Η πανδημία έπληξε πολύ σοβαρά μέσα στο 2020 την παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας. Η κίνηση των κρουαζιερόπλοιων σταμάτησε και για πολλούς μήνες ο στόλος ήταν ακινητοποιημένος.

Η Ελλάδα, πρώτη από όλους τους ανταγωνιστές της, πραγματοποίησε στις 15 Φεβρουαρίου ειδική σύσκεψη με τις 10 μεγαλύτερες εταιρείες-ομίλους του κλάδου και ανακοίνωσε τον οδικό χάρτη για το άνοιγμα του τουρισμού και της κρουαζιέρας από τις 14 του περασμένου Μαΐου.

Ακολούθησαν δεκάδες τηλε-συναντήσεις και η μία μετά την άλλη οι εταιρείες εμπιστεύτηκαν τον υγειονομικό-οδικό χάρτη της Ελλάδας που περιλάμβανε τη δημιουργία ειδικών πρωτοκόλλων για τα λιμάνια και τα πλοία, τη διάθεση υγειονομικής βοήθειας και ξενοδοχείων απομόνωσης εάν χρειαστούν, αλλά και τη δημιουργία ειδικής ομάδας για την επίλυση των όποιων προβλημάτων δημιουργούνταν.

«Σήμερα πάνω από 15 εταιρείες ξεκινούν τις κρουαζιέρες τους από τα ελληνικά λιμάνια και αρκετά άλλα πλοία έχουν την Ελλάδα στον κύριο προγραμματισμό τους. Πάνω από 45 πλοία υπολογίζονται ότι έχουν έρθει ή θα έρθουν μέχρι το τέλος του χρόνου σε ελληνικούς προορισμούς», επισημαίνει στο «business stοries» ο Ιωάννης Μπρας, διευθύνων σύμβουλος της Five Senses Consulting και πρώην διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, και συνεχίζει:

«Ενδιαφέρον έχει να δούμε τα στατιστικά, καθώς παρά τις όποιες καθυστερήσεις υπήρξαν στις παραδόσεις νέων πλοίων αλλά και στις πωλήσεις πλοίων για παλιοσίδερα-scrap:

■ Ο παγκόσμιος στόλος κρουαζιερόπλοιων παραμένει στα επίπεδα των 90 εταιρειών με περίπου 410 πλοία, με τα μισά να είναι ενεργά τον Σεπτέμβριο 2021 και να πραγματοποιούν κρουαζιέρες σε κάποιο σημείο του κόσμου.
■ Ετσι, ενώ τον Νοέμβριο του 2019 το βιβλίο παραγγελιών για νέα κρουαζιερόπλοια (περίοδο 2022-2027) έδινε 64 νέα πλοία μέχρι το 2027, τον Νοέμβριο του 2020 πήγε στα 77 και τον περασμένο Αύγουστο ανέβηκε στα 79 πλοία σε παραγγελία.

Αυτό δείχνει ότι παρά τις δυσκολίες, παρά τα όποια προβλήματα, ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεχίζει την ανοδική του πορεία με 28 νέα πλοία να παραδίδονται το 2022 (+49.881 χωρητικότητα επιβατών), 22 πλοία το 2023 (+55.033 χωρητικότητα επιβατών) και 10 πλοία το 2024 (+31.477 χωρητικότητα επιβατών).

■ Σημαντικό είναι να σημειώσουμε ότι για το 2022 από τα 28 νέα πλοία τα 12 θα είναι expedition, με έναν μέσο όρο επιβατών τους 216 και συνολικό μέσο όρο επιβατών για όλα τα νέα πλοία αυτής της χρονιάς τους 1.782 επιβάτες. Το 2023 αυτός ο αριθμός ανεβαίνει στους 2.502 και το 2.024 στους 3.148 επιβάτες μέσο όρο.
■ Αναμένουμε περίπου 25 πλοία, από τα συνολικά 79 να είναι στην κατηγορία luxury, 600-800 επιβατών, και πολλά από αυτά να έρχονται και στην ευρύτερη περιοχή μας».

Σύμφωνα με τον κ. Μπρα, η καλύτερη χρονιά μέχρι σήμερα για τον κλάδο ήταν το 2019 με 30,2 εκατομμύρια επιβάτες παγκοσμίως.

«Με τα σημερινά δεδομένα και ελπίζοντας σε μια ομαλή εξέλιξη των πραγμάτων, αναμένουμε να φτάσουμε στις δυνατότητες του 2019 στις αρχές του 2023 πολύ συντομότερα απ’ ό,τι αρκετοί πριν από μερικούς μήνες είχαν προβλέψει», τονίζει.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Five Senses Consulting, κ. Μπρας, που ήταν ανάμεσα σε εκείνους με ενεργό ρόλο στην επανεκκίνηση της κρουαζιέρας παγκοσμίως, αναφέρει ότι «για να μπορέσουμε να κεφαλαιοποιήσουμε την τεράστια επιτυχία της Ελλάδας στην επανεκκίνηση και ανάπτυξη της κρουαζιέρας, πρέπει να συνεχίσουμε τη συνεργασία με τις εταιρείες και τα κέντρα των αποφάσεων, αυξάνοντας παράλληλα τη δυναμική των προορισμών μας στο ευρύτερο αγοραστικό κοινό (source markets)»” και συμπληρώνει:

