Στη δίνη της αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα και εν γένει της Μέσης Ανατολής βρίσκεται και η βιομηχανία της παγκόσμιας κρουαζιέρας, αφού οι εντεινόμενες επιθέσεις των Χούθι σε πλοία δυτικών συμφερόντων αλλά και η συνέχιση των εχθροπραξιών στη Γάζα έχουν αναγκάσει τις εταιρείες να αναπροσαρμόσουν τα σχέδιά τους. Αυτοί είναι και οι λόγοι για τους οποίους κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι μέλλει γενέσθαι όσον αφορά τα δρομολόγια αλλά και να βασιστεί στα αισιόδοξα μηνύματα για τη συνεχή αύξηση επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως.

Προς το παρόν, από τη γεωπολιτική κρίση στην ευρύτερη περιοχή η Ελλάδα ήταν και φαίνεται ότι θα παραμείνει ευνοημένη, αφού οι εταιρείες κρουαζιέρας από τον περασμένο Οκτώβριο, όταν και ξέσπασαν οι συγκρούσεις στη Γάζα και προτού καν αρχίσουν τα χτυπήματά τους οι Χούθι, αναδρομολόγησαν τα πλοία τους τα οποία κατέπλευσαν κυρίως σε Σαντορίνη, Μύκονο, Ηράκλειο και Ρόδο. Οταν μάλιστα άρχισαν και οι επιθέσεις των Χούθι, βγήκε ως προορισμός από τα προγράμματα κρουαζιέρας και η Αίγυπτος.

Πιο συγκεκριμένα, από τα μέσα Ιανουαρίου η Royal Caribbean έχει ακυρώσει μέχρι στιγμής δύο κρουαζιέρες. Η πρώτη από το Μουσκάτ του Ομάν στο Ντουμπάι, που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί μεταξύ 16-26 Ιανουαρίου, και η δεύτερη από το Ντουμπάι προς τη Βομβάη μεταξύ 26 Ιανουαρίου και 11 Φεβρουαρίου. Η εταιρεία άλλαξε το δρομολόγιο μιας ακόμη κρουαζιέρας από την Ακαμπα της Ιορδανίας προς το Μουσκάτ, προσεγγίζοντας την Ελλάδα. «Η ομάδα παγκόσμιας ασφάλειας της εταιρείας συνεχίζει να παρακολουθεί στενά την κατάσταση στην περιοχή και θα κάνουμε πρόσθετες αλλαγές εάν χρειαστεί», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.

Παρά τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή και τις επιπτώσεις στην περιοχή, ο κλάδος της κρουαζιέρας αναμένεται να συνεχίσει την ανοδική του πορεία και να καταγράψει νέα ιστορικά υψηλά

Σε ακυρώσεις προχώρησε και η ελβετοϊταλική MSC Cruises, λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Πρόκειται για τρεις κρουαζιέρες που είχαν προγραμματιστεί για τον Απρίλιο από τη Νότια Αφρική και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα προς την Ευρώπη. «Η ασφάλεια των επιβατών και του πληρώματος είναι η υπ’ αριθμόν 1 προτεραιότητα και καθώς δεν υπήρχε βιώσιμο εναλλακτικό δρομολόγιο, η εταιρεία δυστυχώς αναγκάστηκε να ακυρώσει τις κρουαζιέρες», ανέφερε η MSC Cruises. «Τα τρία πλοία θα μεταβούν απευθείας στην Ευρώπη χωρίς επιβάτες και θα αποφύγουν τη διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας».

Η ιταλική Costa Cruises κρατάει αμετάβλητα τα δρομολόγιά της και μόνο δύο από τις κρουαζιέρες της που έχουν προγραμματιστεί να διέλθουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας τον Μάρτιο και τον Απρίλιο ενδέχεται να επηρεαστούν. Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Carnival Corporation πήρε την απόφαση να αναδρομολογήσει 123 πλοία της που ήταν προγραμματισμένα να διέλθουν από την Ερυθρά Θάλασσα έως τον Μάιο – μεταξύ των πλοίων της Carnival που εκτρέπονται είναι και της θυγατρικής της P&O.

