Την πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα Λιμενικής Κοινότητας της Ελλάδας -η λειτουργία της οποίας έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στους ναυτιλιακούς και επιχειρηματικούς φορείς του λιμανιού- παρουσίασε σήμερα η εταιρεία Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ-Cosco).

Ουσιαστικά, οι φορείς δεν αποδέχονται μία ιδιωτική εταιρεία όπως η ΣΕΠ-Cosco να δημιουργεί και να διαχειρίζεται μία τέτοια εφαρμογή και μάλιστα να υποχρεώνει τους πάντες να εγγραφούν σε αυτή αν θέλουν να εξυπηρετούνται από το λιμάνι του Πειραιά και την Cosco πληρώνοντας ένα αντίτιμο.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Το HPCS παρέχει ολοκληρωμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες για εμπορευματοκιβώτια και φορτία που διέρχονται από τα ελληνικά λιμάνια, με σκοπό την ανάδειξη της Ελλάδας σε διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο υψηλών προδιαγραφών.

Αυτοματοποιεί, πιστοποιεί και διασυνδέει τις διαδικασίες της λιμενικής και εφοδιαστικής αλυσίδας. Με την αυτοματοποίηση των ροών εισαγωγής και εξαγωγής εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων:

– Εξασφαλίζει τη γρήγορη, ασφαλή και ομαλή διακίνησή τους μέσω θαλάσσης, οδικώς, σιδηροδρομικώς και αεροπορικώς.

– Επιταχύνει και διασφαλίζει τη διεκπεραίωση και τον συντονισμό των διαδικασιών και την ανταλλαγή πληροφοριών.

 

Παρεχόμενες Υπηρεσίες

To HPCS μετασχηματίζει ψηφιακά τις υφιστάμενες διαδικασίες προς όλους τους συναλλασσόμενους μέσω των παρεχόμενων υπηρεσιών όπως:

– Ηλεκτρονική Διατακτική και Ηλεκτρονικός Εκτελωνισμός.

– Αφίξεις/Αναχωρήσεις Πλοίων και Αφίξεις/Αναχωρήσεις Σιδηροδρόμων.

– Track & Trace.

– Ανταλλαγή Ηλεκτρονικών Πληροφοριών (EDI).

– Αποθέματα και κινήσεις Εμπορευμάτων και φορτίων.

– Ηλεκτρονική τιμολόγηση & Ηλεκτρονικές πληρωμές.

Σύμφωνα με τη ΣΕΠ-Cosco τα πλεονεκτήματα της εφαρμογής αυτής είναι:

1. Μείωση κόστους και χρόνου κατά 95% καθώς δεν απαιτείται η φυσική παρουσία (χρόνος απελευθέρωσης εμπορευματοκιβωτίου με το HPCS 20’ vs 6h ώρες που απαιτούνταν πριν).

2. Κυβερνοασφάλεια. Εξασφαλίζει την ιδιωτικότητα, την ακεραιότητα και τη διαθεσιμότητα των δεδομένων. Παρέχει ασφάλεια των πληροφοριακών συστημάτων σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και βέλτιστες πρακτικές, με πλήρη θωράκιση από κυβερνοαπειλές.

3. Αφορά σε ουδέτερη ανοιχτή πλατφόρμα. Χρήστες της πλατφόρμας μπορούν να είναι όλα τα ελληνικά λιμάνια και όλοι οι πάροχοι υπηρεσιών που αποτελούν κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας.

4. Διαφάνεια. Διάχυση της πληροφορίας, μέσω μιας κοινής πλατφόρμας ανταλλαγής δεδομένων (single window) και υποβολή τυποποιημένων πληροφοριών και εγγράφων σε ένα ενιαίο σημείο εισόδου (one stop shop) μια φορά, με απόλυτη διαφάνεια και ιχνηλασιμότητα.

5. Αύξηση παραγωγικότητας. Με τη δια-λειτουργικότητα και την αποφυγή της γραφειοκρατίας μεταξύ των συναλλασσόμενων και των συμμετεχόντων, εξασφαλίζεται η συνεργασία με ομοιογενή και αποτελεσματικό τρόπο. Συνεχής υποστήριξη και απρόσκοπτη λειτουργία της πλατφόρμας. Διαθεσιμότητα και υπηρεσίες υποστήριξης 24×7.

