Σε μία εποχή που οι ναυλαγορές για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού φορτίου βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά, οι Ελληνίδες «καπετάνισσες»  που κρατούν το  τιμόνι εισηγμένων και ιδιωτικών ναυτιλιακών εταιρειών κάνουν επενδύσεις και βρίσκονται στα ηλεκτρονικά και έντυπα πρωτοσέλιδα του διεθνούς τύπου.

H παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία παραδοσιακά θεωρείτο ανδροκρατούμενη. Μεγάλους εφοπλιστικούς ομίλους τους κληρονομούσαν οι άρρενες διάδοχοι ενώ οι κόρες ασχολούνταν με άλλες επιχειρήσεις της οικογένειας. Όσοι εφοπλιστές  δεν είχαν γιους φρόντιζαν τη διαδοχή μέσω γάμων,  ει δυνατόν με κληρονόμο  μία άλλης θαλάσσιας αυτοκρατορίας  Τα παραδείγματα πολλά.

Ο πρόσφατος θάνατος  του Ιωάννη Αγγελικούση του κορυφαίου όχι  μόνο Έλληνα αλλά διεθνή ιδιώτη εφοπλιστή και η ανάληψη της «διακυβέρνησης του σκάφους» από την κόρη του και μοναχοπαίδι του, Μαρία, έστρεψε τα μάτια της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας στην «θηλυκή» πλευρά της Ναυτιλίας. Πολλοί ήταν εκείνοι που αντιλήφθηκαν πως η ελληνόκτητη ναυτιλία άρχισε πριν χρόνια, σιγά-σιγά, να περνάει στα χέρια δυναμικών γυναικών, με όραμα, νέες ιδέες και όταν χρειαστεί δυνατή πυγμή.  Το δακτυλίδι της διαδοχής έχει πλέον και άρωμα γυναίκας στη ναυτιλία.

Αρχίζοντας από τα πιο πρόσφατα γεγονότα, η Μαρία Αγγελικούση ηγείται του Όμιλου Αγγελικούση ο οποίος ελέγχει στόλο από συνολικά 149 πλοία, με τρεις εταιρείες.

Η Μαρία Αγγελικούση

Αν και σπούδασε γιατρός επάγγελμα το οποίο εξάσκησε ο πατέρας της την έφερε στην ναυτιλία το 2008 προκειμένου να την προετοιμάσει για την επόμενη ημέρα.

Διαδέχθηκε τον πατέρα της ως Chief Executive Officer του Angelicousis Group of Companies.  Η Maran Dry έχει 49 φορτηγά με μέσο όρο ηλικίας τα 9 έτη, η Maran Tankers 54 δεξαμενόπλοια crude oil, εκ των οποίων δύο είναι υπό ναυπήγηση και η Maran Gas 46 πλοία, εκ των οποίων 36 LNG στο νερό, 9 υπό ναυπήγηση και μία πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης LNG, γνωστή ως FSRU.

Από τα 149 συνολικά πλοία του ομίλου του, τα 126 (ποσοστό 89,3%) είναι υπό ελληνική σημαία. Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 584 πλοία άνω των 1.000 τόνων, κάτι που σημαίνει ότι τα πλοία του ομίλου Αγγελικούση αποτελούν το 21,5% του ελληνικού νηολογίου και το 40% με βάση τη χωρητικότητα του στόλου.

-Στη διάρκεια της πανδημίας ο πλοιοκτήτης Συμεών Παληός νόσησε και μετά από αγώνα κατάφερε να ξεπεράσει τα όποια προβλήματα υγείας του προκάλεσε ο κορωνοϊός. Την περίοδο εκείνη η μία από τις δύο κόρες του, η Σεμίραμις Παληού, έγινε διευθύντρια και διευθύνουσα σύμβουλος της εισηγμένης στη Νέα Υόρκη Diana Shipping Inc και η πρώτη πρόεδρος γυναίκα της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (Helmepa). Η  Diana Shipping Inc η οποία διαχειρίζεται στόλο από 39 φορτηγά πλοία. Σπούδασε τη Μηχανολογία στο Imperial College του Λονδίνου και μεταπτυχιακό στη Ναυπηγική στο University College. Άρχισε την καριέρα της το 1996 από την Lloyd’s Register of Shipping και για δύο χρόνια εργαζόταν ως ασκούμενη επιθεωρήτρια πλοίων.