Η P&O ανακοίνωσε ότι το πλοίο της «MS Arcadia» θα αλλάξει ρότα και προερχόμενο από τη Σιγκαπούρη θα επιστρέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αντί για το Σουέζ. Επίσης, η θυγατρική της Carnival, η AIDA Cruises, αποφάσισε να αναδρομολογήσει τρία από τα πλοία της γιατί ήταν προγραμματισμένα να διαπλεύσουν την Ερυθρά Θάλασσα τις επόμενες εβδομάδες. Ωστόσο υπάρχουν και οι αισιόδοξες αναλύσεις. «Παρότι οι ακυρώσεις επηρεάζουν χιλιάδες επιβάτες, ο αντίκτυπος στις εταιρείες κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο δεν αναμένεται να είναι σημαντικός», δήλωσε ο κ. Τοντ Ελιοτ, διευθύνων σύμβουλος του ταξιδιωτικού γραφείου Cruise Vacation Outlet με έδρα στη Φλόριντα, και προσέθεσε: «Πρόκειται για ένα μικρό μέρος του συνολικού στόλου και των πολυετών δρομολογίων τους, επομένως θα μπορέσουν να το ξεπεράσουν εύκολα».

Ο κ. Γιάννης Μπρας, διευθύνων σύμβουλος της Five Senses Consulting, δήλωσε: «Παρά τις προκλήσεις που εγείρονται από την τρέχουσα κατάσταση στο Ισραήλ και την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και τις επιπτώσεις στην περιοχή, ο κλάδος της κρουαζιέρας αναμένεται να συνεχίσει την ανοδική του πορεία και να καταγράψει νέα ιστορικά υψηλά, αφού τα πλοία έχουν ήδη αναδρομολογηθεί σε άλλες περιοχές».

Για το πού θα ταξιδεύουν τα κρουαζιερόπλοια αναφέρει: «Η Καραϊβική και η Ευρώπη συνεχίζουν να είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί για τα νεότευκτα πλοία το 2024. Από τα καινούρια πλοία το 13% θα κάνει κρουαζιέρες στη Μεσόγειο, το 56% στην Καραϊβική και το 22% στη Βόρεια Ευρώπη. Η Καραϊβική θα υποδεχθεί έξι νέα πλοία τον χειμώνα και επιπλέον τρία πλοία το καλοκαίρι, με πολλά από αυτά να έχουν ως καύσιμο το LNG». Για την περιοχή της Μεσογείου θα δούμε τρία πλοία από τις Princess Cruises, Explora Journeys και Ritz-Carlton με 5.680 κλίνες να έρχονται εποχικά στην περιοχή και την Ελλάδα. Επίσης, στο παιχνίδι μπαίνει ξανά δυναμικά η περιοχή Ασίας – Ειρηνικού, όπου η νεοϊδρυθείσα Adora Cruises ξεκίνησε από την 1η Ιανουαρίου από τη Σανγκάη με το νέο της πλοίο «Adora Magic», χωρητικότητας 4.250 επιβατών, αλλά και με δύο πλοία της Costa (με 4.028 επιβάτες συνολικά) να έχουν περάσει στον έλεγχο της εταιρείας και να ξεκινούν σύντομα και αυτά κρουαζιέρες στην ίδια περιοχή.

Πειραιάς

Με τα μέχρι τώρα στοιχεία που αφορούν το λιμάνι του Πειραιά, για φέτος υπάρχουν προκρατήσεις για 1.042 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων έναντι 760 την περσινή χρονιά (ποσοστό αύξησης 37,1%) και νέο αναμενόμενο ρεκόρ στις αφίξεις πλοίων homeport, περίπου 800 calls.

Ηδη στις αρχές Ιανουαρίου το «Costa Deliziosa» ήταν το πρώτο κρουαζιερόπλοιο που κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά. Τα πλοία της Costa δραστηριοποιούνται στο Μεγάλο Λιμάνι καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, έχοντας σημειώσει 16 αφίξεις το 2023 και αναμένονται άλλες 22 το 2024, σύμφωνα με τις προκρατήσεις.

Με βάση τα προσωρινά στοιχεία, το 2023 επιτεύχθηκαν ιστορικά ρεκόρ επιβατών κρουαζιέρας για τον Πειραιά, τόσο στο σύνολο, καθώς εξυπηρετήθηκαν περίπου 1,5 εκατομμύριο επιβάτες έναντι 880.000 το 2022, όσο και στους επιβάτες απο/επιβίβασης (homeport) που ανήλθαν σε περίπου 800.000 έναντι 380.000 το 2022.

