Ναυτιλία

«Kαραβιές» με πετρέλαιο και άνθρακα στην Ευρώπη για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης (γράφημα)

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Συνεχής άνοδος της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων μετά από 18 μήνες κρίσης - Οι Ευρωπαίοι αγοραστές αυξάνουν τις εισαγωγές άνθρακα από όλο τον κόσμο. Τον Μάρτιο ήταν κατά 40,5% υψηλότερες σε σε σύγκριση με το 2021 και στα ίδια επίπεδα με τον Μάρτιο του 2019.

Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα με το WTI να βρίσκεται περίπου στα 97 USD/βαρέλι και το μπρεντ στα 101 USD/βαρέλι.

Μετά την απόφαση των ΗΠΑ να απελευθερώσουν ένα εκατομμύριο βαρελιών ημερησίως για τους επόμενους 6 μήνες, αλλά και την ανακοίνωση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ) –International Energy Agency για απελευθέρωση 60 εκατομμυρίων βαρελιών, η Ν. Κορέα και η Ιαπωνία αποφάσισαν να απελευθερώσουν πετρέλαιο από τα αποθέματά τους με στόχο να τιθασεύσουν τις αυξανόμενες τιμές του μαύρου χρυσού και να επιβραδύνουν και τον πληθωρισμό.

Η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας ανακοίνωσε την απελευθέρωση 7,23 εκατομμυρίων βαρελιών στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου, τη μεγαλύτερη απελευθέρωση ποτέ στη χώρα. Η ιαπωνική κυβέρνηση σχεδιάζει να αντλήσει 9 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου από τα αποθέματά της. Επιπλέον, 15 εκατομμύρια βαρέλια θα απελευθερωθούν από ιδιωτικά αποθέματα πετρελαίου, καθιστώντας τα 120 εκατομμύρια βαρέλια τη μεγαλύτερη αποδέσμευση αποθεμάτων ποτέ από τον ΔΟΕ.

Η απελευθέρωση αποθεμάτων πετρελαίου έχει ωθήσει ανοδικά την αγορά προϊόντων καθώς υπάρχει αυξημένη ανάγκη για μεταφορά των αποθεμάτων πετρελαίου προς διυλιστήρια και αποθήκες.

Ο BDTI– δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil αυξήθηκε κατά 27% σε εβδομαδιαία βάση στις 1.677 μονάδες, επίπεδο που δεν έχει παρατηρηθεί από τα μέσα Οκτωβρίου 2019. Χθες Δευτέρα 11 Απριλίου ο δείκτης ανέβηκε κατά 3,2 % σε σύγκριση με την περασμένη Παρασκευή 8 Απριλίου από τις 1.677 μονάδες στις 1.730

Ωστόσο, ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» δεν ακολούθησε  την ίδια τάση, έκλεισε την εβδομάδα στις 898 μονάδες, μειωμένη κατά περίπου 2% σε ετήσια βάση. Όμως στην αρχή της νέας εβδομάδας, Δευτέρα 11 Απριλίου σημείωσε αύξηση κατά 2,8% από τ ις 898 μονάδες στις 923.

Σύμφωνα με τους αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers

είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει τραβήξει περισσότερα πλοία από τον Κόλπο των ΗΠΑ στην Ευρώπη για να αντισταθμίσουν το ρωσικό ντίζελ, με αποτέλεσμα μια σημαντική αύξηση στα δρομολόγια TC2 (Ρότερνταμ/Νέα Υόρκη) και TC14 (Χιούστον/Άμστερνταμ).

Το Triangulation – TC2/TC14 έχει αυξηθεί κατά 130% από τα μέσα Μαρτίου σε 68 χιλιάδες USD για Eco και 62.000 USD για Non-Eco.