 

Η Σεμίραμις Παληού

Αγγελική Φράγκου υπήρξε πρωτοπόρος. Διαχειρίζεται 171 πλοία χωρητικότητας 17 εκατομμυρίων τόνων dw. Από αυτά 44 είναι δεξαμενόπλοια, 88 φορτηγά και 46 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Βρίσκεται στην 25η θέση της Lloyd’s List με τις 100 κορυφαίες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία.

Η Αγγελική Φράγκου

Η Αγγελική Φράγκου γεννήθηκε στα Καρδάμυλα της Χίου . Ανήκει σε μία οικογένεια με πολύχρονη πορεία στη ναυτιλία, κόρη του αείμνηστου καπετάν Νικόλα Φράγκου. Είναι μέλος του ΔΣ της ‘Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Η Άννα Αγγελικούση μαζί με τον αδελφό της Ιωάννη διαδέχθηκαν τον πατέρα  τους Αντώνη Αγγελικούση. Σήμερα μαζί με τους γιούς της, Φραγκίσκο και Αντώνη Κανελλάκη έχουν δημιουργήσει έναν ισχυρό ναυτιλιακό Όμιλο ο οποίος δραστηριοποιείται στα δεξαμενόπλοια, στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου- LNG αλλά και στα φορτηγά πλοία. Έχει τις εταιρείες Alpha Bulkers, Alpha Gas και Pantheon Tankers, με συνολικό στόλο 66 πλοίων χωρητικότητας 10 εκατομμυρίων  τόνων dw. To 50% των πλοίων είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο. Για πρώτη φορά εισήλθε το 2020 στην λίστα της Loyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία. Βρίσκεται στην 81η θέση.

Η Άννα Αγγελικούση

-Ο Γιώργος Προκοπίου έχει και τις τέσσερις κόρες του στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις του. Πρόκειται για την Ιωάννα, τη Μαριλένα, τη Μαρίνα και την Ελίζα Προκοπίου.  Η Ιωάννα Προκοπίου είναι η  πιο γνωστή.  Κάτοχος πτυχίου Ηλεκτρολόγου και Ηλεκτρονικού Μηχανικού του πανεπιστημίου του Bath, με Master Ναυτιλίας, Χρηματοοικονομικών και Εμπορίου του πανεπιστημίου City του Λονδίνου. Έχει συμμετάσχει στο πρόγραμμα Leadership Development του πανεπιστημίου Harvard. Είναι CEO της Sea Traders SA και ιδρύτρια της Prominence Maritime SA. Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, του Cyprus Union of Shipowners και αντιπρόεδρος του North of England P&I Club.

Η Ιωάννα Προκοπίου

Μεταξύ 2003 και 2007 εργάστηκε σε διάφορα τμήματα της Dynacom Tankers Management και της Dynagas Ltd και μεταξύ 2007 και 2009 ήταν επικεφαλής των τμημάτων S&P και Projects των εταιρειών Dynacom Tankers Management και Dynagas Ltd.

Η Μελίνα Τραυλού, είναι διευθύνουσα σύμβουλος της Νeptune Lines και της Neptune Dry. Η Neptune Lines την οποία ίδρυσε το 1975 ο αείμνηστος Νίκος Τραυλός είναι ηγέτιδα εταιρεία στον κλάδο θαλασσίων μεταφορών.

Η Μελίνα Τραυλού

Είναι γραμματέας της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, αιρετό μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών της Μάλτας. Είναι, επίσης, Επίτιμος Πρόξενος του Βασιλείου της Δανίας, στον Πειραιά.

Η Ειρήνη Νταϊφά είναι η πρώτη γυναίκα πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιώς. Κόρη του αείμνηστου Σταύρου Νταϊφά έχει πολυετή και πολύπλευρη δραστηριότητα στη ναυτιλία.

Η Ειρήνη Νταϊφά

Το 2018 ήταν έτος σταθμός αφού η Λέσχη συμπλήρωσε 50 χρόνια λειτουργίας έχοντας στο τιμόνι της για πρώτη φορά γυναίκα πρόεδρο.