Οι συνολικές αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων ήταν 760, εκ των οποίων οι 525 ήταν homeport. Τα έξοδα ανά επιβάτη σε κάθε λιμάνι επιβίβασης στην Ελλάδα (homeport) μπορεί να φτάσουν στα 400 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο ποσό στα λιμάνια που επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια εκτιμάται στα 100 ευρώ. Αρα τα έσοδα από το λιμάνι του Πειραιά λόγω homeport μπορεί να φτάσουν τα 320 εκατ. ευρώ (800.000×400).

Ο πρόεδρος της ΟΛΠ Α.Ε. Ζενγκάνγκ Γιου έχει εκφράσει την ικανοποίησή του για την εξαιρετική πορεία της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η συνέχιση της ανοδικής πορείας του κλάδου αποτελεί βασική επιδίωξη της ΟΛΠ Α.Ε., καθώς είναι μια επωφελής δραστηριότητα για πολλούς διαφορετικούς φορείς και κυρίως για την τοπική κοινωνία, τους παραλιμένιους δήμους, την Αττική, αλλά και τη χώρα εν γένει.

Θεσσαλονίκη

Για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης η σεζόν της κρουαζιέρας ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ, με διανυκτέρευση για πρώτη φορά του «Celebrity Infinity» της Celebrity Cruises. Το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο θα καταπλεύσει φέτος στη Θεσσαλονίκη συνολικά 20 φορές, με τις επτά από αυτές κατά το χρονικό διάστημα από τον Φεβρουάριο έως τον Απρίλιο να περιλαμβάνουν διανυκτέρευση. Με 81 ήδη προγραμματισμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2024 αναμένεται να είναι η χρονιά της για τη Νύμφη του Θερμαϊκού.

Τον περασμένο Νοέμβριο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης εγκαινίασε τον νέο σταθμό κρουαζιέρας «Μέγας Αλέξανδρος» του ΟΛΘ. Τότε είχε επισημάνει:

«Η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, γιατί αυτό γιορτάζουμε σήμερα, το αναπτυξιακό κομμάτι της πόλης, αποτελεί για την κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη έναν διαρκή εθνικό αναπτυξιακό στόχο από τον οποίο ο τουρισμός της χώρας έχει ήδη σημαντικά οφέλη. Πέρυσι λόγω της κρουαζιέρας είχαμε στη Θεσσαλονίκη περίπου 400.000 τουρίστες. Και πιστεύω ότι σήμερα περισσότερο από ποτέ η Θεσσαλονίκη αλλά και η ευρύτερη περιοχή προσφέρουν σε αυτούς τους επισκέπτες μια αξέχαστη εμπειρία. Γιατί; Γιατί η πόλη έχει μοναδικά πολιτιστικά μνημεία, ιστορικά μνημεία, αρχαιολογικά μνημεία και εξαιρετική γαστρονομία. Αυτό σημαίνει ότι αυτή η πόλη που έγινε η πόλη της κρουαζιέρας έχει να προσφέρει τόσα πολλά – και κάποιος που θα περάσει από τη Θεσσαλονίκη έστω και για να μείνει ένα μικρό χρονικό διάστημα θα γευτεί όλα όσα αυτή προσφέρει».

Ηράκλειο

Αντίστοιχα, ανοδική πορεία είχαν οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Ηρακλείου για το 2023, ενώ η επιβατική κίνηση κατέγραψε ρεκόρ. Ολο και περισσότερα κρουαζιερόπλοια μεγάλων εταιρειών καταπλέουν μέχρι σήμερα στο λιμάνι του Ηρακλείου που έχει μπει δυναμικά στο μονοπάτι της ανάπτυξης του τουρισμού αποτελώντας όχι μόνο homeport, δηλαδή λιμάνι επιβίβασης ή και αποβίβασης επιβατών επί κρουαζιερόπλοιων.

Με τα διαθέσιμα στοιχεία μέχρι το τέλος του 2023 είχαν προγραμματιστεί συνολικά 253 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, εκ των οποίων οι επτά ήταν έκτακτες λόγω του πολέμου στη Γάζα. Αισιόδοξες παραμένουν επίσης οι προοπτικές για την πορεία της κρουαζιέρας και το 2024.