Η πλατφόρμα HPCS διασυνδέει κρατικούς και ιδιωτικούς οργανισμούς της Λιμενικής Κοινότητας με όλους τους συναλλασσόμενους, όπως ναυτιλιακούς πράκτορες, διαμεταφορείς, τελωνειακούς αντιπροσώπους, τελωνεία, λιμάνια, σιδηροδρόμους, αεροδρόμια, εταιρείες logistics κ.ά.

Μέσω της πλατφόρμας HPCS παρέχονται υπηρεσίες από τις εταιρείες PCT SA (Piraeus Container Terminal SA) και PCDC SA (Piraeus Consolidation and Distribution Center SA), μέλη του Ομίλου της COSCO shipping.

Όπως τόνισε ο δρ. Άγγελος Αμδίτης Πρόεδρος της Διευθύνουσας Επιτροπής ΗPCS και Διευθυντής Έρευνας ΕΠΙΣΕΥ-ΕΜΠ «το λιμάνι του Πειραιά, ως ένα από τα πέντε μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια, προχώρησε στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ψηφιακού περιβάλλοντος διαχείρισης και παροχής πληροφοριών και υπηρεσιών, Hellenic Port Community System και πλέον διαθέτει ψηφιακές υπηρεσίες που μειώνουν τη διάρκεια των τρεχουσών διαδικασιών από μερικές ώρες σε μερικά λεπτά, ενώ παρέχει συνεχή πληροφόρηση μέσα από διαφορετικά κανάλια επικοινωνίας, παίζοντας έτσι ζωτικό ρόλο στην διευκόλυνση του εμπορίου, σε Εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο» για να προσθέσει:

«Οι υποδομές του Hellenic Port Community System (HPCS), εξασφαλίζουν την ομαλή διεκπεραίωση των θαλάσσιων, οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών αλλά και των υπηρεσιών εφοδιαστικής, κατοχυρώνοντας υψηλό επίπεδο ασφαλείας, που πιστοποιείται από εξωτερικούς ελεγκτές. Επιπλέον, η πλατφόρμα HPCS εξελίσσεται συνεχώς στοχεύοντας στη διαρκή βελτιστοποίηση τόσο της λειτουργίας της όσο και της λιμενικής κοινότητας στο σύνολό της ακολουθώντας απλουστευμένες διαδικασίες την στην λογική του single window ».

Ο Μιχάλης Τσαρμπόπουλος, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Eurobank, Group Chief Digital Officer και επικεφαλής Global Transaction Banking από τα ην πλευρά του επεσήμανε μεταξύ άλλων:

«Το εγχώριο εμπόριο εκπροσωπεί τη χώρα μας στην παγκοσμιοποιημένη αγορά σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από την ψηφιακή επανάσταση. Η συνεργασία της Eurobank με εταιρείες του ομίλου την COSCO Shipping και η σύμπραξη του Exportgate.gr με το HPCS, την πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα που ανοίγει τις πύλες του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας στην υπηρεσία του εμπορίου, δημιουργεί προοπτικές και ευκαιρίες ικανές να καλύψουν κάθε εξαγωγική ή εισαγωγική ανάγκη των ελληνικών επιχειρήσεων».

Οι αντιδράσεις

Στην υποχρεωτική χρησιμοποίηση της πλατφόρμας την οποία χειρίζεται η ιδιωτική εταιρεία, ΣΕΠ-COSCO που έχει την αποκλειστική διαχείριση και του λιμανιού του Πειραιά ενώ είναι και η ίδια μεταφορέας αντιδρά η πλειονότητα των χρηστών του λιμανιού με μπροστάρηδες το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, τη Διεθνή Ναυτική Ένωση και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο. Ήδη έχουν κάνει καταγγελία στη Δημόσια Αρχή Λιμένων.