Είναι μέλος της Helmepa και δημοτικός σύμβουλος στον Δήμο Πειραιά με τεράστια προσφορά στον πολιτισμό.

Η Λασκαρίνα Καρασταμάτη μαζί με τα ξαδέλφια της  Βασίλη Χατζηελευθεριάδη και  Κωστή Κέρτσικοφ, είναι επικεφαλής του… πειραιώτικου  ναυτιλιακού ομίλου Eletson  με όλα τα  πλοία σύγχρονα  και με υψωμένη τη γαλανόλευκη σημαία.

Η Λασκαρίνα Καρασταμάτη

Σε μία εποχή που η Ελλάδα αναζητά στήριξη από τα…παιδιά της και έχει σε εξέλιξη  πρόγραμμα προσέλκυσης  πλοίων, ελληνικών συμφερόντων, στο ελληνικό νηολόγιο και στην ελληνική σημαία, η ναυτιλιακή εταιρεία Eletson δηλώνει παρούσα με όλο της τον στόλο «ντυμένο» στα γαλανόλευκα και  την πλειοψηφία των ναυτικών που ταξιδεύουν μαζί της να είναι Έλληνες. Μια επιλογή την οποία ακολουθεί απαρέγκλιτα  για   πέντε δεκαετίες. Η Λασκαρίνα Καρασταμάτη είναι πρόεδρος της Eletson Marine Gas και αντιπρόεδρος  της Eletson Corporation.

Ο ναυτιλιακός όμιλος Eletson είναι μία  καθαρά οικογενειακή υπόθεση, και   έχει εξελιχθεί  σε κυρίαρχη δύναμη στα μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1966 από δύο αδέλφια και τους γαμπρούς τους. Ο αείμνηστος Ερρίκος Κέρτσικωφ, ο Ιωάννης Καρασταμάτης, και τα αδέλφια, ο αείμνηστος Απόστολος Χατζηελευθεριάδης, και ο Γρηγόρης Χατζηελευθεριάδης.

Καπετάνιοι και οι τέσσερις, αποκτούν το πρώτο τους πλοίο το φορτηγό «Μαρία Τ» το 1966, και την ίδια χρονιά ιδρύουν της Eletson.

Η Έλπη Πετράκη-Πρόεδρος της WISTA Hellas.  Σημαντικό ρόλο στην ενδυνάμωση της παρουσίας των γυναικών στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία διαδραμάτισε και διαδραματίζει η WISTA- Women in Shipping and Trading Association– η Ένωση Γυναικών της Ναυτιλίας και του Εμπορίου.

Η Έλπη Πετράκη

Γόνος εφοπλιστικής οικογένειας με 22 χρόνια έντονης δράσης στο ναυτιλιακό επιχειρείν. Ανήκει στη δεύτερη γενιά της οικογενειακής επιχείρισης ENEA Management, η οποία διαχειρίζεται δεξαμενόπλοια και specialized tankers μικρού μεγέθους. Τα 22 χρόνια της επαγγελματικής της εμπειρίας έχει ασχοληθεί σχεδόν με όλα τα αντικείμενα της εταιρείας και πλέον εξειδικεύεται στο operation-διαχείριση, το chartering-ναυλώσεις και στην ανάπτυξη της εταιρείας.

Εκτός από πρόεδρος ΔΣ της WISTA Hellas είναι επίσης Αντιπρόεδρος Β’ της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) και ασχολείται με την ανάπτυξη του Short Sea Shipping στην Ελλάδα και την Ευρώπη.

Σπούδασε Maritime Business and Maritime Law στο Plymouth UK και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Διεθνείς Μεταφορές και το Εμπόριο από το Guildhall University UK.

Διαβάστε ακόμη:

Στέλιος Χατζηιωάννου: Η easy είσοδος του sir στο delivery και τις αστικές μεταφορές

Kαύσωνας διαρκείας – Σε ποιες περιοχές το θερμόμετρο θα δείξει 43 βαθμούς Κελσίου

Με 17,22% στην Premia Properties o σουηδικός κολοσσός Balder