2030

Η παγκόσμια πρόβλεψη επιβατών της Five Senses Consulting είναι ότι μέχρι το 2030 αναμένεται να φτάσουμε τα 40 εκατομμύρια επιβάτες από 30,2 εκατομμύρια το 2019. Η περιοχή της Καραϊβικής και η Ευρώπη (Βορράς και Μεσόγειος) θα συνεχίσουν να είναι οι κορυφαίες αγορές που υπηρετούν τη βιομηχανία κρουαζιέρας και θα φιλοξενούν τα νεότερα κρουαζιερόπλοια του παγκόσμιου στόλου. Ωστόσο, επιπλέον νέα ή επανατοποθετημένα παλαιότερα πλοία θα αναπτυχθούν σε υπάρχουσες και αναδυόμενες αγορές όπως της Ασίας και της Ινδίας.
«Η Ελλάδα διαθέτει τις δυνατότητες να αναδειχθεί πρωταγωνίστρια στον κλάδο των κρουαζιέρων, ο οποίος συνεισφέρει σημαντικά τόσο στην τοπική όσο και στην εθνική οικονομία. Για την επίτευξη αυτού του στόχου απαιτείται η δημιουργία μιας στοχευμένης πενταετούς στρατηγικής που θα λαμβάνει υπόψη τις ειδικές δυνατότητες κάθε προορισμού, αναθεωρώντας τις υφιστάμενες πρακτικές σε θέματα ταριφών, λειτουργίας και προώθησης, καθώς και τον ρόλο των εμπλεκόμενων φορέων», σχολιάζει ο κ. Μπρας και καταλήγει λέγοντας:

«Παράλληλα, η τρέχουσα κατάσταση στη Μέση Ανατολή έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει τον τομέα τοπικά, οδηγώντας τις εταιρείες που προηγουμένως δραστηριοποιούνταν σε δρομολόγια προς και από το Ισραήλ να αναδιατάξουν τα δρομολόγιά τους προς άλλες περιοχές, όπως την Κεντρική και Δυτική Μεσόγειο. Αυτό ενδέχεται να μεταβάλει την πορεία της Ελλάδας από μια δυναμική ανάπτυξης σε μια πιο σταθεροποιημένη για το 2024 με μεγέθη αντίστοιχα του 2023. Η κρουαζιέρα είναι εμπειρία και η Ελλάδα πρέπει να οδηγεί τις εξελίξεις ως οδηγός και όχι απλά ως παρατηρήτρια».

Διαβάστε ακόμη

Πλειστηριασμοί: Ποιο ακίνητο «φιλέτο» στο Σύνταγμα βγαίνει στο σφυρί (pics)

Ρεύμα: Φουντώνει εκ νέου η μάχη στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας

ΥΠΕΘΟ: Ομοβροντία νομοσχεδίων αλλάζει τα πάντα στην οικονομία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