«Αυτό που έγινε φέτος και αναφέρομαι στις πολλαπλές θετικές δηλώσεις από το σύνολο των προέδρων και CΕΟ των εταιρειών κρουαζιέρας δίνει τεράστια δυναμική που δεν πρέπει και δεν θα μείνει ανεκμετάλλευτη από την κυβέρνηση, η οποία είναι αναγκαίο να συνεχίσει τη διεύρυνση της σεζόν σε όλο τον χρόνο (Year Round Cruising), αλλά και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για μεγαλύτερες εισπράξεις μέσω της εκκίνησης της κρουαζιέρας (Homeporting/Interporting) από περισσότερους ελληνικούς προορισμούς. Φέτος, για παράδειγμα, δεκάδες χιλιάδες Αμερικάνοι ήρθαν με τις απευθείας πτήσεις και αφού πρώτα έμειναν μερικές ημέρες στην Αθήνα, έκαναν στη συνέχεια το ταξίδι τους με κρουαζιερόπλοιο στα ελληνικά νησιά και άλλους προορισμούς, κάνοντας συνεχώς άμεση σημαντική απευθείας διαφήμιση με τις φωτογραφίες και αναφορές τους στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης, ενισχύοντας ταυτοχρόνως και τις τοπικές οικονομίες και επιχειρήσεις. Επίσης, η άμεση και έμμεση αξία των επίσημων προωθητικών ενεργειών των εταιρειών (ReStart marketing campaigns) και των δηλώσεων των επικεφαλής των εταιρειών είναι ανεκτίμητη και θα δούμε, ελπίζουμε, τα αποτελέσματα τα αμέσως επόμενα χρόνια. Σημαντική είναι και η αυξημένη ροή ελληνικών προϊόντων προς τα πλοία φέτος».

Butterfly Cruises

Ο Ιωάννης Μπρας κάνει λόγο και για τις Butterfly Cruises: «Η Ελλάδα πρέπει να αναδείξει τις δυνατότητες για το λεγόμενο Butterfly Cruise (πρόγραμμα-πεταλούδα), δηλαδή να γίνονται δύο εβδομαδιαία προγράμματα με διαφορετικούς προορισμούς, έτσι ώστε ένας επιβάτης να μπορεί να μείνει για δύο εβδομάδες πάνω στο πλοίο, ικανοποιώντας με αυτό τον τρόπο την ανάγκη του για μεγαλύτερο ταξίδι με περισσότερες επισκέψεις σε διαφορετικούς προορισμούς. Υπάρχει ζήτηση για μεγαλύτερης διάρκειας κρουαζιέρα. Οπoτε επιστρέφει το πλοίο, για παράδειγμα στον Πειραιά και για υγειονομικούς λόγους-ελέγχους, ο επιβάτης παραμένει σε αυτό και συνεχίζει με άλλη κρουαζιέρα, άλλο πρόγραμμα.
Επίσης, πρέπει να αυξηθούν οι μερικές εκκινήσεις (Interporting) από την Ελλάδα, καθώς και ειδικά για τις αμερικανικές εταιρείες θα μπορούν επιβάτες τους να έρθουν από την Ευρώπη και τον Αραβικό κόλπο μέσω πτήσεων (Schedule ή Charter) σε τουριστικούς προορισμούς μας όπως η Ρόδος, η Μύκονος, ο Αγιος Νικόλαος, η Θεσσαλονίκη κ.λπ. Ετσι, θα μπορούν να ξεκινούν από εκεί την κρουαζιέρα τους μένοντας παράλληλα και μερικές ημέρες στον προορισμό. Η ιδέα αυτή έχει ήδη συζητηθεί και πολλές εταιρείες έχουν δείξει ενδιαφέρον αν τα λιμάνια και οι προορισμοί μπορέσουν να ανταποκριθούν».

Καταλήγοντας, ο κ. Μπρας αναφέρει: «Η στρατηγική για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας πρέπει να έχει συνέχεια και συνέπεια σε όλα τα επίπεδα και αυτό θα αναδειχτεί και στην επόμενη παγκόσμια έκθεση Seatrade Cruise Global που θα πραγματοποιηθεί σε υβριδική μορφή στις 27-30 Σεπτεμβρίου στο Μαϊάμι και η εταιρεία μας έχει έναν διακεκριμένο ρόλο ως Seatrade Cruise Destination Ambassador, αναδεικνύοντας ιστορίες επιτυχίας από την Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο. Η Ελλάδα έχει έναν ηγετικό ρόλο στην επανεκκίνηση του κλάδου που θα πρέπει να διατηρηθεί, ειδικά τώρα που η κατάσταση βαδίζει προς σταδιακή ομαλοποίηση. Σημαντικό είναι να αναφέρουμε ότι από 994 επιβάτες μέσο όρο σε κάθε κρουαζιερόπλοιο τον περασμένο Μάιο, φτάσαμε τον Σεπτέμβριο τους 1.454, αύξηση της τάξεως του 46%, που αναμένουμε να αυξηθεί παραπάνω μέχρι το τέλος της χρονιάς. Οι πολιτικές για τα επόμενα χρόνια -και βλέποντας το μέλλον- πρέπει να συμβαδίζουν με τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αειφορία όχι μόνο σε επίπεδο προορισμού, αλλά και σε επίπεδο προσφερόμενων υπηρεσιών και εκδρομών, συνδέοντας τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος με τις τοπικές επιχειρήσεις και τον ευρύτερο σχεδιασμό με ορίζοντα το 2030».

Διαβάστε ακόμη

Νέο ράλι στην κτηματαγορά – Ισχυρή ζήτηση από Έλληνες και ξένους

Εφορία: 8.543 οφειλέτες χρωστούν το μισό ΑΕΠ (!) της χώρας – Γιατί δύσκολα θα εισπραχθούν τα ποσά

Ρεύμα: Η βόμβα του ενεργειακού κόστους ξαναγράφει το σχεδιασμό των επιδοτήσεων στους λογαριασμούς