“Η εισβολή στην Ουκρανία έχει προκαλέσει μια τεράστια ενεργειακή κρίση που έχει  οδηγήσει σε  μια βάναυση αλλαγή στον ενεργειακό χάρτη. Η ΕΕ έχει προτείνει νέες κυρώσεις κατά της Μόσχας, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης του ρωσικού άνθρακα και των ρωσικών πλοίων που εισέρχονται σε λιμένες της ΕΕ. Καθώς οι νέοι προτεινόμενοι περιορισμοί έρχονται σε μια περίοδο που η ΕΕ προσπαθεί να μειώσει την εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, πολλές χώρες στρέφονται ξανά στον άνθρακα, κάτι που είχαμε προβλέψει σε προηγούμενες εκθέσεις” επισημαίνουν οι αναλυτές του οίκου Xclusiv Shipbrokers:

“Οι Ευρωπαίοι αγοραστές αύξησαν απότομα τις εισαγωγές  άνθρακα από όλο τον κόσμο. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι εισαγωγές άνθρακα τον Μάρτιο ήταν κατά 40,5% υψηλότερες σε ετήσια βάση (2021)  και στα ίδια επίπεδα με τον Μάρτιο του 2019. Στην άλλη άκρη του κόσμου, η Ιαπωνία σκοπεύει να καταργήσει σταδιακά τον ρωσικό άνθρακα και αναζητά εναλλακτικές χώρες εφοδιασμού με στόχο κυρίως την Αυστραλία και την Ινδονησία. Η Ιαπωνία εισήγαγε 19,734 εκατομμύρια τόνους ρωσικού άνθρακα το 2021, ή το 11% των συνολικών εισαγωγών της χώρας ύψους 182,629 εκατομμυρίων τόνους, καθώς η Ρωσία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος προμηθευτής άνθρακα της Ιαπωνίας μετά την Αυστραλία και την Ινδονησία” και προσθέτουν:

“Κυρίως τα φορτηγά πλοία panamax μπορούν να επωφεληθούν από αυτές τις ταχύτητες ενεργειακής στρατηγικής και να μετακινηθούν σε υψηλότερα επίπεδα βραχυπρόθεσμα.

Ο δείκτης BDI έκλεισε την εβδομάδα στις 2.055 μονάδες ενώ ο BCI σημείωσε πτώση 22,5% στις 1.444 μονάδες.

Οι δείκτες Panamax, Supramax και Handysizes σημείωσαν πτώση περίπου 9% σε εβδομαδιαία βάση στις 2.777 μονάδες, 2.502 και 1.544 μονάδες αντίστοιχα.

“Ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης και της νομισματικής πολιτικής των κεντρικών τραπεζών στην εποχή της Covid 19, η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει έναν μεγάλο κίνδυνο στο δρόμο προς έναν μεταπανδημικό κόσμο, τον παγκόσμιο πληθωρισμό” αναφέρουν οι αναλυτές:

“Από τη Σιγκαπούρη έως τον Καναδά και από την ΕΕ έως τη Βραζιλία, ο πληθωρισμός έχει κινηθεί σε επίπεδα ρεκόρ από την αυγή του 2022, με την Τουρκία και την Αργεντινή να βλέπουν τεράστιους αριθμούς όπως 61% και 52% άνοδο. Οι πληθωριστικές πιέσεις στα εμπορεύματα και τα τελικά προϊόντα μαζί με την ενεργειακή κρίση μπορεί να αποδειχθούν σοβαρό σπάσιμο για την παγκόσμια ανάπτυξη. Αλλά γιατί είναι αυτό τόσο σημαντικό για τη ναυτιλιακή βιομηχανία; Επειδή, όπως μπορείτε να δείτε στα παρακάτω γραφήματα, η παγκόσμια ανάπτυξη σχετίζεται άμεσα με το θαλάσσιο εμπόριο και κατά συνέπεια τους ναύλους και τις τιμές αγοραπωλησιών”.

Διαβάστε ακόμα:

Μητσοτάκης: Επιταχύνονται οι έρευνες για τα κοιτάσματα φυσικού αερίου σε 6 περιοχές

Η Βίκυ Σάφρα και τα «ένοχα μυστικά» της οικογένειας – Πώς μοιράστηκε η περιουσία των $16 δισ. μετά τη δικαστική διαμάχη (pics)

Γιατί οι Ρώσοι ολιγάρχες παραμένουν πιστοί στον Πούτιν, ακόμη και μετά την επιβολή κυρώσεων από τη Δύση