Απαντώντας σε ερωτήσεις του ΝΜ για τα όσα καταγγέλλουν οι χρήστες του λιμανιού ο Τάσος Βαμβακίδης εμπορικός διευθυντής της ΣΕΠ-Cosco επεσήμανε για το θέμα της υποχρεωτικής συμμετοχής στην πλατφόρμα:

«Η λέξη “υποχρεωτικότητα αφορά την κανονικότητα της διαδικασίας”. Στην ουσία προήλθε από απαίτηση των ίδιων των εταιρειών τακτικών μεταφορών για να μην υπάρχει διάκριση μεταξύ των πελατών τους εκ των οποίων άλλοι εξυπηρετούνται από τον ΟΛΠ που είναι άλλη εταιρεία και έχει την προβλήτα Ι και άλλοι εξυπηρετούνται από τη ΣΕΠ που έχει τα προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Επίσης, δημιουργείται άνισος ανταγωνισμός γιατί μια εταιρεία που είναι στην πλατφόρμα εξυπηρετείται σε 20 λεπτά και πληρώνει το αντίτιμο ενώ η άλλη που δεν είναι στο σύστημα εξυπηρετείται σε 6 ώρες» και πρόσθεσε: «όσες εταιρίες liner χρησιμοποιούν τις δύο προβλήτες της ΣΕΠ αν είναι στην πλατφόρμα εξυπηρετούνται σε 20 λεπτά, ενώ αν δεν είναι χρειάζονται 6 ώρες».

Για την ασφάλεια των πληροφοριών που θα βάζουν στο σύστημα οι χρήστες, ο πωλητής, ο μεταφορέας και ο αγοραστής ο Τάσος Βαμβακίδης είπε: «Όλοι οι μεγάλες εταιρείες τακτικών μεταφορών που είναι και ανταγωνίστριες της Cosco, χρησιμοποιούν το λιμάνι του Πειραιά. Έχουμε δώσει από το 2009 που είμαστε στον Πειραιά εχέγγυα αξιοπιστίας για το πως διαχειριζόμαστε την πληροφορία που έχουμε. Εγγυόμαστε ότι τα στοιχεία που εισάγονται στην πλατφόρμα θα τα γνωρίζει μόνο όσοι εμπλέκονται στη συγκεκριμένη συναλλαγή. Ακόμα και την «καταγωγή» του φορτίου θα την ξέρουν μόνο οι τελωνιακές αρχές με τις οποίες έχουμε συμφωνήσει ενώ συνεργαζόμαστε και με την ΑΔΑΕ -Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών.»

Στο επιχείρημα ότι μόνο στον Πειραιά και σε κανένα άλλο λιμάνι του κόσμου δεν έχει στήσει τέτοια πλατφόρμα και δε τη διαχειρίζεται ιδιωτική εταιρεία παρά μόνο όταν της έχει ανατεθεί το έργο από το Δημόσιο, η πλευρά της ΣΕΠ επικαλέστηκε τη συνεργασία της με τις τελωνειακές αρχές και την ΑΔΑΕ.

Θέση πήρε και ο δρ. Άγγελος Αμδίτης Πρόεδρος της Διευθύνουσας Επιτροπής ΗPCS και Διευθυντής Έρευνας ΕΠΙΣΕΥ-ΕΜΠ. Απαντώντας στο ΝΜ για τις καταγγελίες περί δημιουργίας μονοπωλίου από την Cosco, τόνισε:

«Μονοπωλιακή κατάσταση υπάρχει όταν έχεις πρόσβαση σε πληροφορίες που δεν έχουν οι άλλοι ή αποκλείεσαι από πληροφορίες που έχουν άλλοι. Σε παγκόσμιο επίπεδο η ψηφιακή πλατφόρμα υπάρχει. Σε άλλα λιμάνια είναι δημόσιες οι δομές σε άλλα όχι. Τις έχουν αναθέσει σε ιδιώτη. Θέλω να καταστήσω σαφές ότι πριν τη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας όσο πιο ισχυρός ήσουν τότε προνομιακή ήταν η πρόσβασή σου σε πληροφορίες. Τώρα αυτό δεν ισχύει» και προσέθεσε:

«Να συζητήσουμε ένα κάποιοι θέλουν να έχει άλλη μορφή. Κανείς δεν θέλησε να φτιάξει την ψηφιακή πλατφόρμα και το έκανε η Cosco. Όποιος ενδιαφέρεται να αλλάξει μορφή να το συζητήσουμε με θετικό πνεύμα. Είμαστε σε επικοινωνία με κρατικούς φορείς για να αναπτυχθεί η πλατφόρμα περισσότερο».