Ομιλος Grimaldi

Το 67% του λιμανιού του Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί στον όμιλο Grimaldi. Τα πρωταρχικά σχέδια του επικεφαλής του ομίλου Εμανουέλε Γκριμάλντι είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας, όπως έχει αποκαλύψει στο «business stories»: «Ο αληθινός μας στόχος είναι η ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Γιατί το Ηράκλειο έχει να δείξει τον Μινωικό πολιτισμό, ένα υπέροχο μουσείο και το Παλάτι της Κνωσού. Πρόκειται για μια κληρονομιά προς την ανθρωπότητα και πιστεύω ότι πολλοί άνθρωποι πρέπει να ενδιαφερθούν να μάθουν για τον Μινωικό πολιτισμό που αναπτύχθηκε πρώτος απ’ όλους τους άλλους πολιτισμούς. Ισως είναι και ο τόπος απ’ όπου άρχισε να δημιουργείται και να αναπτύσσεται η Ευρώπη. Παλαιότερα, για πολλά χρόνια ο όμιλος Grimaldi δραστηριοποιούνταν στην κρουαζιέρα. Ο πατέρας μου ήταν από τους πρώτους που μετέτρεψε πλοία liner σε κρουαζιερόπλοια.

Δραστηριοποιούνταν στη Βενεζουέλα, στην Καραϊβική και σε άλλα μέρη παγκοσμίως. Ωστόσο, έχω και πολύ καλούς φίλους που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα. Από την Costa Cruises, που ανήκει στον όμιλο της Carnival, ξέρω τον ιδιοκτήτη της ίδιας της Carnival. Εχω σχέσεις με τη Royal Caribbean, την MSC, τη Norwegian και την P&O, με όλες δηλαδή τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας». O ίδιος κατέληξε λέγοντας: «Για το λιμάνι του Ηρακλείου πρέπει να πω ότι δεν υπάρχει terminal για την κρουαζιέρα. Εχουν φτιάξει έναν σταθμό κατά την περίοδο της πανδημίας, ωστόσο δεν επαρκεί για να αναπτύξουμε την κρουαζιέρα. Θα επενδύσουμε επομένως και σε αυτό».

Αιγαίο

Σύμφωνα με τα στοιχεία προκρατήσεων που έχουν γίνει μέχρι τώρα γνωστά, δημοφιλείς προορισμοί και για τη φετινή χρονιά αναδεικνύονται η Πάρος, η Μήλος και ειδικά στους Γάλλους η Τήνος.

Πιο συγκεκριμένα, στην Πάρο η έναρξη αναμένεται τον προσεχή Μάιο με πρώτη προσέγγιση του «Crystal Serenity» στις 10 του μήνα και τελευταία του «Explora I» στις 26 Σεπτεμβρίου. Συνολικά προβλέπονται 16 προσεγγίσεις από τα πλοία των εταιρειών Azamara, Crystal Cruises, Explora, Norwegian Cruise Line, Seabourn και Silver Sea.

Η Μήλος θα έχει διευρυμένη περίοδο με έναρξη στις 12 Απριλίου και τελευταία προσέγγιση στις 11 Οκτωβρίου με δρομολόγια των εταιρειών Celestial Cruises, Seabourn και Silver Sea.

Τα δύο νησιά έχει συμπεριλάβει στο πρόγραμμά της και η γαλλική Ponant, που έχει δημοσιεύσει από νωρίς το πλήρες πρόγραμμά της για το 2024. Το πανέμορφο ιστιοφόρο «Le Ponant» ξεχωρίζει αφού θα εγκατασταθεί στο Αιγαίο, με βάση το Λαύριο, για δύο μήνες κάνοντας οκτώ προσεγγίσεις στην Τήνο (από 3/6 έως 22/7). Στα νερά του Αιγαίου θα επιστρέψει και το «L’Austral» μετά από αρκετά χρόνια.

Διαβάστε ακόμη

Το Δημόσιο βγάζει στο σφυρί τα κατασχεμένα

Πλειστηριασμός: Τώρα και… «ψάρια» βγαίνουν στο ηλεκτρονικό σφυρί (pics)

Τουρισμός: Ετσι θα φτάσουμε σε εισπράξεις τα 27 δισ. ευρώ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