Τα τύμπανα πολέμου που ηχούν πιο ημέρα με την ημέρα μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας απειλώντας με ένα ακόμη πόλεμο την Ευρώπη έχουν θορυβήσει και την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Η παρουσία πολεμικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα και οι ασκήσεις που διεξάγουν δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στη διεξαγωγή του θαλάσσιου εμπορίου.

Η Μαύρη Θάλασσα είναι από τις κομβικές εμπορικές αρτηρίες αφού μέσω αυτής εξάγονται σημαντικής σημασίας εμπορεύματα όπως αργό πετρέλαιο, υγραέριο (LPG) χάλυβας, προϊόντα διύλισης, σιτηρά και άλλα γεωργικά προϊόντα. Υπολογίζεται ότι το 2021 από λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας εξήχθησαν 231 εκατομμύρια τόνοι ξηρού χύδην φορτίου όπως σιτηρά, άνθρακας, σιδηρομετάλλευμμα με το 85% να προέρχεται από τη Ρωσία και την Ουκρανία.

Οι εξαγωγές σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν σημαντικά φορτία για φορτηγά πλοία τύπου panamax, supramax και handy size. Το 2021 με τα panamax μεταφέρθηκαν 39,3 τόνοι σιτηρών και με supramax και handy size 23,9 τόνοι.

Ο άνθρακας που είναι ένα ακόμη σημαντικό εμπόρευμα που εξάγεται μέσω της Μαύρης Θάλασσας ανήλθε το 2021 σε 53,9 εκατομμύρια τόνους και μεταφέρεται κυρίως με τα μεγάλου μεγέθους φορτηγά πλοία,τα capesize.

Ειδική ανάλυση έκανε η εταιρεία αξιολόγησης VesselsValue σύμφωνα με την οποία είναι δεδομένο ότι η έκρυθμη κατάσταση πόσο μάλλον ένας πόλεμος θα επιδράσει αρνητικά στον όγκο των συναλλαγών.

Ειδικότερα στην ανάλυση αναφέρονται τα εξής:- Οι εξαγωγές χύδην φορτίων αν και τον Ιανουάριο του 2022 σημείωσαν άνοδο αγγίζοντας τα 35 εκατομμύρια τόνους από 28 εκατομμύρια τον ίδιο μήνα του 2021, τον Φεβρουάριο η εικόνα αλλάζει. Με τα έως τώρα στοιχεία τα φορτία βρίσκονται λίγο κάτω από τους 20 εκατομμύρια τόνους και κατά 15% χαμηλότερα από τον μέσο όρο της τελευταίας 5ετίας για την περίοδο του χειμώνα.

– Χειρότερη εικόνα υπάρχει για τις εξαγωγές πετρελαίου αν και σε αυτό συμβάλλουν και άλλοι παράγοντες όπως η χαμηλή ζήτηση από διυλιστήρια της Κίνας του αργού πετρελαίου από την Κασπία.

– Αρνητική είναι η εικόνα και για τα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG). Η μεταφορά αμμωνίας που χρησιμοποιείται για την παραγωγή λιπασμάτων και ακολούθως και άλλων χημικών αερίων.

Οι ναυτικοί

Παράλληλα, εντείνουν τις δυσλειτουργίες και την έλλειψη ναυτικών σύμφωνα το International Maritime Employers’ Council.

Η έξαρση του κορωνοϊού στις Φιλιππίνες και στην Ινδία και τα δρακόντεια μέτρα πρόληψης που επέβαλε η Κίνα δημιούργησαν και πάλι τεράστια θέματα με τις αλλαγές πληρωμάτων. Αυτό που λείπει τώρα είναι ένας πόλεμος στην Ουκρανία.

Το ΙMEC φοβάται ότι θα επαναληφθεί το πρόβλημα του 2014 όταν η Δύση επέβαλε κυρώσεις στη Ρωσία λόγω της εισβολής της στην Κριμαία κάνοντας πολύ δύσκολη την πληρωμή, πρόσληψη και επαναπατρισμό των ναυτικών.

Διαβάστε ακόμα:

Ενεργειακή καταιγίδα μέχρι αρχές του 2023

Αύξηση 6,6% στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο μέσω εμπορευματοκιβωτίων

Brown Ηotels: Ντεμπούτο για τα πρώτα resorts των Ισραηλινών εκτός Αθηνών σε τρεις προορισμούς (pics)